پرویز رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این استان از هشت سایت پرنده برخوردار است و با ورود پرندگان مهاجر، زیبایی و طراوت خاصی به طبیعت زنجان می بخشد.

وی اظهار داشت: این سایت ها شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستانهای زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم است.  

رستمی افزود: برخی پرندگان مهاجر پس از اقامت موقت در زیستگاه های زنجان، برای زمستان گذرانی سفر خود را به سمت جنوب کشور از سر می گیرند اما برخی گونه ها در صوت وجود امنیت و شرایط آب و هوایی مناسب در استان ماندگار می شوند.  
وی یادآور شد: پارسال، چهار هزار و ۴۵۰ قطعه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی وارد سایت های پرندگان استان زنجان شدند که این میزان نسبت به پارسال کاهش داشت.

سال ۹۶ در سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی، تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و در سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، سرشماری شد.   
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: بر اساس بخشنامه این سازمان، صدور پروانه شکار پرندگان مهاجر و وحشی، در این استان ممنوع است و بر اساس قانون با خاطیان بدون هیچ اغماضی برخورد می شود.  
امجد باقری افزود: با نزدیک شدن زمستان و آغاز ورود پرندگان مهاجر به این استان، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر عامل شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان هستند، اظهار داشت: این بیماری قابل سرایت به انسان است و به همین جهت استفاده از گوشت این پرندگان، خطرناک و تهدید کننده جدی سلامت انسان ها می باشد.  
باقری با تاکید بر اینکه صدور مجوز شکار پرندگان از سوی این سازمان از سال ۱۳۹۴ ممنوع اعلام شد و از آن پس به هیچ وجه پروانه شکار پرنده به شکارچیان صادر نمی شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید براینکه محیط بانان به منظور تامین امنیت و حفاظت از پرندگان مهاجر، بطور مستمر مناطق مورد نظر را رصد و پایش می کنند.

 همه ساله در آستانه فصل زمستان، زیستگاه‌های آبی استان زنجان پذیرای گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی اعم از اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، قره غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک، خوتکا، بوتیمار، درنا و اگرت می شوند که با استفاده از دوربین فیلمبرداری،  مستندسازی می شود.

۶۰۸۴/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.