مسعود بیات‌منش روز شنبه در جلسه شورای مسکن استان زنجان افزود: متولی تامین زمین و ساخت مسکن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نیز با راه و شهرسازی است.

وی اظهار داشت: سهمیه بقیه واحدها نیز برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت با استفاده از مطالعات عرضه و تقاضا، آخرین آمار و نیازم مردم، مشخص شده است.

بیات‌منش خاطرنشان کرد: زمین در این شهرها به قیمت منطقه‌ای، محاسبه شده و ساخت و اجرای پروژه‌ها نیز با مسئولیت بنیاد مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به تاکید مسئولان کشوری بر اجرای طرح ملی مسکن، گفت: وزارت کشور نیز با تاکید بر این موضوع به شهرداری‌ها ابلاغ کرده که اقدام و مساعدت‌های لازم را نسبت به تسریع فرآیند صدور مجوز ساخت و ساز و پروانه ساختمانی به عمل آورند.

این مسئول اظهار داشت: زمین‌های مازاد دستگاه‌های اجرایی را با اولویت تامین زمین برای همکاران آن مجموعه در دست اقدام داریم.

بیات‌منش خاطرنشان کرد: ۲ هزار واحد مسکونی ساخته شده در استان داریم که تحویل متقاضیان شده و سکونت دارند ولی با مشکلاتی از جمله سند و پایان کار مواجه هستند.

صدور پروانه ساختمانی در زنجان، سهل‌تر و ارزان‌تر از گذشته است

شهردار زنجان نیز گفت: صدور پروانه ساختمانی در زنجان، سهل‌تر و سریع‌تر و حتی در برخی بخش‌ها ارزان‌تر از نرخ سال‌های ۹۶ و ۹۷ اتفاق می‌افتد.

مسیح‌الله معصومی اظهار داشت: متقاضیان در گذشته با فرمول‌های پیچیده و مبهمی مواجه می‌شدند که عدم شفافیت و روشن نبودن فرمول‌های محاسباتی هم کارفرما را دچار مشکل می‌کرد و هم برخی مسائل و دلالی‌ها را پیش می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروز فرمول شفافی تعریف و در سامانه شهرداری قرار دارد که متقاضیان از هر نقطه با ورود به سامانه از میزان هزینه پروانه ساختمانی خود مطلع می‌شوند.

معصومی با بیان اینکه ۲ معیار در صدور پروانه‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این معیارها شامل عرض معبر و متراژ زیربنا است.

شهردار زنجان افزود: معبرها و خیابان‌ها شامل هشت متری، هشت تا ۱۶ و ۱۶ تا ۳۲ متری هستند که با افزایش عرض معبر، هزینه پروانه‌ها نیز متفاوت می‌شود.

این مسئول گفت: هزینه پروانه ساختمانی در معابر هشت متری برای زیربناهای تا ۱۰۰ ، ۲۰۰ و ۴۰۰ مترمربع به ازای هر مترمربع به ترتیب ۱۰۰ هزار، ۱۵۰ هزار و ۲۸۰ هزار ریال است در حالی که سازمان نظام مهندسی ساختمان برای هر مترمربع زیربنا حدود ۴۰ هزار تومان هزینه نظارت و مهندسی دریافت می‌کند.

معصومی با رد این مطلب که شهرداری برای هر مترمربع زیربنا یک میلیون ریال هزینه دریافت می‌کند، تصریح کرد: هزینه پروانه ساختمانی در خیابان‌های اصلی که دارای فضای تجاری است به ازای هر مترمبع زیربنا ۴۲۰ هزار ریال و در عریض‌ترین خیابان‌ها و زیربناهای بالای ۸۰۰ مترمربع ۹۰۰ هزار ریال است.

وی با اشاره به استثنا قرار دادن برخی مناطق محروم شهر، خاطرنشان کرد: برای بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، گروه‌های خاص مانند بهزیستی، کمیته امداد و ایثارگران نیز ضمن اعمال تخفیفی و در برخی موارد به صورت رایگان، عوارض سال های گذشته نیز چشم‌پوشی شده است.

معصومی با بیان اینکه شهرداری در ۵۰ درصد ایام سال برای صدور پروانه‌ها اعمال تخفیف دارد، اظهار داشت: در سه‌ماهه پایانی سال و سه‌ماهه ابتدایی سال از ۳۵ تا ۴۵ درصد تخفیف اعمال شده و برای کاربری‌های خاص مانند بهداشت و درمان، مساجد، خیرین مدرسه‌ساز و نوسازی نماهای قدیمی نیز یا رایگان بوده و یا تخفیف ارائه می‌دهیم.

شهردار زنجان در خصوص نحوه دریافت هزینه پروانه‌های ساختمانی، افزود: ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه از متقاضیان شخصی را نقدی و بقیه را اقساطی دریافت کرده و هزینه مربوط به پروانه‌های دستگاه‌های اداری را نیز با دریافت اوراق و تهاتر از طریق اختیاری که دولت داده، استفاده می‌کنیم.

وی کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی را غیرمنطقی و بدون پشتوانه خواند و گفت: ۹۰ درصد متقاضیان به دلیل رکود عملیات ساخت و ساز از دی ماه اقدام به دریافت پروانه کرده و ۱۰ درصد در سایر ماه‌ها اقدام می‌کنند پس با ۱۰ درصد نمی‌توان ادعا کرد که سرازیری صدور پروانه داریم.

معصومی با بیان اینکه ساخت هر مترمربع زیربنا حداقل ۲۰ میلیون ریال، هزینه می‌خواهد، اظهار داشت: هزینه پروانه در برابر هزینه ساخت، مبلغ قابل توجهی نیست اما بوروکراسی اداری و طولانی شدن فرآیندها متقاضیان را عذاب می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا خدمات بیشتری ارائه کرده و فرآیند صدور را نیز تسریع بخشیم که در این راستا زمان صدور پروانه را به کمتر از ۱۵ روز رسانده‌ایم.

معصومی با بیان اینکه تمام مسائل فنی و ایمنی باید در ساخت مسکن رعایت شود، افزود: هر ساختمانی، یک پروانه ساخت و یک پایان کار دارد و گواهی احداث برای رفع تکلیف بوده که در گذشته با درصدهای مختلف برای ساختمان‌ها صادر می‌شده است.

خاکبرداری پروژه گلشهر انجام شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به انجام خاکبرداری پروژه ۳۸۴ واحدی گلشهر زنجان، گفت: هزینه پروانه ساختمانی این پروژه برای ۵۵ هزار مترمربع زیربنا ۸۴ میلیارد ریال شده که برای هر واحد حدود ۲۲۰ میلیون ریال می‌شود.

سجاد صنعتی منفرد اظهار داشت: این مبلغ، رقم زیادی بوده و فشار بر روی متقاضیان خواهد بود که در صورت اعمال تخفیف، کمکی برای متقاضیان می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.