یوسف رضاپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرمولی وجود دارد که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا ۲۰ درصد باشد، شرایط پایدار، در صورت  برداشت ۴۰ درصدی  شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از ۴۰ درصد باشد،  شرایط تنش آبی  رخ می دهد.

وی ادامه داد: اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از ۶۰ درصد باشد،  بحران آبی به قوع می پیوندد و این در حالی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده ۸۶ درصد است،

به گفته رضا پور اگر از مرحله بحران نیز عبور کرده و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اهداف مشترک شرکت آب‌ منطقه‌ای و حوزه آبخیزداری منابع طبیعی استان نیز گفت: برنامه و طرح‌های این شرکت و آبخیزداری مستقل بوده  و هر کدام از ارگان‌ها حسب ماموریت ذاتی خود و اعتبارات و اولویت‌ها اقدام می‌کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان  زنجان ادامه داد: از آن‌جایی که آبخیزداری در هر حال موجب بهبود وضعیت حوزه آبریز می‌شود، بدون شک تاثیرات مهم و بسزایی در کنترل سیلاب، تغذیه آبخوان و هدایت آورد حوزه‌ها خواهد داشت و از این‌رو می‌توان ماموریت هر ۲  ارگان و به تبع آن برنامه و طرح‌های هر ۲ دستگاه را در یک راستا توصیف کرد.

رضاپور  همچنین  به کشت محصولات پر آب بر، مثل برنج و هندوانه در استان اشاره کرد و افزود: کشاورزان و بهره برداران باید به این باور عمومی برسند که دیگر آب اضافی برای کشت چنین محصولاتی وجود ندارد و باید سیستم عرضه و تقاضا به شکل درستی پیاده سازی شود.

۹۶۴۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.