روزنامه صدای زنجان در گزارشی به وضعیت پسماندهای شرکت کالسیمین پرداخت و نوشت: «۵۰۰ خانواریم و با جمعیت روستاهای اطراف به ۲ هزار خانوار نیز می‌رسیم ولی کسی نیست که به نگرانی و دغدغه ما در مورد سلامتی خود و خانواده‌هایمان و محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم پاسخگو باشد چون چندین بار به مسئولان مرتبط نامه نوشتیم ولی مماشات می‌کنند و تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است. این کارخانه بر بام روستای انگوران واقع شده و حدوداً ۵۰۰ متر بالاتر از روستا است بدلیل وجود همین شیب فاضلاب‌ها و شیرابه‌های این کارخانه به سمت جنگل‌ها و باغات سرازیر شده و اسید ناشی از فعالیت کارخانه در هوای روستا پخش شده و چشم اهالی را می‌سوزاند به همین دلیل پنجره خانه‌هایمان را همیشه می‌بندیم، ما هر روز هوای اسیدی تنفس می‌کنیم و همه مسئولان در قبال آن سکوت کردند.چندین سال از زمان راه‌اندازی و توسعه این کارخانه می‌گذرد و در این مدت اهالی تمام همکاری خود را ارائه کردند و در قبال مسئولان این شرکت نیز برخی از مشکلات اهالی روستا از قبیل آب شرب را حل کرده و یا راه روستا را با یک لودر صاف می‌کردند و با این روش‌ هم مردم را به هر نحوی راضی می‌کردند ولی سهامداران جدید همین کمک‌های حداقلی خود را نیز قطع کردند چرا که سال گذشته قرار بود مشکل آب شرب روستا را با احداث مخزن آب برطرف کنند ولی تاکنون به جز کلنگ‌زنی هیچ اقدام عملی انجام نشده است.اهالی این روستا در حالی که به کمک‌های حداقلی راضی بودند ولی در حال حاضر از همین خدمات حداقلی هم محروم شدند.»

این سخنان گلایه‌های شجاعی، از اهالی روستای انگوران است که از مشکلات به وجود آمده برای اهالی روستای انگوران به دلیل فعالیت صنعت آلاینده کالسیمین و پسماندهای آن در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید و به سکوت مسئولان در برابر آلایندگی و عدم مدیریت پسماندهای این شرکت اشاره دارد.

موضوعی که عضو شورای شهر دندی نیز بر آن اشاره داشته و از نادیده گرفتن حق شهروندی و مشکلات به وجود آمده در زندگی اهالی این روستا سخن می‌گوید.

حسین فرامرزلو، عضو شورای اسلامی شهر دندی و شوراهای فرادست شهرستان ماهنشان نیز در گفت‌وگوی خود با صدای زنجان ضمن اشاره به پسماندهای سرب و روی در منطقه در اثر فعالیت شرکت‌های کالسیمین و فرآوری مواد معدنی تحت مدیریت هلدینگ توسعه معادن روی ایران متذکر شد: به طور یقین هر صنعتی معایب و مزایای خاص خود را دارد بدون شک با توجه به فرایند تبدیل خاک سرب و روی به شمش روی و سرب  که در این شرکت‌ها انجام می‌شود خطرات خاص خود را دارد.

 این عضو شورای اسلامی استان با بیان این‌که برخی از این شرکت‌ها و معدن سرب و روی انگوران علاوه بر این‌که پسماندهای صنعتی خود را به صورت غیر استاندارد دپو می‌کنند پسماندهای عادی خود را نیز در حاشیه شرکت‌ها دفع می‌کنند، یادآور شد: با این اقدامات به طور یقین معضل دیگری برای منطقه در آینده به ارمغان می‌آورد .

 وی ضمن انتقاد از این موضوع که « مدیران استانی و  مراجع نظارتی به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کنند» خواهان پایش و  توجه بیش از پیش محیط زیست استان و شهرستان به پسماندهای صنعتی  و عادی این شرکت‌ها و معدن سرب و روی انگوران شد.

فرامرزلو  اظهار داشت:  چرا باید حساسیت مباحث زیست محیطی در شهرستان ماهنشان به نسبت مرکز استان پایین باشد؟ چرا مدیران استانی بدنبال حل مشکل پسماند روی شرکت‌های حاشیه زنجان هستند اما فکری به حال پسماند شهرستان نمی‌کنند.

در ادامه حسین آبسالان، مدیرکل محیط زیست استان در توضیح خود به صدای زنجان در زمینه پسماندهای شرکت کالسیمین و سرازیر شدن شیرابه پسماندهای این واحد به سمت روستا با رد این موضوع به ایجاد سدی در سال‌های گذشته برای جلوگیری از خروج این شیرابه‌ها اشاره کرد و گفت: در صورت خروج شیرابه و انتشار آن باید شرکت کالسیمین بسته می‌شد.

وی با بیان این‌که اخیراً با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان شرکت کالسیمین بر موضوع پسماندها و رعایت استانداردهای لازم تأکید شده است، بیان کرد: هزینه قابل توجهی بر شرکت تحمیل شده تا برای مدیریت پسماندها هزینه کرده و کنترل‌ آن‌ را در دستور کار قرار دهد.

روزنامه صدای زنجان نوشته است: گفتنی است برای دریافت توضیحات لازم از سوی مدیرعامل شرکت کالسیمین در تماسی عنوان کردند که تمایلی به ورود به این موضوعات نداشته و بیشتر بر تولید متمرکز شده‌اند.

پایگاه خبری موج رسا  از قول معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نوشت:  افزایش قیمت کالاها در زنجان بیش از ۲ قلم نبوده است.

نیک سرشت با بیان اینکه استان زنجان به لحاظ افزایش قیمتها و تعداد کالاها جزو استانهای خوب کشور است، ابراز کرد: تخم مرغ و میوه در زنجان افزایش قیمت داشته است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه نظارتهای مستمر بر بازار انجام می‌دهیم، عنوان کرد: اجازه افزایش خودسرانه قیمتها داده نخواهد شد.

وی در مورد افزایش قیمت نان نیز گفت: افزایش قیمت نان با توجه به شرایط فعلی منتفی شده و مسکوت مانده است.

پایگاه همدلی زنجان در مطلبی به تحلیل آمار گمرک زنجان پرداخت و نوشت: بازهم همچون روال گذشته مدیران اقتصادی استان و مدیرکل گمرک استان گزارشی از وضعیت واردات و صادرات استان ارائه کردند و بر برخی اعداد مانور تبلیغی دادند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ نکته مهمی که ظاهرا مدیران اقتصادی استان و مدیرکل گمرک استان آن را فراموش کرده اند، ادامه روند تراز منفی تجاری استان زنجان در سال های گذشته است. توجیه مناسب مدیران استانی این است که عمده واردات استان مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین آلات است!

در واقع آنطور که مسئولان می گویند هر ماه شاهد تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی استان و استمرار در ورود ماشین آلات واحدهای تولیدی در استان هستیم. با این اوصاف زنجان مستمر باید رشد صنعتی و اقتصادی را تجربه کند و سهم اشتغال بخش صنعت نیز بسیار بالا باشد.

هرچند عمده اقتصاد استان کشاورزی است و سهم صنعت نیز در اقتصاد استان ضعیف نیست، اما تراز تجاری استان مطابق با آمار واردات و صادرات استان که توسط مسئولان عنوان شده منفی است و عمدتا برنامه ای نیز برای تحلیل این وضعیت و بهبود آن وجود ندارد.

به گفته مدیرکل گمرک استان طی هشت ماه امسال صادرات استان زنجان ۸۷ هزار تن به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار بوده است. ارزش واردات کالا به استان زنجان نیز ۲۵۳ هزار تن به ارزش ۲۴۴ میلیون دلار بوده که ۱۰۰ درصد واردات استان، شامل مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است.

آمار درج شده در سایت گمرک زنجان نیز نشان می دهد که صادرات هفت ماهه سال ۹۸ اداره کل گمرک استان زنجان از نظر ارزشی ۱۴۳/۱۳۵/۵۹۴  دلار واز نظر وزنی ۷۶/۱۲۷/۷۷۳ کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶درصدکاهش دلاری و ۴۶درصد کاهش وزنی داشته است.

عمده کالاهای صادراتی شمش روی- (کابل برق- ترانسفورماتور)، (مفتول آهنی ، پروفیل)،(ماست، دوغ، خامه، پنیر، شیر)، (خرما، کشمش، مویز)، (کاغذ تیشو، کاغذ کاهی)، مواد اولیه پلاستیکی، شمش سرب، اکسیدروی و پارچه نبافته بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.