به گزارش ایرنا، شهرستان طارم از نقاط مستعد کشت سیر و از تولیدکنندگان عمده این محصول در استان زنجان است، این محصول که از منابع درآمدزا در منطقه به شمار می‌آید در بین مصرف‌کنندگان شهرت خاصی دارد به گونه ای که بخش اعظمی از سهم تولیدات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.
با این وجود سیرکاران شهرستان طارم امسال با مشکل عدم خرید محصول خود مواجه شدند به گونه ای که بخشی از محصول این کشاورزان در حال نابودی است.
از طرفی، فرآوری این محصول از جمله تبدیل آن به سیرترشی نیز هزینه بسیار بالایی برای کشاورزان دارد و این درحالی است که نمی توان بازار فروش این محصولات را نیز به درستی پیش بینی و تضمین کرد.
نبود بنگاه‌های فعال اقتصادی برای عرضه و صادرات محصول در بازار طارم موجب شده تا این گیاه پرخاصیت و سرشار از فایده که دارای کیفیت، مرغوبیت و کمیتی بی‌نظیر در سطح استان و کشور است همچنان در انزوا باشد.
سیر مهمترین محصول اقتصادی در بخش کشاورزی استان زنجان در شهرستان طارم است که همه ساله در دومین ماه فصل بهار برداشت و به بازار عرضه می شود که در صورت افت قیمت فروش این محصول درآمدزا برای طارمی ها، اقتصاد شهرستان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
سیر در طارم منبع درآمد 2 هزار خانوار بهره بردار است که به صورت سنتی در فصل پاییز کشت و در دومین ماه فصل بهار محصول خود را برداشت می کنند و متاسفانه هزینه کشت و برداشت آن به دلیل نیاز به نیروی انسانی زیاد، استفاده از سموم و نهاده های کشاورزی، قیمت حاکم بر بازار سیر در سال جاری و هزینه های بالای زندگی برای کشاورزان طارمی، موجب نارضایتی سیرکاران طارمی شده است.
قیمت سیر امسال در بهترین حالت هر کیلویی 20 هزار ریال بوده که برای بهره برداران طارمی با وضعیت اقتصاد موجود کشور مقرون به صرفه نیست.
بازار دستجرده در شهرستان طارم یکی از پرکارترین بازارهای کشاورزی در استان و حتی در کشور برای فروش محصول سیر محسوب می شود، به طوری که روزانه بیش از هزار تن سیر در این بازار و میدان میوه و تره بار جابه جا می شود، اما خود این بازار نیز مشکلات فراوانی دارد که بسیاری از خریداران و فروشندگان از آن ناراضی هستند.

** قیمت خرید سیر برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست
یکی از کشاورزان اهل روستای ونیسر شهرستان طارم در مورد قیمت فروش سیر به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت فعلی سیر بسته به کیفیت آن، از 10 هزار ریال تا 20 هزار ریال است که با توجه به هزینه های کشت، داشت و برداشت این محصول، برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و این محصول برای کشاورزان طارمی سودی حاصل نمی کند.
حمید مرادی نبود نظارت و کنترل در بازار سیر را یکی از مشکلات اصلی بازار این محصول در طارم برشمرد و افزود: قیمت خرید و فروش در بازار سیر در دست واسطه ها و دلالان است و آنها هستند که قیمت خرید را مشخص می کنند و در این بین کشاورزان به عنوان فروشنده هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارند.

** هزینه های درخواستی برداشت سیر توسط کارگران غیربومی بسیار بالاست
اکبر حیدری یکی دیگر از سیرکاران اهل دهستان درام شهرستان طارم با اشاره به کمبود کارگر در فصل برداشت سیر اظهار داشت: با توجه به کشت سیر در سطح بالا، برای برداشت آن اندک کارگر در داخل شهرستان وجود دارد و این در حالی است کارگران غیربومی که برای کسب و کار به شهرستان می آیند روزانه با کمتر از یک میلیون و 200 هزار ریال کار برداشت سیر را قبول نمی کنند.
این کارگر طارمی عنوان کرد: برای برداشت سیر حداقل به چهار کارگر در روز نیاز است که با این مبلغ دستمزد و دیگر هزینه های بالای برداشت، کشاورزان اوضاع خوبی در بازار فروش سیر ندارند.

** نبود تشکلهای واحد و تعاونی سیرکاران مشکل اصلی کشاورزان فعال در بخش سیر است
سرپرست فرمانداری شهرستان طارم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نبود تشکلهای واحد در این بخش قدرت تصمیم گیری کشاورزان در مورد عرضه محصول سیر با قیمت مناسب را کاهش داده است و این موضوع موجب شده تا خریداران نرخ خرید سیر را خودشان تعیین کنند.
ستار صفری، با اشاره به فروش 90 درصدی سیر طارم برای تازه خوری، خام فروشی سیر طارم را مشکل اصلی نرسیدن کشاورزان به سود مناسب برشمرد و خاطرنشان کرد: برای بهتر شدن اوضاع ضروری است کشاورزان شهرستان طارم به دنبال فرآوری محصول سیر باشند تا در زمان مناسب با قیمت مقرون به صرفه محصول خود را به بازار عرضه کنند.
وی نبود تعادل در نظام عرضه و تقاضا این محصول را یکی دیگر از عوامل قیمت پایین سیر در شهرستان طارم برشمرد و تصریح کرد: با توجه به تولید بالای سیر در شهرستان متاسفانه در حوزه بازرگانی به این محصول توجهی نشده است و در نتیجه با افزایش عرضه و کمبود تقاضا در این فصل ، کشاورزان از ناحیه فروش سیر با قیمت پایین متضرر می شوند.
صفری، فراهم کردن بستر مناسب برای صادرات این محصول را یکی از راهکارهای برون رفت سیرکاران از این مشکل عنوان و تشریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان باید استانداردهای لازم جهت بالا بردن شاخص سلامت غذایی در مورد این محصول را تامین کند، تا با صادرات این محصول، شاهد افزایش قیمت باشیم.
این مسئول بر مکانیزه شدن تمامی مراحل کشت، داشت و برداشت محصول سیر به جای کشت و کار سنتی در طارم تاکید کرد و افزود: دستگاه های متولی موظف هستند که آموزش و مشاوره های لازم در مورد استفاده استاندارد و در حد مجاز از سموم، کودهای شیمیایی و نهاده های کشاورزی را به کشاورزان ارائه دهند، تا هم هزینه کشت محصول تا حد زیادی کاهش یابد و هم سلامت غذایی این محصول جهت صادرات تامین شود.
فرماندار طارم اظهار داشت: فرمانداری از هرگونه سرمایه گذاری در حیطه صادرات، فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی شهرستان طارم جهت ایجاد اشتتغال و ثبات قیمت فروش محصولات کشاورزی حمایت های ویژه می کند.
به گزارش ایرنا، طبق گفته کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم، در سال زراعی 98-97 کار برداشت سیر در 1800 هکتار از زمینهای کشاورزی شهرستان طارم آغاز شده است که پیش بینی می شود 72 هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود.
ارقام مورد کشت سیر در شهرستان طارم ، سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذرشهر است که بیشترین رقم مورد کشت این شهرستان در سال زراعی جاری سیر صورتی است.
کشت سیر طارم در فصل پاییز صورت می گیرد و برداشت این محصول از اوایل اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ادامه می یابد.
سیر تولیدی این شهرستان با توجه به کیفیت بالایی که دارد همه ساله علاوه بر تامین نیاز شهرستان و استان، به سایر نقاط کشور ارسال همچنین در صورت فراهم بودن بستر صادرات توسط بازرگانان به کشورهای روسیه، آذربایجان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.