رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آتش سوزی در مراتع ارتفاعات جنوبی طارم واقع در مسیر زنجان- بناب- طارم در ییلاقات "چفتان" با انجام یک کار گروهی دقیق و برنامه ریزی شده پس از چهار و نیم ساعت تلاش بی وقفه با همکاری و تعامل گروه‌های حاضر مهار شد.

ضیاالدین حسنلو خاطرنشان کرد: با توجه به پوشش گیاهی مناسب این منطقه در صورتی که گروه‌های حاضر در عملیات اطفا با هم همکاری نمی‌کردند احتمال داشت زبانه‌های آتش گسترده‌تر شود و بر مراتع این منطقه در سطح وسیعی خسارت وارد کند.

حسنلو ضمن اشاره به اینکه این منطقه محل چرای دام سبک و سنگین است، خسارت وارده بواسطه حریق به مراتع این منطقه از شهرستان طارم را ۲۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه بسیار غنی و زیستگاه حیات وحش متنوعی است که از جمله می توان پوشش گیاهی مرتع درجه یک و گونه های جانوری چون خرگوش، لاک پشت و مار را نام برد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم بیان کرد: امسال با توجه به پوشش گیاهی مناسب در مراتع و جنگل‌های این شهرستان احتمال آتش سوزی در این مناطق به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ به منابع طبیعی اطلاع دهند.

به اذعان کارشناسان اداره منابع طبیعی طارم، کل زمین‌های مرتعی، کشاورزی و زراعی شهرستان طارم ۲۲۴ هزار هکتار است که از این میزان ۱۷۳ هزار هکتار شامل مراتع و جنگل‌ها و مابقی مربوط به زمین‌های کشاورزی و زراعی است.

در شهرستان طارم ۳ هزار و ۵۶۱ نفر دامدار بهره بردار با پروانه وابسته به مراتع هستند و ۱۰۵ هزار و ۸۵ رأس دام خود را از طریق مراتع مربوط به زمین‌های ملی نگهداری می‌کنند. در صورت ایجاد حریق در این مراتع، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، صنعت دامداری شهرستان طارم که سابقه طولانی در تاریخ و تأمین بخشی ار اقتصاد شهرستان دارد نیز آسیب جدی خواهد دید.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۹۸۸۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.