رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان روز سه شنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به تفاوت های طرح قبلی و فعلی سبزه میدان افزود: در طرح قبلی ۱۲۴ هزار متر مربع بارگذاری ساختمانی وجود داشت که ۸۵ هزار مترمربع آن تجاری در نظر گرفته شده بود، یعنی به اندازه کل مغازه های واقع در خیابان سعدی محدوده (ارتش تا انقلاب) و خیابان امام (آزادی تا امیر کبیر)  که یک  مرکز تجاری عظیم را شامل می شد.

حمیدرضا حمیدی افزود: بر این اساس، در طرح فعلی کل بارگذاری ساختمانی چهار هزار مترمربع  و فقط ۲ هزار و ۵۰۰  مترمربع آن تجاری خواهد بودو به عبارتی دیگر  سبزه میدان  یک میدان شهری ( City hall) است.

وی اضافه کرد: به این مهم توجه داشت  که در ساختار سنتی بافت مرکزی زنجان چهار عنصر مسجد جامع به عنوان محل عبادت، بر آورد کننده نیازی معنوی مردمان این شهر،  بازار سنتی به عنوان مرکز تجارت و ‌کسب و کار، برآورد کننده نیاز مادی مردم،  خانه ذوالفقاری، دارایی و شهربانی به عنوان عنصر حکومت و اقتدار، برآورد کننده نیاز نظم و امنیت مردم و در نهایت سبزه میدان قدیم به عنوان فضای تفریحی، بر آورد کننده نیاز فراغت و استراحت مردم شهری کاملی را بوجود آورده بودند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد:  این در حالی است که ایجاد مجتمع تجاری بزرگ در سبزه میدان علاوه بر فلج کردن بازار سنتی و مراکز تجاری مرکز شهر، ساختار سنتی فوق را فرو می ریخت، حال آنکه در طرح فعلی این ساختار تکمیل و تقویت می شود و عاملی برای تقویت بازار و تجاری های مرکز شهر عمل کرده و در واقع سبزه میدان از رقیب بازار به رفیق بازار بدل شد.

وی اظهار داشت: در طرح قبلی سبزه میدان ۲ هزار و ۴۰۰  واحد پارکینگ پیش بینی شده بود، یعنی امکان پارک ۱۰ هزار خودرو در روز که ورود و خروج این میزان خودرو و نحوه رسیدن  آنها  به این نقطه از شهر  معضلات فراوانی ترافیکی را ایجاد می کرد.

حمیدی افزود: بنده بنا به دلایل فوق و دلایل متعدد دیگر با  اجرای طرح قبلی سبزه  میدان مخالف بودم و حتی  تاوان مخالفتم  به بهای محروم شدن از حضور در جلسات کمیسیون ماده  پنج استان منجر شد، در حالی که رئیس دبیرخانه این کمیسیون را عهده دار بودم.

وی اضافه کرد: بر این مبنا،  با حضور در شورای شهر ،به کمک دیگران  طرح قبلی  سبزه میدان  متوقف و مسیر آن  تغییر داده شد و  بدون اغراق این اقدام شهر زنجان را از باتلاق بزرگ نجات داد  و در این میان  به اذعان دکتر حناچی شهردار تهران، مهندس مالواجرد معاون وزیر مسکن، مشاور طراح قبلی و فعلی سبزه میدان، شورای عالی شهرسازی و معماری و بسیاری از کارشناسان و مدیران استانی تغییر این طرح  بهترین و صحیح ترین اقدام بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: پس از طی مراحلی  پیمان سپاری پروژه سبزه میدان با  هفت  رای موافق و تنها با ۲ رای مخالف به تایید اعضای شورای شهر رسید که طرح معماری پروژه نیز با  هفت رای مصوب شده بود.

وی یادآور شد: مبلغ پیشنهادی شرکت برنده ۶۵۰ میلیارد ریال است که در این پروژه با توجه به نوسان قیمت ها ضریب تعدیل قابل اعمال بوده  و بر این  اساس درصدهای اعلامی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی،  این مهم اعمال خواهد شد.

حمیدی پیش بینی کرد: با اعمال ضریب تعدیل، هزینه نهایی اجرای پروژه به یکهزار میلیارد ریال برسد.

شهر زنجان به عنوان مرکز استان با چهار منطقه شهرداری ۴۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.