جواد حسین‌زاده روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در زنجان اظهار داشت: در این روش به جای استفاده از روش سرشماری سنتی از ریزداده‌های اداری استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی با توجه به شرح وظایف خود و در خلال خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند، داده یا ریزداده تولید می‌کنند.
حسین‌زاده افزود: باید نگرشی ایجاد شود که ریزداده‌های دستگاه‌ها در اختیار مرکز ملی آمار قرار گیرد چراکه ارایه آمارهای رسمی کشور با کیفیت بالا به حمایت و پشتیبانی و تفکر دستگاه‌ها نیاز دارد.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی، لازمه توسعه و آمار لازمه برنامه‌ریزی است، گفت: آمار از ابتدای پدیدآمدن با واژه حکومت، گره خورده و آمار برای اداره کردن جامعه بشری بسیار پراهمیت است.
حسین‌زاده با بیان اینکه حکمرانی شایسته، مستلزم شاخص‌های متعددی است، گفت: یکی از این شاخص‌ها آمار رسمی است که اگر باکیفیت نباشد عملا در حکمرانی شایسته با مشکل مواجه می‌شویم.
وی تصریح کرد: کارآیی نظام آماری در دنیا به حکمرانی شایسته منجر می‌شود.
حسین‌زاده آمار رسمی را محصول و کالای عمومی خواند و گفت: رقابت‌پذیری در آمار سبب ارتقای کیفیت نمی‌شود زیرا رقابت در کالای عمومی، مطرح نیست.
وی با بیان اینکه داشتن یک مرجع برای اعلام آمار سبب افزایش مطلوبیت خدمات می‌شود گفت: اگر یک مرجع و شاخص رسمی نباشد اعتماد جامعه نسبت به آمارهای رسمی کاهش می‌یابد و کاهش اعتماد، تاثیر نامطلوبی بر کارآیی حکمرانی خواهد داشت‌.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه اگر از آمار به‌صورت صحیح استفاده نشود شاخص‌های مختلف مانند تورم، نرخ بیکاری کارکرد خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: یکی از ابعاد  کیفیت آمار رسمی، باورپذیری در جامعه است.
حسین‌زاده تصریح کرد: گرایش اصلی نسبت به آمار در دنیا، مرجعیت سازمان‌های ملی در ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در نظام آماری و حذف موازی‌کاری است.
وی با بیان اینکه ایران، تنها کشور دنیا است که رشد اقتصادی و تورم توسط ۲ نهاد اعلام می‌شود گفت: در جلسه ۲۲ مرداد شورای عالی آمار، موازی کاری، حذف و مرجعیت مرکز آمار ایران اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.