روح الله غلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود بسته بودن مرز مهران برای تردد زائران و مسافران ایرانی اما مرز تجاری این پایانه کماکان همچون گذشته به فعالیت های تجاری با کشور عراق می پردازد.

وی افزود: تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی به مرز مهران به صورت عادی در جریان بوده و کالاها در محوطه گمرک ترخیص و سپس توسط کامیون‌های عراقی بارگیری می‌شوند.

مدیر گمرکات استان ایلام یادآور شد: اما خروج کامیون و ماشین‌های کاپوتاژ و ترانزیتی به خاک عراق ممنوعیت است و باید اجناس و کالاها برای ورود به خاک عراق تحویل کامیون های این کشور در پایانه مرزی مهران شود.

غلامی اضافه کرد: با وجود آنکه پایانه مسافربری مرز مهران برای تردد اتباع ایرانی به سمت عراق به دلیل شرایط نابسامان این کشور بسته است ولی فعالیت تجاری این پایانه در حالت عادی و معمول خود قرار دارد و تجار و بازرگانان برای فعالیت های تجاری خود می توانند بدون مشکلی به مرز مهران ندارند.

به گزارش ایرنا، در هفت ماهه سال جاری ۷۲۰ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار کالا از این مرز صادر شده است که از نظر وزنی رشد ۲۴ درصدی و از لحاظ ارزش دلاری رشدی ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت(هفت ماهه سال) مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، محصولات پلاستیکی، محصولات صنعتی، شیشه، لوازم خانگی و محصولات فلزی بوده است.

مرز مهران بیش از یک ماه است که به علت درگیری و ناآرامی های داخل کشور عراق به منظور حفظ سلامت اتباع ایرانی بسته شده است.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زائران با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.