به گزارش ایرنا، مهرداد سلطانی روز یکشنبه در نخستین کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده افزود: دستور تشکیل این کارگروه در همه استان ها داده شده و در زنجان نیز به تبع کشور تشکیل می شود اما با تدابیری که اندیشیده و اقدام شد نسبت به سایر مناطق کمتر شاهد حوادث ناگوار ناشی از بارندگی های فروردین بودیم.
وی اظهارداشت: در حوزه خسارت به تاسیسات بخش کشاورزی، نهرها، سازه های آبی، نگهداری از منابع آبی و سیل بندها می توانیم در همه شهرستان های استان یک نقطه را تعیین و به صورت مانور اقدام به بازسازی و بهسازی آن کنیم.
معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه خودیاری مردم و ساکنان آن مناطق در این مانورها بسیار حائز اهمیت است، گفت: این اقدام باید به صورت کارشناسی شده باشد و گروهی میزان خودیاری مردم، میزان کمک های مالی و مدت زمان بازسازی را برآورد کنند.
سلطانی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از امکانات استان زنجان به مناطق سیل زده اعزام شده است، اظهار داشت: در استان نیز نیازمند بازسازی نقاط آسیب دید از سیلاب هستیم و باید این مهم در اولویت قرار گیرد.
وی اظهارداشت: اعتبارات دریافتی در قالب بازسازی و نوسازی به دلیل محدود بودن باید به صورت هماهنگ، دقیق، برنامه ریزی شده و هدفمند هزینه شود.
معاون عمرانی استاندار زنجان، به بازسازی منازل مسکونی در حوزه روستایی و شهری زنجان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بنیاد مسکن استان ازمحل اعتبارات سال گذشته 55 میلیارد ریال اعتبار دارد باید این میزان را با اولویت و برمبنای نیاز خانواده و میزان خسارتها هزینه کند.
سلطانی، از ابلاغ اعتبار 80 میلیارد ریالی به استان زنجان برای بازسازی دیواره ها و سیل بندها خبرداد و یادآوری کرد: این مبلغ هنوز تخصیص نیافته است.
وی افزود: همه دستگاه های اجرایی استان در حال حاضر مشغول ارائه خدمات در مناطق سیل زده کشور هستند که از این لحاظ هزینه و ماشین آلات استهلاک هایی خواهند داشت.
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: مدیران هر دستگاهی پیگیر اخذ اعتبارات ملی برای به روزرسانی تجهیزات و امکانات باشند.
سلطانی ادامه داد: بنیاد مسکن و شهرداری باید نقشه راهی برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی داشته باشند تا از کمک های مردمی و دستگاهی در کمترین زمان ممکن برای ارائه خدمات استفاده کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز گفت: در شهرستان های طارم و زنجان بندها و نهرهای کشاورزی روستاهای حاشیه رودخانه قزل اوزن ناشی از سیلاب فروردین امسال خسارت دیده اند.
علی باقری اظهارداشت: با توجه به درخواست اهالی و هماهنگی های انجام شده، ماشین آلات در اختیار آنها برای بازسازی قرار می گیرد و راننده و سوخت را خود اهالی تامین می کنند.
وی تاکید کرد: طی سال های گذشته نتوانستیم در حاشیه قزل اوزن ساحل ایجاد کنیم و در اثر افزایش دبی آب رودخانه خسارت هایی به زمین های کشاورزی وارد شده است.

** سیلاب به سازه های کشاورزی زنجان خسارت وارد کرد
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز از خسارت 74 میلیارد و 980میلیون ریالی به سازه های آبی خبرداد و گفت: به کانال های بتنی و سنتی نیز 11 میلیارد و 980 میلیلون ریال خسارت وارد شده است.
به گفته مهدی قهرمانی، راه های دسترسی به مزارع و پل ها نیز 20 میلیارد و 100 میلیون ریال و چاه های آب کشاورزان نیز 750 میلیون ریال خسارت دیده اند و پنج حلقه چاه نیازمند حفر مجدد است.
وی تاکید کرد: بهسازی این بخش های خسارت دیده نیازمند ماشین آلات سنگین و استفاده از امکانات دولتی دارد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.