حجت‌الاسلامی اسماعیل صادقی نیارکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: دستورالعمل این طرح با چند رویکرد از سوی رییس قوه قضاییه به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این است که کارکرد مساجد در صدر اسلام که تمام موضوعات با حضور و مشارکت مردم در آن پیگیری می‌شد، اتفاق بیفتد و با ارائه خدمات و مشاوره حقوقی، سطح آگاهی‌های حقوقی مردم را ارتقا دهد.

صادقی نیارکی افزود: با افزایش سطح آگاهی‌ها بسیاری از مشکلاتی که اکنون در دادگستری با آن مواجه هستیم، مطرح نمی‌شود و وقتی طرفین به حقوق خود آشنا شدند به‌گونه‌ای در جامعه رفتار می‌شود که بخش اعظمی از دعاوی منجر به تشکیل پرونده نشود.

وی تصریح کرد: برای بخش‌هایی که ناگزیر به طرح در دادگستری هستند نیز راهنمایی لازم صورت می‌گیرد تا از مسیر صحیح و با آگاهی، طرح شوند و در این صورت، نتیجه مطلوب در اسرع وقت می‌گیرند.

رییس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه هدف بعدی، نهادینه کردن سطح فرهنگ قانونگرایی مردم است، گفت: تمام آحاد مردم باید به جایی برسیم که به قانون احترام بگذاریم زیرا حجم بسیار زیاد پرونده‌ها با موضوعات مختلف در دادگستری، حاکی از این است که یک طرف به قانون احترام نگذاشته است.

وی، هدف و کارکرد بعدی را طرح هر مسجد یک حقوقدان را افزایش صلح و سازش در محلات خواند و اظهار داشت: برابر آموزه‌های دینی باید از ظرفیت‌های مردم و افراد متنفذ، استفاده کرده و هر دعوایی را به دادگستری ارجاع ندهیم و بنا بر توصیه اسلام در این طرح می‌خواهیم از ظرفیت مساجد برای صلح و سازش بین اصحاب پرونده و حل اختلافاتی که بین مردم ایجاد می‌شود استفاده کنیم.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که مراجعه به دادگستری، راه حل مشکلات نیست بلکه بنا به توصیه پیامبر(ص)، ائمه معصومین و اهل بیت(ع) بهترین راه، سازش است.

وی گفت: بسیاری از نهادها از جمله نیروی انتظامی، اوقاف، تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، ائمه جمعه و جماعات، کانون وکلا، و بسیج حقوقدانان در اجرای این طرح، مشارکت دارند.

صادقی نیارکی افزود: طرح هر مسجد، یک حقوقدان ابتدا در ۱۴ مسجد استان رونمایی شده و تا سطح شهرستان‌ها گسترش خواهد یافت و افق طرح در نهایت این است که در تمام مساجد اجرا شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.