به گزارش ایرنا، رانندگان اتوبوسرانی درونشهری شهرداری زنجان روز چهارشنبه به دلیل 'آنچه که برآورده نشدن خواسته هایشان که همانا افزایش نرخ کرایه ها بود'، برای مدتی دست از کار کشیدند.
پیش از این نیز یعنی اواخر آذر سال گذشته رانندگان اتوبوسرانی شهرداری نیز به دلیل پایین بودن نرخ کرایه ها تجمع کرده و خواستار افزایش آن و بهبود شرایط فعالیتی خود شده بودند که بر اساس قانون این مهم پس از تصویب شورای شهر باید به تایید فرمانداری زنجان برسد که این کار پس از بررسی و اعلام نظر کارشناسی لازم انجام می گیرد.
یکی از رانندگان به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات اقتصادی، تورم و از طرفی افزایش قیمت قطعات خودرو کار را برای فعالیت رانندگان اتوبوسرانی سخت کرده و بر این اساس برای ادامه فعالیت خواستار افزایش نرخ کرایه های شهری هستیم.
وی که خود را کاظم معرفی کرد، افزود: در این ارتباط نماینده شهرداری طی جلسه ای با رانندگان معترض مطالبی را درخصوص افزایش نرخ کرایه ها اعلام و عملیاتی کردن آن را منوط به طی فرآیند های لازم عنوان کردند، این در حالی است که فعالان این صنف تحقق فوری آن را مطالبه می کنند.
یک شهروند زنجانی نیز با اشاره به اختلال بوجود آمده در تردد اتوبوس های درونشهری گفت: برای رفت و آمد به نقاط مختلف شهر از اتوبوس استفاده می کنم ، این در حالی است که امروز برای استفاده از این وسیله مدت زیادی در انتظار ماندم که پس از مدت این امکان فراهم شد.
وی اظهار داشت: برخی گروه های هدف به دلیل نوع و فعالیت کاری استفاده از اتوبوس برای تردد و جابجایی استفاده می کنند هر چند برخی از انها وضعیت ظاهری مناسبی ندارند.
فرماندار زنجان در ارتباط با تجمع رانندگان اتوبوسرانی به خبرنگار ایرنا گفت: رانندگان اتوبوسرانی شهرداری از نیمه دوم سال گذشته با توجه افزایش قیمت ها تقاضای نرخ کرایه ها را خواستار بودند و بر این اساس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نیز نرخ جدیدی را در این زمینه اعلام کردند اما مورد مواقفت قرار نگرفت.
رضاعسگری افزود: بر این مبنا مقرر شد که افزایش قیمتی در این خصوص اعلام نشود و بجای آن به تعداد سفرهای که توسط ناوگان اتوبوسرنی شهری انجام می گیرد شهرداری یارانه ای را به رانندگان این صنف اختصاص دهد که این مهم سال گذشته در سه مرحله به وقوع پیوست.
وی اظهار داشت: طی سال گذشته و طبق توافقنامه ای که با فرمانداری و شورای اسلامی شهر زنجان انجام گرفت مقرر شد از ابتدای امسال تعیین نرخ کرایه ای اتوبوس های درونشهری شهرداری رخ دهد که این کار بنا به دلایلی از جمله قیمت سوخت که فاکتوری مهم و اثر گدار در تعیین نرخ بشمار می رود از طرفی دیگر شورای شهر و شهردار منتظر بودند تا ضوابط آن ازسوی وزارت شهر ابلاغ شود که انجام نگرفت.
این مسئول ادامه داد: تعیین نرخ پس از طی مکاتبات شورای اسلامی شهر و سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان بر اساس بحث تورم، تعداد سفر وضعیت ناوگان پیشنهاد و سپس در صحن شورا تصویب و در نهایت به فرمانداری اعلام می شود که با توجه با سیاست های اعلام شده نرخ نهایی اعلام می شود.
عسگری خاطرنشان کرد: هر سال نرخ کرایه حمل و نقل درونشهری اواخر اردیبشهت و خرداد از سوی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان اعلام می شود و در این میان در تجمع روز گذشته رانندگان زنجانی خواسته ها و مطالباتی داشتند که حتی نرخ کنونی را با شهرهای دیگر مقایسه می کردند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که طرح های مختلفی در سطح شهر اجرا خواهد شد که از جمله آن اجرای خط ویژه اتوبوسرانی در خیابان های سعدی و امام خمینی (ره) شهر زنجان است و بر این مبنا یکی از فاکتورهای مهم تعیین نرخ است که در زمان حاضربه دلیل مباحث اجتماعی به تاخیر منتج شده که مطالعات آن در حال انجام است.

** مابه التفاوت تا زمان اعلام نرخ جدی پرداخت می شود
فرماندار زنجان ادامه داد: در جلسه امور مدیریت شهری با رانندگان اتوبوسرانی قول های داده شد مبنی بر اینکه هر زمانی که نرخ نهایی به تصویب شورای شهر برسد مابه التفاوت آن یعنی از اول فروردین تا اعلام رسمی بصورت یارانه ای که شهرداری به سازمان اتوبوسرانی تخصیص میدهد، به رانندگان با توجه به تعدا د تراکنش کاری و استفاده از کارتخوان به رانندگان پرداخت خواهد کرد.
وی اظهار داشت: براین اساس مذاکراتی که با شورای اسلامی شهر زنجان انجام گرفته ، نرخ پیشنهادی پس از تصویب در صحن علنی ، در نهایت به فرمانداری اعلام و نرخ مصوب در موعد مقرراعلام خواهد شد.
عسگری تاکید کرد: مابه التفاوت تا اعلام نرخ مصوب را شهرداری بصورت یارانه که همان روندی که طی سه ماهه آخر سال گذشته به شهردای اعلام شده در سه مرحله پرداخت کرده این کار در 2 ماهه اول امسال نیز به رانندگان پرداخت و عملی خواهد شد.
این مسئول اضافه کرد: در این راستا توافقاتی با شهرداری زنجان مبنی بر برخی از اصلاح رویه ها از جمله هزینه هایی که بایت کارت سوخت و پروانه بهره برداری ابلاغ شده همانند استان های دیگر از رانندگان دریافت نکرده و بصورت یارانه پرداخت کند.
فرماندار زنجان ادامه داد: تلاش می شود موضوع تعیین نرخ کرایه های اتوبوس های درونشهری در اولین جلسه شورای اسلامی شهر مطرح و به فرمانداری اعلام شود و همین مذاکرات منجر شد که رانندگان اتوبوسهای درونشهری عصرروزگذشته فعالیت کاری خود را از سر بگیرند.
عسگری افزود: به این مهم توجه داشت که تعیین نرخ مبتنی بر شرایط عمومی جامعه، رانندگان، آئین نامه و ضوابط مالی لحاظ می شود و در واقع یکطرفه اعمال نیست.
وی اظهار داشت: شرایط اقتصادی، تورم موجو مشکلاتی را برای رانندگان حمل و نقل درونشهری ایجاد کرده و هزینه را به مراتب افزایش داده و بر این مبنا تلاش می شود با در نظر گرفتن جوانب مختلف تعیین نرخ در راستای استفاده بهینه مردم از حمل و نقل عمومی انجام گیرد.
فرماندار زنجان خاطر نشان کرد: درصورت ارتقای درآمد رانندگان می توانند نسبت به نوسازی ویا ایجاد وضعیت بهتر ناوگان خود اقدام کنند و از طرفی تسهیل در رویه ها با هدف کاهش مشکلات این صنف است.

** نرخ معقولانه ای لحاظ شده است
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نیز دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این، افزایش کرایه های اتوبوسرانی زنجان مد نظر قرار گرفته بود که طی جلسات متعد برگزار شده نرخ معقولانه ای مصوب شده است.
سید اسماعیل موسوی افزود: افزایش نرخ کرایه های اتوبوس بیشتر به نفع فعالان این صنف بوده و از طرفی نیز وضعیت اقتصادی شهروندان نیز لحاظ شده که پس از طی فرآیندهای لازم ان توسط شورای اسلامی شهر ابلاغ و با اعلام نهایی آن از سوی فرمانداری این مهم محقق خواهد شد.
وی اضافه کرد: رانندگان معترض خواستار اجرای افزایش کرایه ها از زمان کنونی بودند که طبق مذاکرات انجام گرفته این مهم مطرح شد که شهرداری تا زمان مصوب نرخ جدید مابه التفاوت ان، از ابتدای امسال را پرداخت خواهد کرد و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
این مسئول ادامه داد: این سازمان منکر مشکلات این صنف زحمتکش نیست و در این راستا تلاش می شود نرخ جدید کرایه ها پس از طی فرآیند لازم در کوتاهترین زمان ممکن اعلام شود تا خدمت رسانی به نحود مطلوبی ادامه یابد.
وی اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت مدیریت کنونی شهری تلاش کرده خدمات مورد نیاز رانندگان اتوبوسرانی از قبیل توزیع سهمیه ای لاستیک را ارائه کند و در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام گرفته که در مقایسه با مدیریت های قبلی قابل قیاس نیست.
موسوی خاطر نشان کرد: روز گذشته و با همکاری سازمان ها و ارگان های متولی امر جلساتی در چندین نوبت با نمایندگان و رانندگان اتوبوسرانی شهر زنجان انجام گرفت که با توضیحات ارائه شده مقرر شد افزایش نرخ کرایه ها پس از فرآیند ها اعلام واطلاع رسانی شود.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.