مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در حال حاضر لزومی ندارد معلم دانای کل باشد.

 

ابراهیم رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: تعلیم و تربیت از جمله واژگانی است که بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع صد درصد متناظر به آینده است و نتایج آن در آینده دیده می‌شود و لذا باید از زمان حال جلوتر باشیم.

 

این مسئول ادامه داد: موضوع آینده‌نگری در آموزش و پرورش مثل ماهیت و جوهر در تعلیم و تربیت است و وقتی از تعلیم و تربیت سخن به میان می‌آوریم آینده، بخشی از جوهر آن است. همچنین مسئله مهم بعدی تغییر است و تعلیم و تربیتی که تغییر ایجاد نکند، تعلیم و تربیت نیست پس باید تغییرات مثبت و منفی را ببینیم و بعد چاره‌جویی کنیم.

 

وی افزود: دبستان‌ها و دبیرستان‌های آینده بسیار متفاوت‌تر با امروز خواهد بود و متفاوت با هم تغییر خواهد کرد و دبستان‌ها ثابت ولی دبیرستان‌ها به گونه‌ای دیگر شکل خواهد گرفت. علاوه ‌بر آن مسئله بعدی، مدرسه است و باید تعریف‌مان را از مدرسه مشخص کنیم؛ چراکه در حال حاضر مدرسه یک سازمان رسمی تلقی می‌شود که عوامل اجرایی دارد و یک نهاد اجتماعی است که مجموعه سیاست‌های تربیتی نظام حاکم را پیاده می‌کند.

 

رفیعی تصریح کرد: در تعریف جدید، مدرسه مکان‌محور و ساختارمحور نیست و انعطاف پیدا کرده است و طبیعتا ما هم باید منعطف باشیم و امروز نقش رسانه‌ها و خانواده‌ها در تربیت قوی‌تر است و از آموزش و پرورش پیشی گرفته‌اند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، تصریح کرد: مدرسه یک نظام یکپارچه نیست و نباید انتظار داشته باشیم همه یک رنگ باشند، مدرسه محصول مشارکت دستگاه تربیتی و خانواده است و اگر آموزش و پرورش به عنوان نقاط حساس و تاثیرگذار در تعلیم و تربیت از جامعه جلو نباشد، از چرخ دنده‌های معکوس آن خواهیم بود و به جای آینده، دانش‌آموزان را به گذشته خواهیم کشاند.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر لزومی ندارد معلم دانای کل باشد و دانش‌آموزان نیاز به حضور صرف معلم در مدرسه ندارند؛ چراکه در هر لحظه به معلم دسترسی دارند و لذا کارکرد مدرسه عوض شده و امروزه مدارس پنهان داریم و خانواده و رسانه در جامعه، محوریت دارند و کارکرد آموزش و پرورش در دوره مدرن، تکثیر عقلانیت جدید، تمدن‌پذیری، جامعیت‌پذیری و کارکردهای زندگی شهری است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.