حجت‌الاسلام علی خاتمی روز دوشنبه در نشست با مدیران، معلمان، دانش‌آموزان مدارس، دانشجویان و اساتید آموزشکده سما دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، افزود: باید از این تفکر، خارج شده و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از مهارت لازم برای ورود به بازار کار برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: شمار دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر از ایران است اما آن‌ها به دنبال کارآفرینی و نوآوری هستند.

خاتمی تصریح کرد: این در حالی است که ایران ۲۰ برابر میانگین دنیا کارمند داشته و زمینه تحول، آموزش همراه با مهارت است که باید به این سمت حرکت شود.

وی با بیان اینکه خانواده، معلمان و حکومت، سه گروهی هستند که برای آموزش، پرورش و تربیت دانش‌آموزان زحمت می‌کشند، گفت: فرزندان، ثمره عمر خانواده‌ها بوده و به این دلیل دلسوز فرزندان هستند، بیش از یک میلیون معلم نیز برای تعلیم و تربیت تلاش کرده و حکومت نیز پشتیبانی و تامین لازم را بر عهده دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه هیچ کدام از این سه گروه از خروجی نظام آموزشی، راضی نیستند، اظهار داشت: به دنبال مقصر نیستیم و اما یک جای کار اشغال دارد که باید آسیب‌شناسی و برطرف شود.

وی بیان اینکه فاصله زیادی با ساز و کار و سیستم آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته داریم، خاطرنشان کرد: قداست معلم را در زبان با کار انبیا مقایسه می‌کنیم اما جو غالب در عمل این است که آخرین فرصت شغلی که به دنبال آن می‌روند معلمی است.

خاتمی با اشاره به تحصیل بیش از ۱۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس سما، گفت: باید خروجی این مدارس با خروجی مدارس دیگر در ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی مقایسه شود و با توجه به غیرانتفاعی بودن این مدارس باید تفاوت‌هایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه زشت و زیبای آینده جامعه از آن دانش‌آموزان است، اظهار داشت: آینده جامعه با دستان شما ساخته می‌شود و اگر جامعه را زیبا می‌خواهید باید خودتان را بسازید و همت کنید.

خاتمی تصریح کرد: بهترین قانون هم تا زمانی که به میدان عمل نیامده و به صورت درست اجرا نشود زیبایی خود را نشان نمی‌دهد و مقررات اداری و تربیتی نیز اینگونه است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به فارغ‌التحصیل شدن بیش از ۱۰ میلیون دانشجو طی ۴۰ سال گذشته در کشور، گفت: فرار مغزها این طور اتفاق می‌افتد که هزینه‌های تحصیل از دوران ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی و حتی در بعضی موارد تا دکتری را کشورهای جهان سوم پرداخت می‌کنند اما وقتی که نتیجه این هزینه‌ها می‌خواهد ثمره دهد کشورهای بیگانه، فارغ‌التحصیلان را  تحریک کرده و از کشور خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند.

خاتمی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان، اظهار داشت: اغلب معلمان به اندازه‌ای مشکلات دارند که رسالت اصلی را فراموش می‌کنند.

خاتمی خاطرنشان کرد: گاهی این مباحث به صورت ناخواسته به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل شده و در نتیجه، روحیه ما می‌توانیم از بین رفته و یاس به جای آن تزریق می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال توسعه همه‌جانبه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز گفت: سیاست کلی دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه در تمام ابعاد است.

دکتر علیرضا فیروزفر اظهار داشت: این توسعه بر مبنا و متکی به اصول و ارزش‌های اخلاقی و اسلامی و جایگاه ویژه انسانی و حقوق کارکنان، اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال انسان کمال‌جو است.

فیروزفر با بیان اینکه تحولاتی در آینده در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق خواهد افتاد، گفت: بحث‌های فرهنگی، نوآوری و خلاقیت در اولویت‌های سیاست‌گذاری جدید دانشگاه است که امیدواریم با همت تمام اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان در رسیدن به توسعه مورد نظر موفق باشیم.

 در این نشست نمایندگان دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه و معلمان به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند که توسعه کیفی در کنار توسعه کمّی، توجه به پژوهش از سوی مسئولان، توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی و تربیتی در کنار آموزش، قائم به معلم بودن آموزش و پرورش، محور قرار گفتن بیانیه گام دوم انقلاب و تراکم بخشنامه‌ها از جمله مباحث مطروحه بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.