رئیس بیمارستان بوعلی‌سینای خرم‌دره گفت: برای اولین‌بار در سطح شهرستان‌های استان کد 724 در بیمارستان بوعلی‌سینای خرم‌دره فعال شده است .


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، سعید فرهادی در مراسم جشن و تجلیل به‌ مناسبت بیستمین تزریق داروی ترومبولیک به بیماران سکته حاد مغزی در بیمارستان بوعلی‌سینای خرم‌دره با اشاره به انجام اقدامات بسیار جدی در راستای درمان سکته مغزی، افزود: درمان سکته حاد مغزی یک کار تیمی ارزشمند است که از فوریت‌های پزشکی شروع و در قدم بعدی با تشخیص صحیح پزشکان اورژانس و ارجاع به متخصص نورولوژی، امر درمان با همراهی پرسنل پرستاری واحدهای اورژاسن، سی‌تی اسکن و مراقبت ویژه میسر می‌شود .


وی با اشاره به فعال شدن کد 724 در بیمارستان بوعلی خرم‌دره، ادامه داد: در تاریخ 15 آذرماه سال 97 برای اولین‌بار در سطح شهرستان‌های استان با فعال شدن کد 724، بیماری که دچار علائم  سکته مغزی شده بود، تحت درمان قرار گرفت .


فرهادی تصریح کرد: برنامه 724 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت درمان سکته حاد مغزی قبلاً فقط در مرکز استان و بیمارستان ولیعصر (عج) انجام می‌گرفت و هم‌اکنون در بیمارستان بوعلی‌سینای خرم‌دره نیز قابل انجام است .


این مسئول با اشاره به شایع‌ترین علائم سکته مغزی، عنوان کرد: این علامت‌ها شامل انحراف صورت، ضعف اندام‌ها و اختلال در تکلم است و هرکسی که به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود، احتمال سکته مغزی وجود دارد و باید بلافاصله با 115 تماس گرفته شود.  ضعف اندام‌ها، احساس ضعف یا سنگینی در یک یا دو اندام نیز می‌تواند ناشی از سکته مغزی باشد .


رئیس بیمارستان بوعلی‌سینای خرم‌دره تاکید کرد: اگر فردی دچار اختلال در تکلم همچون نداشتن توانایی تکلم، نداشتن درک تکلم، نداشتن توانایی در امکان تولید صوت یا سنگینی کلام شود، با بهره‌گیری از داروی حل کننده لخته خون، 30 تا 50 درصد کاهش در عوارض و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را خواهیم داشت و در صورتی که بیمار سکته مغزی، به‌موقع و در زیر سه ساعت به بیمارستان رسانده شود، پس از انجام اقدامات تشخیصی، با داروی حل‌کننده لخته درمان می‌شود که با برداشته شدن لخته و رفع انسداد، حیات به مغز باز می گردد .


در ادامه این مراسم، متخصص نورولوژی بیمارستان بوعلی‌سینای خرم‌دره نیز اظهار کرد: چنانچه یکی از عروق خون رسان مغز به دلیل وجود لخته ای دچار انسداد شده و خون به یک ناحیه از مغز نرسد، آن ناحیه عملکرد خود را از دست داده و سکته مغزی عارض می شود .


سحر حفاری با اشاره به زمان طلایی ارجاع بیمار به مرکز درمانی، بیان کرد: در هر دقیقه از زمان شروع علایم یک میلیون سلول از بین رفته و عملکرد صحیح آن بخش از بدن از دست می‌رود .


وی اضافه کرد: علایم سکته مغزی کاملا ناگهانی ایجاد می‌شود و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد و این فرد در همه یا بخشی از زندگی خود فردی وابسته خواهد بود و بار روانی و مالی شدیدی در کل زندگی برای فرد و خانواده ایجاد می‌شود .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.