مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: سال گذشته ۳۳ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان به چرخه فعالیت بازگشت.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، ایرج‌ احمدی ظهر امروز در نشست‌ خبری به مناسبت روز ملی صنایع کوچک، اظهار کرد: آمارها باید به صورت درست و منظم افکارسنجی شده به جامعه مخابره شود تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد و خوشبختانه این شرکت دنبال آمارسازی نبوده و در تلاش برای نشان دادن نمای واقعی از صنایع کوچک در استان زنجان است.

 

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر در استان در ۱۶ شهرک صنعتی زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران وجود دارد و در مقام مقایسه بین میزان زمین در شرق و غرب استان تفاوت وجود دارد و خوشبختانه امسال ۶۵۰ طرح تولیدی وجود دارد و به دنبال سرمایه‌گذار برای زمین‌های بلااقدام در شهرک‌های صنعتی هستیم.

 

وی با بیان اینکه تسهیلات به صورت متمرکز از طریق سامانه بهین‌یاب به واحدهای تولیدی ارائه می‌شود، افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، کمک شایانی به بخش صنعتی استان دارد و واحدهایی که با مشکلاتی مواجه هستند می‌توانند با مراجعه به دبیرخانه این ستاد در سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا شرکت شهرک‌های صنعتی استان، برای حل مشکل خود اقدام کنند.

 

احمدی با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه زیست‌محیطی، با عضویت اداره‌کل محیط‌ زیست، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با محوریت بررسی و حل مشکلات زیست‌محیطی صنایع برگزار می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته ۲۰۰ فقره قرارداد با ۱۱۹ بهره‌بردار در این شرکت به ثبت رسید و خوشبختانه شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در جذب منابع استانی جایگاه اول را دارد، به طوری که ۳۰ درصد منابع جذب و ۱۷ میلیارد تومان نیز اعتبار تملک شده است. همچنین این شرکت اعتبار تملک‌ نشده سایر دستگاه‌ها را تملک و مورد استفاده قرار داده است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، از هزینه‌کرد ۵ درصدی منابع این شرکت برای صنایع کوچک خبر داد و یادآور شد: سال گذشته ۲۳۰ میلیون دلار صادرات از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی انجام شده که علاوه ‌بر بیش‌ترین حجم صادرات، بیشترین حجم تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال توسط واحدهای تولیدکننده سرب و روی از شهرک تخصصی روی بوده است.

 

وی با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی واحدهای روی و سرب غیرقابل انکار است، عنوان کرد: هر تغییر و توسعه‌ای نیازمند پرداخت هزینه‌هایی نیز است و باید توجه داشت که برای تولید به منابع فشار وارد می‌شود و هرچه بیشتر تولید انجام شود، فشار بر منابع نیز بیشتر است.

 

احمدی، میانگین تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی در کشور را ۲۰ درصد و استان زنجان را ۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۳۳ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان به چرخه تولید بازگشتند و قریب به ۲۷ واحد دچار رکود و تعطیلی شد که کمبود مواد اولیه، اختلاف بین شرکا، قدیمی بودن تکنولوژی تولید، بالا بودن هزینه تولید و رقابتی نبودن بازار از دلایل این اتفاق است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در رابطه با پسماند شهرک تخصصی روی، اظهار کرد: وجود ۶ میلیون تن پسماند روی پیش‌بینی شده که مراجع قضایی به زودی دولت و یا بخش‌خصوصی را به عنوان مالک این پسماندها مشخص می‌کند که یا به منطقه مرصع منتقل و یا پوشیده می‌شود؛ چراکه این پسماندها عناصر باارزشی از قبیل کادمیم، کبالت، نیکل، طلا و نقره دارد و فقط ماده معدنی روی از آن استخراج شده است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام‌ها استان‌های زنجان و فارس قطب تولید ارز دیجیتال در کشور هستند و مقرر شده که برق واحدهایی که ارز دیجیتال استخراج می‌کنند با تعرفه صادراتی محاسبه شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.