جلیل سلطان نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین 520 هکتار بذر پاشی، 3هزار هکتار حفاظت و قرق مناطق، کودپاشی 158 هکتار، تبدیل دیمزار 525 هکتار در مراتع استان از جمله برنامه های پیشنهادی برای اجرا در سالجاری است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به اهمیت حفظ منابع طبیعی توسط دامداران اشاره و تاکید کرد: برای مدیریت بهتر و حفاظت از این منابع در اطراف روستاهایی که آبشخور ندارند 39 آبشخور نصب خواهد شد.
سلطان نژاد تصریح کرد: بودجه ای که برای تمام این بخش ها در نظر گرفته شده 20 میلیارد ریال است که احتمال تغییرات جزیی در تایید نهایی آن وجود خواهد داشت.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود، در آینده با کمبود مواد سلولزی مواجه می شویم، اظهار داشت: برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف نیازمند توسعه درختکاری هستیم.
سلطان نژاد با اشاره به اینکه زنجان در حال حاضر یکی از قطب‌های تولید صنوبر در کشور محسوب می شود، گفت: در این استان میزان کاشت صنوبر سال گذشته 18 هزار و 500 هکتار بود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: با توجه به نیاز استان به توسعه فضای سبز، براساس آمار این اداره کل از ابتدا تاسال گذشته 13 میلیون نهال در سطح استان توزیع شده است.
سلطان نژاد با اشاره به اهمیت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور، افزود: تمام اقشار مختلف جامعه باید آگاه باشند که شاید برای آب جایگزین داشته باشیم، اما با از بین رفتن خاک کشور کسی به ما خاک نخواهد فروخت.
به گزارش ایرنا، قبل از انقلاب سرانه فضای سبز استان با احتساب جنگل کاری ها حدود 200 مترمربع بود، هم اکنون بعد از گذشت چهار دهه فعالیت، سرانه استان در این بخش بالغ بر یک هزار و 200 مترمربع است.
همچنین متوسط سرانه کشوری یک هزار و 700 مترمربع است و کارشناسان معتقدند محدودیت منابع آبی استان باعث این اختلاف 500 مترمربعی سرانه فضای سبز زنجان با متوسط نرم کشوری شده است.
از 2 میلیون و 200 هزار هکتار مساحت کل استان، یک میلیون و 200 هزار هکتار مربوط به زمین های منابع طبیعی است، همچنین مراتع خوب استان نیز 240 هزار هکتار است، که پوشش گیاهی بالای 50 درصدی دارد.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.