بهنام اجاقلو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم‌اکنون از ۱۵ هزار و ۸۷۰ هکتار باغات انگور استان ۱۵ هزار و ۳۳۰ هکتار در مرحله باردهی است.

وی، رقم های فخری، عسگری، شاهانی، قره‌اوزوم و بی‌دانه را از ارقام عمده انگور کشت شده در استان زنجان برشمرد و اظهار داشت: برداشت انگور از تاکستان‌های استان همه ساله با توجه به نوع رقم از نیمه دوم تیر ماه آغاز شده و تا اوایل مهر ادامه می‌یابد.

اجاقلو با بیان اینکه شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره بیش‌ترین سطح زیر کشت انگور در استان را به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۵۰ درصد انگور تولیدی استان به مصرف تازه‌خوری رسیده و ۵۰ درصد مابقی برای تولید کشمش اختصاص می‌یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: این استان  از جمله استان‌های مهم تولیدکننده محصول انگور در سطح کشور به حساب می‌آید به طوری که زنجان از نظر سطح و تولید انگور جزو هشت استان نخست کشور به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: استان زنجان همچنین در زمینه تولید کشمش نیز جزو رتبه‌های برتر کشوری بوده و در سال‌های نرمال و بدون سرمازدگی حدود۳۰ هزار تن کشمش در این استان تولید می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت ایستاده کردن باغات انگور به عنوان راهکار افرایش بهره‌وری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصول تولیدی، خاطرنشان کرد: با ایستاده کردن باغات انگور، میوه‌ها نور کافی دریافت کرده و به دلیل عبور جریان هوا از لای بوته‌ها، شیوع انواع بیماری‌های قارچی از جمله سفیدک به حداقل می‌رسد.

اجاقلو عنوان کرد: سهولت انجام عملیات مختلف در سطح باغ از جمله برداشت آسان از دیگر مزایای ایستاده کردن باغات انگور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفتت: در حال حاضر عملیات داربستی و ایستاده کردن در ۸۵۰ هکتار از باغات انگور استان انجام گرفته است و همه ساله به منظور توسعه این سطح با توجه به اهمیت موضوع، با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی مختلف، آموزش‌های لازم به کشاورزان استان ارایه می‌شود.

وی افزود: کشاورزانی که متقاضی داربستی کردن باغات انگور خود هستند از تسهیلات بانکی بهره مند می شوند.  

۳۰۸۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.