مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلطانیه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال میزان اراضی سطح زیر کشت باغ های سیب سرخ و سفید شهرستان سلطانیه یکهزار و ۱۵۰ هکتار بود که از این میزان یک هزار و ۳۶ هکتار مربوط به درختان بارور است و ۱۱۴ هکتار دیگر نیز به درختان غیر بارور اختصاص دارد.

پیمان حائری اظهار داشت: امسال و طبق پیش بینی انجام گرفته باید ۴۶ هزار و ۵۰۰ تن سیب درختی در این شهرستان برداشت می شد که با توجه به وقوع ۲۵ درصدی سرمازدگی محصول در  اوایل سال جاری این میزان به ۳۵ هزار تن کاهش یافت.

این مسئول ادامه داد: درختان سیب در ارتفاعات بالا محصول با کیفیت‌تری دارد و از این رو محصولات سلطانیه نیز با بهره گیری از چنین ویژگی خاصی توانسته در سطح استان حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا ۲۰ درصد محصول سیب این شهرستان صادراتی بوده و ۶۰ درصد آن برای مصرف به بازار تهران ارسال می شود و مابقی نیز برای تامین نیاز شب عید استان ذخیره می شود.

این مسئول ادامه داد: با کارهای انجام گرفته باغ های مدرنی در این شهرستان وجود دارد که بهره گیری از سامانه های ضد سرما و ضد تگرگ نیز موجب ارتقای کیفیت این نوع محصول شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته یکی از تولید کنندگان برتر محصول سیب کشور از شهرستان سلطانیه بود و به همین منظور با ایجاد کانون یادگیری دیگر کشاورزان سایر نقاط کشور برای بهره گیری از تجارب کسب شده به مکان یاد شده سفر می کنند.

حائری عمده ترین،  ارقام سیب های برداشتی سلطانیه را " رِد  و گلدن و فوجی " ذکر کرد.

همه ساله برداشت سیب درختی شهرستان سلطانیه از دهه اول مهر آغاز می شود که یک ماه به طول می انجامد.

شهرستان سلطانیه با ۲ بخش و ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری مرکز استان زنجان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.