دکتر مرتضی خاتمی روز  پنجشنبه در جلسه هم اندیشی کمیته بیمه و درمان خانههای کارگری سراسر کشور افزود: تامین اجتماعی نظام چند پوششی در دنیا تعریف شده است و در بین کشورها جایگاه ویژه ای دارد و در کشورمان نیز با تاسی از این نظام جامع و مترقی در قوانین بالا دستی مواردی آمده که پوشش چند لایهای هر چند به شکل جزیرهای و پراکنده را اجرا میکنند.

وی اضافه کرد: یکی از شعارهای دولت یازدهم اجرای طرح تحول نظام سلامت و بسته هایی برای ارتقای جنبه های مختلف درمانی بود که ارتباطی به مصوبه مجلس شورای اسلامی نداشت هر چند نقدهای بر آن وارد است.

این مسئول ادامه داد: طی سال های گذشته در بحث درمان کشور ضعف هایی وجود داشت و به نوعی خاستگاههای منطقه ای موجب  شده که در واقع درمان مستقیم توسعه یابد.

وی اظهار داشت:صرف هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی برای طرح تحول نظام سلامت در صورتی که تناسب ورودی و خروجی برقرار باشد رقم بالایی نیست اما نبود این مهم ریسک را افزایش می دهد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به جد از هرگونه تحمیل بر منابع سازمان تامین اجتماعی جلوگیری کرد  و در این میان با احتساب سود آن، این سازمان ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که در صورت وصول می تواند به شرایط ایمنی برسد.

خاتمی افزود: رقابت روسای جمهوری در کشورهای پیشرفته اقتصادی دنیا بر محور ارتقا بیمه درمان استوار است و در این میان امکان ارائه خدمات مبتنی بر شیوه های سنتی در کشورمان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: درمان  امر مهمی محسوب می شود و در این میان بازنشستگان باید از یک درمان قوی برخوردار باشند و وضعیت کنونی معلول این است که در گذشته  وضعیت درمان تامین اجتماعی از بخش های دولتی بهتر بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اما وقتی سطح درمان ارتقا یافت تامین اجتماعی عقب ماند، هر چند در بخش هایی زیادهرویهایی شد اما یک واقعیت بود و هم اکنون باید  مطالبات و خواسته های به حق در این خصوص را پیگیری کنیم.

وی اظهار داشت: در چند نقطه کشور قطب درمان کشور باید ایجاد و خدمات فوق تخصصی به گروههای هدف ارائه می شد و به  لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی و حتی هلدینگ بیمارستانی تقویت می شد که این مهم در سایه طرح تحول نظام سلامت رخ  داد.

 نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه گفته می شود تامین اجتماعی وظیفه درمانی بر عهده ندارد و دولت باید این مهم را پوشش دهد،  حرف درستی نیست و بر این اساس این سازمان باید در ساختار خود، حوزه درمانی را خارج کند که بروز این مساله تبعات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: عدم تخصیص یک درصد ارزش افزوده به تامین اجتماعی مختص این سازمان نیست و حتی به بخش دولتی نیز داده نشد و این مهم حتی از ابتدای سال جاری تا کنون به دانشگاههای علوم پزشکی نیز تحقق نیافته است.

خاتمی افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی در امر درمان خودکفا بود، به ناچار با طرح تحول نظام سلامت همراه نمی شد و به عنوان سازمان غیر دولتی خدمات لازم را به گروه های هدف ارائه می داد و تصمیمات، برنامه ریزی ها را طراحی، اجرا و اتخاذ می کرد.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.