به گزارش ایرنا، استان زنجان نیز همزمان با آغاز بارش های بهاری و سیل آسا در سطح کشور تحت تاثیر این وضعیت جوی قرار گرفت اما شاهد کمترین خسارت های مالی شد.
این مهم ناشی از مدیریت دقیق مسئولان برای مهار سیلاب ها در استان زنجان بود اما در بخش های شهری و روستایی ساخت و سازهایی که بر اساس اصول فنی و مهندسی نبود و یا اینکه در معرض خطر سیل احداث شده بود از خسارت های بارش های بهاری در امان نماندند.
پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان زنجان در سال جاری با دستور اقدامات انجام شده، گزارش هواشناسی و اعلام خسارت های ناشی از سیل و بارندگی ها شامگاه یکشنبه برگزار شد و هرکدام از مدیران کل اقدام به ارائه گزارش از میزان خسارت در حوزه کاری خود کردند.

** بیشترین خسارت بخش کشاورزی مربوط به دام ها بود
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: خسارتها به زیر ساخت های بخش کشاورزی استان به محصولات بخش زراعی، باغی، آب و خاک و دامی بوده است.
حسین جعفری اظهارداشت: در بخش زراعی محصولات 310 هکتار خسارت دید که از این میزان پنج هکتار باغی(انگور) و زارعی 305 هکتار که بیشترین آن گندم با 90 درصد و مابقی نیز کلزا، سیر و کرفس در طارم خسارت دیدند.
وی اظهارداشت: سیل 8 میلیارد و 400 میلیون ریال به محصولات زراعی و باغی خسارت زد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به خسارت در بخش های زیر ساخت آب و خاک و چاه های کشاورزی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز 25 مورد به منابع آبی از جمله چاه ها، قنات، ایستگاه های پمپاژ و لوله گذاری خسارت وارد شده است.
جعفری با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در بخش دامی است، ادامه داد: با تخریب محل نگهداری احشام یک راس دام سنگین و 542 راس دام سبک بر اثر ریزش این جایگاه های کاهگلی تلف شده اند.
وی خاطرنشان کرد: میزان خسارت برآورده شده در این بخش 10 میلیارد ریال است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: 12 هزار و 163 جایگاه نگهداری دام در استان نیز تاکنون تخریب شده است و احتمال تغییر این تعداد وجود دارد.
جعفری مهمترین مشکلات روستائیان را نگهداری دام ها در محل های سنتی است که از خشت و گل ساخته شده است.

** بارندگی ها بیش از 450 میلیارد ریال به راه های استان زنجان خسارت زد
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: این میزان مبلغ برآورده اولیه است و همه راه های روستایی و پل ها در هشت شهرستان استان خسارت دیده اند.
جواد یوسفی اظهارداشت: در شهرستان خدابنده 41 دستگاه پل و 145 کیلومتر راه تحت تاثیر بارندگی ها قرار گرفته اند و حدود 60 میلیارد ریال خسارت آن برآورده شده است.
وی میزان خسارت به شهرستان ابهر را 80 میلیاد ریال به راه های روستایی و ایجرود را 25 میلیارد ریال برای 17 کیلومتر راه روستایی و 13 دستگاه پل اعلام کرد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان افزود: در شهرستان ماهنشان نیز 17 میلیارد ریال برای 19 کیلومتر راه روستایی و 24 دستگاه پل و در طارم نیز به 50 کیلومتر راه و هفت دستگاه پل با مبلغ چهار هزار و 300 میلیون ریال خسارت وارد شده است.
یوسفی میزان خسارتهای وارد شده به راه های شهرستان زنجان را 93 میلیارد ریال برای 100 کیلومتر جاده و یک دستگاه پل و سلطانیه را 46 میلیارد ریال به 16 دستگاه پل برشمرد و اضافه کرد: در بخش زنجانرود نیز 76 میلیارد ریال خسارت سیل به 40 کیلومتر راه برآورده شده است.
به گفته وی، در شهرستان خرمدره نیز سیل 900 میلیون ریال به جاده های روستایی خسارت وارد کرد.

** منابع آب شرب روستایی زنجان 49 میلیارد ریال خسارت دیدند
مدیرعامل شرکت آبفار استان زنجان نیز گفت: 32 روستای استان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت که در نتیجه منابع تولید آب آشامیدنی روستایی از جمله 13 چاه، یک چشمه و تاسیسات خسارت دیدند.
رضا کابلی یادآوری کرد: برخی از چاه های تامین آب آشامیدنی در روستاها با کلر زنی و گندزدایی وارد مدار بهره برداری شده اند.
وی ادامه داد: بیتشرین خسارت ها در ایجرود است که منابع آبی 13 چاه آلوده شد.

** 190 میلیارد ریال به ابنیه فنی داخل روستاها خسارت وارد شد
مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان به خسارت های این بخش اشاره کرد و افزود: 235 واحد شهری احداثی، 15 واحد تجاری، یکهزار و 128 واحد روستایی و هفت واحد تجاری احداثی خسارت دیده اند.
سجاد صنعتی منفرد اظهارداشت: در بخش تعمیری نیز به 215 واحد شهری و یکهزار و 175 واحد روستایی و 128 واحد معیشتی خسارت وارد شده است.
به گفته وی، طی یک هفته اخیر این خسارت ها توسط 36 نفر اکیپ ارزیابی و چهار نفر مسئول استانی جمع بندی شده و این اعداد در حال افزایش است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان گفت: 190 میلیارد ریال نیز سیل و بارندگی های اخیر در استان به ابنیه فنی داخل روستا خسارت وارد کرده است.

** سیل زنجان خسارت جانی نداشت
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان نیز در ادمه از برگزاری 700 جلسه در سطح استان، شهرستان ها، بخش ها و روستاها برای مدیریت سیلاب ها و کاهش خسارت های ناشی از بارندگی ها خبرداد و گفت: کشیک های شبانه روزی نیز در روزهای تعطیلات نوروزی برقرار بود.
علی باقری افزود: 536 خانواده در معرض خطر و ساکنان منازل در مسیر سیل در مساجد و اماکن امن اسکان اضطراری داده شدند.
به گفته وی، علاوه بر این نیز یکهزار و 670 نفر از مسافران چادرنشین نیز در مکان های دولتی اعم از مدارس، خوابگاه های دانشجویی و مکان های گرم اسکان داده شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: در زنجان بدون خسارت جانی کمترین خسارت های مالی ناشی از بارندگی را داریم.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.