کارشناس مسئول امور شبه خانواده بهزیستی استان زنجان، از برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست خبر داد.

 

بهناز بلوری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با تاکید بر این‌که تقویت جرأت‌مندی در نوجوانان موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان از ضرورت‌های دنیای امروز است و متعاقب آن، تقویت جرأت‌مندی و مهارت «نه گفتن» می‌تواند موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی و تضمین سلامت روانی جامعه شود.

 

این مسئول ادامه داد: دوره آموزش مهارت‌های زندگی، شاخص‌هایی از جمله کنترل خشم، افزایش جرأت‌مندی و همدلی، مهارت «نه گفتن» و مواردی از این دست را شامل می‌شود و فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی مقیم در خانه‌ها و خانواده‌ها با گذراندن این دوره آموزشی می‌توانند مهارت‌های مقابله منطقی با موقعیت‌های پرخطر زندگی (توانایی نه گفتن در برابر وسوسه‌ها)، همچنین مهارت حل تعارضات و کشمکش‌ها بدون توسل به اعمالی که به خود و دیگران صدمه وارد کند را بیاموزند.

 

وی تاکید کرد: در جهت پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی، اعتیاد، خشونت، رفتارهای بزهکارانه و اختلالات روانی، لازم است که مقوله بهداشت روانی کودکان تحت حمایت بهزیستی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. در همین راستا، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست باید برخورد منفعلانه، پرخاشگرانه و جرأت‌مندانه را تمییز دهند و در برابر انواع مطالبات، با اعتمادبه‌نفس و تکیه بر دانش و شناخت حقوق خود و دیگران، پاسخ‌گو باشند.

 

بلوری تصریح کرد: این توانایی‌ها فرد را قادر می‌سازد که مسئولیت و نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواسته‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به‌ویژه در روابط بین فردی، به شکل موثری روبه‌رو شود.

 

کارشناس مسئول امور شبه خانواده بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: خودآگاهی، عزت‌نفس و اعتماد به ‌نفس، شاخص‌های اساسی توانمندی و ضعف‌های هر انسان است و فرد را قادر می‌سازد که فرصت‌های زندگی را مغتنم شمرده و برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.