مسیح الله معصومی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سبزه میدان چند تغییر و رویکرد اساسی پیاده کردیم و نسبت تملک هایی که هزینه بر بود این موضوع را در حد تملک شده فعلی متوقف کردیم و به استناد نامه شورای عالی شهرسازی که در آن تاکید شده بود مداخله و تخریب در بافت باید حذف شود که محقق شد.
وی اظهارداشت: پروژه سبزه میدان که در گذشته با نگاه صرف اقتصادی از طریق ایجاد مجتمع های تجاری بود که شهرداری این مهم را تبدیل به رویکرد فرهنگی، اجتماعی و گردشگری کرد و به دنبال آن هستیم این مجموعه را به محیط باز شهری برای حضور مردم، قدم زدن استراحت، دایر کردن نمایشگاه و گالری های روباز تبدیل کنیم.
شهردار زنجان گفت: تغییر سوم رویکرد ما کاهش حجم و توده ساختمانی است که در طرح گذشته سبزه میدان 80 هزار مترمربع فقط تجاری و پارکینگ ها در آن لحاظ شده بود اما در پروژه فعلی حدود پنج تا هفت درصد سطح زیربنا داریم و بقیه فضای باز است.
معصومی یادآوری کرد: این پروژه 50 ساله بر زمین مانده می تواند 2 ساله جمع و ضمن آرام سازی هسته مرکزی شهر و نقش تنفسی آن موجب تقویت بازار می شود.
وی ادامه داد: به لحاظ اقتصادی شهرداری با اجرای این طرح متضرر می شود چرا که با حجم قبلی ساخت و سازها در سبزه میدان می توانست برای این مجموعه درآمدزایی و سرمایه ای داشته باشد اما با نگاه شورا و شهرداری در طرح هایی که نگاه فرهنگی و اجتماعی باشد تغییر به این مقوله ها معطوف می شود.
شهردار زنجان گفت: در 2 سال گذشته فقط یک فاز از سه فاز پروژه سبزه میدان بجز تملک، نیازمند 2 هزار و 800 میلیارد ریال هزینه بود که در قرارداد منعقده آن با پیمانکار پیش بینی شده بود.
معصومی افزود: کل طرح سبزه میدان بر اساس پیش بینی با یکهزار تا یکهزار و 500 میلیارد ریال هزینه اجرا می شود که این میزان یک دهم مبلغ قبلی است.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه مهم هیات امنا و بازاریان کسادی و کم رونق شدن کسب و کار با احداث مجتمع های تجاری در طرح قبلی بود.
شهردار زنجان گفت: شهرداری نباید همه نگاه های خود را معطوف به انتفاعی کند البته در کنار آن با اجرای طرح پیاده راه و خط ویژه در خیابان سعدی تصور این است که کسب و کار تضعیف شود با این اقدام خللی در رونق اقتصادی ایجاد نمی شود.
معصومی یادآوری کرد: پروژه سبزه میدان به 2 روش اجرا می شود یک بخش به صورت امانی است که از بهمن سال گذشته سنگ فرش و بازسازی سبزه میدان در دست انجام است.
وی اظهارداشت: بخش دوم و شمالی آن از طریق انتخاب پیمانکار است و روز گذشته/11 اردیبهشت/ پاکت های پیمانکار بازگشایی شده است.
شهردار زنجان گفت: شرایط سختی برای انتخاب پیمانکار لحاظ شده که برای ابنیه، تاسیسات ومشاور رتبه یک مد نظر بود تا بهترین های سطح کشور درآن شرکت کنند و ضمنانت نامه ها و تعهدات سخت است که باید 2 ساله به پایان برسد.
به گزارش ایرنا، پیش از این، طرح سبزه میدان در مرکزی ترین نقطه شهر زنجان، 6 بار شاهد کلنگ زنی در دولت ها و شهرداران مختلف بوده است.
در آخرین مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی برگزار شد، در عمل به جای کلنگ، مسئولان از لودر استفاده کردند تا اطمینان خود از قطعی بودن اجرای این پروژه را به این شکل نشان دهند.
اما در کمتر از یک سال با تعلل پیمانکار و سرانجام پس از 18 ماه لغو قرارداد با پیمانکار بار دیگر سبزه میدان معطل ماند.
با گذشت بیش از 45 ماه از آن کلنگ زنی تنها ثمره آن حرکت گود برداری وسیع و گسترده از مرکزی ترین نقطه زنجان به منظور ایجاد پارکینگ و اجرای طرحی بود که در مسابقه انتخاب شد و اجرای آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.