سهم صنایع کوچک در ارزش افزوده ایجاد شده کشور، نزدیک به ۱۷ درصد بوده و حدود ۱۸ درصد از مجموع صادرات را نیز در اختیار خود گرفته که البته این مقدار با توجه به نمونه‌های موفق بین‌المللی، ناچیز است و باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری شود تا با ایجاد نشاط در تولید، جایگاه قابل قبولی به این ۲ شاخص تخصیص یابد.

۲۱ مرداد، روز حمایت از صنایع کوچک نام گرفته که سهم ۸۵ درصدی در اشتغال را دارد و در سالی که به نام «رونق تولید» نامگذاری شده، نقش صنایع کوچک و حمایت از آن توسط مسئولان، کمک زیادی به رونق تولید و افزایش سهم صادرات کشور از این بخش می‌کند.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان به همین مناسبت و برای آشنایی اصحاب رسانه و انعکاس اخبار مرتبط با این حوزه به جامعه، تور یک‌روزه خبری- صنعتی را روز دوشنبه / ۱۴ مرداد/ برگزار کرد.

مقصد آغازین این تور، ناحیه کارگاهی ظریفان زنجان بود که در ضلع شمالی عوارضی آزادراه زنجان- تهران قرار داشته و زمین‌های آن هم‌اکنون در مرحله مزایده برای واگذاری قرار دارد.

زمین‌های ناحیه ظریفان فقط به صنایع دستی واگذار می‌شود

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در این بازدید گفت: زمین‌های این ناحیه صنعتی فقط برای صنایع دستی از جمله چاقو، مس، ملیله، گیوه، نگارگری و سفالگری واگذار می‌شود و واحدها باید ظرف یک سال، آماده و به بهره‌برداری برسند.

عبدالله شکراوغلی اظهار داشت: فرآیند مزایده این زمین‌ها برای استقرار واحدهای تولید صنایع دستی استان آغاز شده و تا چهارم شهریور جاری ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: این شهرک از لحاظ معماری به صورت سنتی و مانند بازار زنجان و واحدهای ۲ کله خواهد بود.

شکراوغلی افزود: یک سمت از واحدها برای بازدید و خرید مردم بوده و حالت بازارچه داشته و سمت دیگر، بارانداز خواهد بود.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: تمام زیرساخت‌های لازم از جمله گاز، آب، برق و مخابرات برای این ناحیه صنعتی به صورت زیرزمینی تامین شده و مشاعات این مجموعه نیز در قالب پارک، فضای سبز، سرویس بهداشتی و سایر مراکز رفاهی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این ناحیه در مسیری قرار گرفته که بتواند مسافرانی که قصد ورود به زنجان یا عبور از آن را دارند را جذب کرده و طی بازدید از این ناحیه، صنایع دستی استان زنجان را نیز به دست آورند.

شکراوغلی اظهار داشت: زمین‌های این ناحیه، آماده بهره‌برداری بوده و اقدامات لازم نسبت به پیاده‌روسازی و پارک‌ها نیز متناسب با اجرای عملیات کارگاهی، آغاز می‌شود ضمن اینکه واحدها فقط اسکلت را ساخته و معماری بیرونی که یکنواخت، سنتی و به صورت آجرنما خواهد بود توسط شرکت شهرک‌های صنعتی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: ۵۵۰ اشتغال مستقیم با تکمیل واحدهای این ناحیه پیش‌بینی شده است.

شکراوغلی اظهار داشت: مجموع مساحت این ناحیه صنعتی، ۲.۳ هکتار بوده و زمین‌های آن شامل ۱۰۳ واحد ۸۴ متری است که ۴۲ مترمربع کارگاه و ۴۲ مترمربع نیز بازارچه خواهد بود.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان اضافه کرد: تا کنون ۱۲۰ میلیارد ریال برای ایجاد این ناحیه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم صاحبان صنایع دستی از این طرفیت، بهره‌مند شده و فرصتی برای توسعه و رونق صنایع دستی استان باشد، گفت: ورودی ناحیه صنعتی نیز جت جذب مسافران به صورت سنتی، نماسازی شده و ورودی، پارکینگ ویژه و فضای سبز خواهد داشت تا مسافران از آن‌ها استفاده کنند.

۴۰۰ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی شهید شهریاری در فاز عملیاتی است

مقصد دوم تور صنعتی، شهرک صنعتی شهید شهریاری (شماره چهار) بود که در مسیر جاده ماهنشان و در نزدیکی روستای دره‌لیک قرار دارد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، مجموع زمین‌های این شهرک را ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: مجوز استانی ۴۰۰ هکتار برای فاز عملیاتی از محیط زیست، اخذ و به کمیسیون ماده ۲ کشوری ارسال شده است.

عبدالله شکراوغلی اظهار داشت: منبع هوایی برپا و چاه آب نیز حفر شده و در صورت صدور مجوز ماده ۲ پیش‌بینی می‌شود تا بهمن سال جاری آماده واگذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز آب این شهرک، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه است اما اکنون ۴۰ لیتر بر ثانیه، تامین شده است.

شکراوغلی افزود: هفت مگاوات برق نیز تامین شده و تا کنون ۹۰ میلیارد ریال برای این شهرک هزینه شده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه این شهرک، عمومی بوده و برای صنایع هفت‌گانه اختصاص خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ۲۴۰ هکتار از شهرک شامل زمین صنعتی و ۱۶۰ هکتار نیز مشاعات و معابر است و در صورت راه‌اندازی کامل واحدها تا ۲۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: مساحت واحدها از سه هزار مترمربع آغاز و تا هر میزانی که متقاضی باشد واگذار می‌شود.

شکراوغلی با بیان اینکه محل این شهرک صنعتی از نظر منابع آب، دشت ممنوعه نیست، تصریح کرد: در صورتی که صنایع آب‌بر در این شهرک مستقر شوند، آب مورد نیاز از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان تامین می‌شود.

مقصد نهایی تور یک‌روزه، بازدید خبرنگاران از شرکت تولیدی پوشاک مهیار در شهرک صنعتی شماره یک (اشراق) زنجان بود.

مدیر این شرکت گفت: محصولات تولیدی ما جوراب، دستکش و لباس زیر مردانه است.

محمود ضرابی اظهار داشت: محصولات این واحد علاوه بر بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود که در سال ۹۶ میزان صادرات این واحد سه میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه صادرات سال ۹۷ نیز پنج میلیون دلار پیش‌بینی شده بود، خاطرنشان کرد: اما به دلیل مشکلات مختلف، این مهم محقق نشد و سال گذشته تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادرات شد.

ضرابی افزود: امسال نیز به دلیل همان شرایط سال گذشته، صادرات به آن میزانی که پیش‌بینی شده بود نرسیده است.

مدیر شرکت تولیدی پوشاک مهیار گفت: به‌رغم وجود مشکلات مختلف، طی ۲ سال گذشته توانسته‌ایم طرح توسعه را اجرا کرده و تولید تی‌شیرت نیز شروع شده و فناوری‌های جدید را وارد این واحد تولیدی کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، نشست خبری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز پایان‌بخش تور یک‌روزه بود.

۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی با مجموع سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین و یک هزار و ۷۰۰ طرف قرارداد در استان زنجان فعال است.

۹۵۵۶/3088

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.