رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، گفت: انطباق رویکرد جهاددانشگاهی با بیانیه گام دوم انقلاب حاکی از آن است که راهی که این نهاد انقلابی تا به امروز طی کرده، مسیر صحیحی بوده است.

 

کامران جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، ضمن گرامی‌داشت آغاز چهلمین سال تاسیس جهاددانشگاهی، با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی برخوردار است که جامعه در شرایط کنونی می‌تواند از آن بهره‌مند شود، افزود: بی‌شک، یکی از ظرفیت های جهاددانشگاهی استان، مربوط به عرصه علمی و پژوهشی است که مسئولان باید بتوانند از این فرصت بهره‌مند شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های بارز جهاددانشگاهی استان این است که از اعتماد خوبی بین مردم برخوردار بوده و این موضوع را می‌توان با استقبال از آموزش‌هایی که این نهاد انقلابی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد، به عینه مشاهده کرد، ادامه داد: تنوع در فعالیت‌هایی که جهاددانشگاهی استان ارائه می‌دهد، باعث شده است تا جهاددانشگاهی استان در هر زمینه‌ای که با اعتماد مسئولان به این نهاد انقلابی ورود پیدا کرده، بتواند تاثیرات مثبت خود را به جا گذارد.

 

این مسئول با اشاره به اینکه برخورداری از روحیه جهادی، لازمه عبور از شرایط حساسی است که امروز جامعه با آن مواجه است، تصریح کرد: بی‌تردید، موفقیت‌هایی که این نهاد انقلابی از بدو تاسیس تا به امروز به دست آورده، در سایه همین خصیصه و ویژگی بارز بوده که باعث شده تا جهاددانشگاهی در زمینه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی و ... در کشور سرآمد باشد، لذا اعتقاد راسخ به این مهم داریم که در شرایط کنونی می‌توان این نوع هدف‌گذاری را در بخش‌های مختلف استان نیز تسری داد.

 

وی یکی از نقش‌های تاثیرگزار اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی را مربوط به موضوع رونق تولید دانست و اظهار کرد: وقتی نیم‌نگاهی به کارنامه جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون می‌اندازیم، می‌بینیم که در بخش‌های مختلف فرهنگی، علمی و پژوهشی همواره منشا خیر و برکت بوده است. اقداماتی که این نهاد انقلابی تا به امروز در ایران اسلامی به جا گذاشته، حاکی از آن است که دولت‌مردان باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای در راستای حمایت از این فعالیت‌ها در راستای تسری در بخش‌های مختلف جامعه داشته باشند.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با بیان اینکه حمایت از جهاددانشگاهی به معنای حمایت از شکوفایی و بالندگی کشور در عرصه‌هایی چون علم، فرهنگ و پژوهش خواهد بود، افزود: این نهاد، ظرفیتی کامل برای دست‌یابی به رونق تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی بوده و به همین خاطر همه دستگاه‌های اجرایی در استان زنجان می‌توانند با استفاده مطلوب از این ظرفیت، حرکت خود در مسیرهای تعریف شده برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق تولید را تسریع کنند.

 

جعفری با یادآوری ظرفیت‌های علمی و اجرایی جهاددانشگاهی استان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و با اشاره به اینکه این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی، مسیر رسیدن به رونق تولید را هموار و اقتصاد مقاومتی را در عمل پیاده کرد، گفت: جهادگران زنجان به معنای واقعی کلمه، خدمت را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌ و به خوبی فرهنگ کار جهادی را عملیاتی کرده‌اند، به همین خاطر می‌توان بسیاری از امور را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی، به نتیجه رساند.

 

این مسئول در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و انطباق کامل رویکردهای جهاددانشگاهی با این بیانیه، از ایفای نقش جدی این نهاد انقلابی در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن هویت حرفه‌ای و شکل‌گیری جهاددانشگاهی، اساس فعالیت‌هایی که در این نهاد انقلابی در حال انجام است، با بیانیه گام دوم انقلاب در بخش‌هایی چون علم و پژوهش، اقتصاد و ... انطباق زیادی داشته و همه ویژگی‌های مورد نظر مقام معظم رهبری، از جمله چابک‌ بودن، پیشگام بودن در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها، خلاقیت در تصمیم‌گیری، نگاه به داخل، تکیه بر جوانان و ... را دارد.

 

جعفری، نگاه به جوانان و نیز اهتمام به مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» را نقطه عطف فعالیت‌های جهاددانشگاهی دانست و با تاکید بر اینکه این رویکرد با بیانیه گام دوم انقلاب، هم‌راستا است، تصریح کرد: گام بلندی که جهاددانشگاهی زنجان در برهه کنونی برداشته، مربوط به تولید ثروت از عرصه فرهنگی است. فعالیت در این عرصه که بسیار سخت و تولید ثروت از آن مستلزم برخورداری از زیرساخت‌های لازم است را با اعتقاد بر اینکه هویت فرهنگی ملت‌ها جز از طریق صنایع فرهنگی با هیچ صنعت دیگری نمی‌تواند به سایرین منتقل شود، آغاز کردیم تا ایجاد اشتغال و تولید ثروت را در حوزه‌ای رقم بزنیم که برای همگان صرفا عرصه‌ای هزینه‌بر بوده است.

 

وی در ادامه، یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی کشور را خودکفایی دانست و با یادآوری اینکه خودکفایی زمانی محقق می‌شود که بتوانیم تولید ناخالص ملی را بالا ببریم، افزود: هیچ راهی به جز ایجاد اشتغال پایدار برای تحقق همه این موارد نداریم و در زمان فعلی، بهترین نوع اشتغال، اشتغال دانش‌بنیان است که از طریق ایجاد شرکت‌های فناور و نوآور به وجود می‌آید که در همین راستا تلاش‌های زیادی برای اینکه بتوانیم سهمی ارزنده در ایجاد این نوع اشتغال برای برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور داشته باشیم.

 

این مسئول با یادآوری اینکه محصولی که این شرکت‌ها تولید می‌کنند، دانش‌بنیان بوده و از مزیت‌های زیادی نسبت به سایر محصولات، از جمله صادرات‌محور بودن و دارای ارزآوری بالا برخوردار است، بیان کرد: بی‌شک، یکی از گام‌هایی که جهاددانشگاهی زنجان در راستای رسیدن به محصول دانش‌بنیان برداشته، راه‌اندازی نخستین واحد استانی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است. علاوه بر این، ما از همه گروه‌ها و افراد صاحب ایده استقبال می‌کنیم و محدودیت‌هایی برای ورود افراد و گروه‌ها وجود ندارد.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان، برخورداری از مهارت‌های لازم را یکی از راهکارهای عملی و علمی برای دست‌یابی و تحقق رونق تولید دانست و یادآور شد: در همین راستا جهاددانشگاهی در حوزه آموزش، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و از سال‌ها قبل مبحث مهارت‌آموزی را دنبال می‌کند. همچنین این نهاد انقلابی، توان برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت‌افزایی را برای گروه‌های مختلف و در رشته‌های مورد نیاز دارد که این روند می‌تواند با حمایت مسئولان تداوم داشته و از جوشش باز نماند.

 

جعفری یکی از رسالت‌های مهم این نهاد انقلابی را پرورش سرمایه انسانی تراز فرهنگ جهادی عنوان کرد و گفت: مدل مدیریتی جهاددانشگاهی، ارزش‌آفرینی و کارآفرینی بدون اتکا به نفت است. استفاده از ظرفیت‌های بومی و ملی و نیز متکی نبودن به نفت، از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده و جهاددانشگاهی از این نظر توانسته وظایف خود را با اتکا به نیروهای انسانی خویش به نحو احسن به انجام برساند.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم این نهاد انقلابی در راستای اهتمام به پرورش سرمایه انسانی تراز فرهنگ جهادی، استفاده از این ظرفیت‌های بومی در راستای توسعه استان است، بیان کرد: مصداق فرهنگ جهادی را می‌توان در عملکرد دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا که بدون چشم‌داشت آن‌چنانی در عرصه‌ای که پر از استرس و حساسیت است، فعالیت کرده و تا به امروز به‌عنوان یکی از تاثیرگزارترین خبرگزاری‌های استان، نقش رسانه‌ای خود را به خوبی ایفا کرده است.

 

وی با بیان اینکه تولید علم در کشور و صدور آن یک کار جهادی بوده و بی‌تردید این امر از منابع گازی و نفتی کشور ارزش بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: نگاهی که امروز جهاددانشگاهی در پیش گرفته، همان نگاه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تکیه به نیروی خودباوری است که با اعتماد به جوانان گمنام و با استعداد ایران اسلامی، شکل گرفته است، به همین خاطر با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب که در جمع ائمه‌جمعه فرمودند: «الان مراجعه به جوان‌هایی که اهل ابتکار هستند از طرف دستگاه‌های گوناگون دولتی زیاد شده است؛ جوان‌های مجموعه‌های جوان مثل جهاددانشگاهی و غیره این‌ها که جوان‌های خوبی هستند که توانایی زیادی دارند؛ این‌ها همواره منتظر هستند که کسی به این‌ها مراجعه کند و از این‌ها کار بخواهد»؛ انتظار داریم دولت‌مردان در این زمینه به خدمات ارزنده جهاددانشگاهی ارج نهاده و حمایت‌های لازم را از این نهاد انقلابی به جای آورند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.