به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب بیست و چهارم بهمن امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بیانیه ای تحت عنوان «گام دوم انقلاب» به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران به جایگاه شایسته ملت پرداختند.
ایشان با تاکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را بیان کردند.
خبرگزاری ایرنا مرکز زنجان در میزگردی با حضور حجت الاسلام مسعود صفی یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، دکتر اصغر پرتوی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و حسین عبادتی پژوهشگر و فعال فرهنگی به تبیین ابعاد این بیانیه پرداخت که در آن حاضران بیانیه گام دوم را به منزله منشور و ترجمان آرمانهای انقلاب در40 سالگی برشمردند و تاکید کردند لازم است ضمن تلاش برای گسترش معارف انقلاب اسلامی در سطح جامعه و به ویژه در بین جوانان، اقدام و عمل جهادی برای تحقق عینی و عملیاتی مفاد آن انجام پذیرد.

** از بیانیه گام دوم برای شناخت ضعف ها بهره ببریم
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان اینکه باید از بیانیه گام دوم برای شناخت ضعف های کنونی بهره ببریم، گفت: لازم است برای برطرف کردن ضعف ها بر اساس تجربه 40 ساله ای که اندوختیم گام برداریم.
دکتر پرتوی اظهار داشت: موضوع منحصر بفرد بودن انقلاب اسلامی که در بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره شده حاکی از آن است زمانی که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد ما در جهان دو قطبی زندگی می کردیم که در آن 2 ایدئولوژی مارکسیستی و لیبرالسیم چه از لحاط فکری و چه از لحاظ برقراری نظامات اجتماعی و سیاسی کاملا بر جهان مسلط بودند، در یک چنین وضعیتی که تفکر غالب در بین اندیشمندان نیز سکولاریسم بود، انقلاب اسلامی با شعار ' نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی' و بدون تعلق به 2 بلوک فکری و سیاسی و با تاسی به دین به وقع پیوست.
وی ادامه داد: بر همین اساس بخش بزرگی از مشکلات انقلاب اسلامی ناشی از این بود که تعلقی به بلوک شرق و غرب نداشت گرچه مسائل دیگری همچون کم کاری ها و کج روی هایی که در داخل بود هم بر مشکلات اضافه کرد.
پرتوی با بیان اینکه استقلال، آزادی، عدالت خواهی، اخلاق و معنویت جزو آرمانهای اصلی انقلاب اسلامی است، گفت: این آرمان ها هنوز برای ما آرمان است و به آنها چنان که باید نرسیدیم و اگر جوانان به این برسند که انقلاب به دنبال تحقق این آرمان هاست، درک بهتری از انقلاب پیدا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ما در تبیین آرمان های انقلاب برای نسل جوان قصور کرده ایم، اظهار داشت: آزادی به معنای حکومت قانون و شکستن استبداد و استقلال به معنای عدم نفوذ بیگانگان، از آرمان های انقلاب است و برای همین 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی' شعار مادری انقلاب بود.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان اینکه در بیانیه گام دوم به فاصله بین بایدها و واقعیت اشاره شده است، گفت: بازخوانی مجدد آرمان ها پس از کسب تجارب چهل ساله برای ترسیم مسیر حرکت آینده امر لازم و ضروری است.

**بیانیه گام دوم به مثابه منشور انقلاب اسلامی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه با وجود همه سنگ اندازی هایی که دشمن در 2 قامت بیرونی و درونی در مسیر انقلاب اسلامی انجام داد، این انقلاب به چهل سالگی رسید، گفت: در فضای 40سالگی که سن بلوغ و پختگی انقلاب است انتظار یک حرکت تحولی و گام جهشی در گفتمان انقلاب می رفت و این زمینه را رهبر معظم انقلاب اسلامی از چند سال پیش با کلید واژه ' تمدن نوین اسلامی' مطرح کردند اما در بیانیه گام دوم به نحو کاملتری به این موضوع پرداختند و یک فضای جدید همراه با نگاه نوینی را در عرصه گفتمان انقلاب ایجاد فرمودند.
حجت الاسلام صفی یاری افزود: بیانیه گام دوم از چند منظر حایز اهمیت است؛ مورد اول اینکه با توجه شرایط خاص و ویژه بین المللی و اینکه دشمن هر آنچه که داشت بسیج کرد تا به زعم باطل خودش انقلاب اسلامی را در مقطع چهلم متوقف کند و در این زمینه همه ظرفیت هایش را به کار گرفت تا انقلاب سن چهل سالگی را نبیند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در بعد داخلی تاثیر و تاثر جنگ روانی دشمن یک فضای نامناسب و نامطلوبی را ایجاد کرد که عده ای تحت تاثیر این جنگ روانی و القائات دشمن، ادبیاتشان عوض و باورشان شده بود که انگار امسال سال آخر انقلاب است.
حجت الاسلام صفی یاری خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که بحث صدور بیانیه گام دوم را حساس می کند، اتفاق های پیرامونی همچون پیروزی خط مقاومت در چهل سالگی و اعتلای پرچم اسلام و گفتمان انقلاب در منطقه و در بسیاری از مناطق جهان، زمینه را آماده تر کرد تا در موقعیت کنونی انقلاب اسلامی حرف جدید و چشم انداز وسیعتری در قامت و قالب گام دوم مطرح شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: بیانیه گام دوم به مثابه منشور انقلاب اسلامی است که در بردارنده تحلیلی از گذشته انقلاب، نگاهی به وضعیت فعلی و چشم انداز روشنی به آینده است.
وی افزود: در بیانیه گام دوم، اساسی ترین و اصیل ترین قرائت را از انقلاب اسلامی از زبان و قلم رهبر معظم انقلاب به عنوان یک تحلیل محوری شاهد هستیم.

** تحقق بیانیه گام دوم در گرو ایفای نقش همه افراد جامعه است
پژوهشگر مسائل فرهنگی پیرامون رسالت تمدن سازی انقلاب اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تاکیدشده است، گفت: ما 2 گونه می توانیم به مقوله تمدن سازی نگاه کنیم، یک نگاه پیشینی و دیگری نگاه پسینی است؛ در نگاه پیشینی ما از قبل اراده می کنیم که تمدنی که ساختار و ابعاد آن را می شناسیم بسازیم، یک چنین مدلی به نظر می رسد که الزاما باید دارای مدل سانترال و درختی باشد که تقریبا می شود گفت تمدن های باستانی همچون مصر و ایران و روم چنین جنسی داشتتند برای همین این نوع تمدن ها در یک بازه ای شروع می شوند، در یک بازه ای اوج می گیرند و در بازه ای افول می کنند و می میرند.
وی خاطرنشان کرد: در مقدمه بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که برای همه چیز می توان عمر مفید تعیین کرد الا برای شعارهای جهانی انقلاب همچون آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عقلانیت و برادری که حاکی از آن است که دست کم در بطن نگاه رهبری یک مدل سانترال و طول عمر دار و پیشینی از انقلاب وجود ندارد.
عبادتی ادامه داد: پس ما یک مدل پسینی از انقلاب اسلامی باید اخذ کنیم که حکایت از این دارد که تمدن نوین اسلامی در نتیجه انقلاب اسلامی شکل خواهد گرفت.
وی افزود: در اینجا می توان به مدل انقلاب های ریزومی و مسطح که از سوی فلاسفه و اندیشمندانی چون ژیل دلوز و فلیکس گاتاری در سده اخیر مطرح شده، اشاره کرد؛ در انقلاب ها و جریان هایی که مدل رشدشان مدل مسطح است، هر کسی در جایگاه خودش محور حرکت می شود.
این پژوهشگر مسائل فرهنگی اضافه کرد: شاید آن ادبیات ' آتش به اختیاری' هم که رهبر معظم انقلاب فرمودند را نیز بشود ذیل همین نگاه فهمید، یعنی اینکه هر عنصر جامعه در فرآیند تمدن سازی بتواند سهم خودش را ایفا کند.
وی گفت: از این قرار برای تحقق عملیاتی بیانیه گام دوم، تاسیس سازمان، تشکیل ستاد و قرارگاه برای آن، به مثابه ذبح بیانیه است چرا که برای اینکه انقلاب به اهداف و آرمان هایش برسد نیازمند حضور و نقش آفرینی مسطح و فرد فرد مردم است.

**نباید اجازه دهیم بین مردم و نظام فاصله بیفتد
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مردمی بودن را ویژگی اصلی هر انقلاب دانست و گفت: به نظر من مشکل ما این است که مردم را فراموش می کنیم و به آنان اعتماد نمی کنیم، اگر به مردم اعتماد شود هیچ کسی نمی تواند در دنیا با ما مقابله کند.
دکتر پرتوی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بین مردم و نظام فاصله بیفتد، اظهار داشت: انقلاب یعنی مردم، یعنی یکپارچگی نظام و مردم.
وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب به طور متوسط ما هرسال یک انتخابات در کشور داشتیم، حتی در اوج جنگ و موشک بارن ما انتخابات برگزار کردیم.
دکتر پرتوی افزود: خاصیت انتخابات باید این باشد که مدام اعتماد را به جامعه تزریق کند و وحدت، مردمی بودن را در جامعه بیش از پیش به رخ بکشد؛ چرا ما بعد از انتخابات باید تنش داشته باشیم؟ چون اینجا یک ضعف ساختاری وجود دارد که شامل مکانیسم اجرا و ضعف نظام حزبی است.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: اینکه آرمان هایی را ذکر کنیم و برایشان راهکار نیندیشیم به جایی نمی رسیم.
وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب بر 'نظریه نظام انقلابی' تاکید می کند، افزود: انقلابی به این معناست که باید پویایی و اصلاح را در نظام بپذیریم.
دکتر پرتوی ادامه داد: وقتی صحبت از این می شود که قوانینی همچون قوانین انتخاباتی مشکل دارند، پس چرا کوتاهی می کنیم؟ چون هر کدام جناح خودمان را، منافع شخصی و باندی خودمان را می بینیم.
وی افزود: چه ایرادی دارد قانون اساسی هم پس از 40 سال تجربه شدن، اصلاح شود. من شک ندارم همان نخبگانی که نشستند و همین قانون اساسی را نوشتند و البته بسیار هم خوب نوشتند؛ همان نخبگان اگر بعد از 40 سال دوباره می نشستند تا قانون اساسی را تدوین کنند، اصلاحاتی را انجام می دادند، این امری طبیعی است چرا که قانون اساسی دستپخت خودمان است و دربردارنده استنباط ها و اجتهادها است.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به لزوم بهره گیری از تجربه های جوامع بشری تاکید کرد و گفت: مهمترین کشورهایی که امروز به عنوان الگوی قانون مندی از آنها یاد می شود، قانون اساسی شان را بارها اصلاح کردند ولی در کشور ما تا صحبت از اصلاح بندی از قانون اساسی می شود، همه می لرزند.

** تمدن سازی آرمان غایی انقلاب اسلامی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: اگر امروز این سوال مطرح شود که مهمترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی بعد از 40 سال چیست؟ ممکن است عده ای بر دستاوردهای مادی توجه داشته باشند ولی مهمترین دستاورد انقلاب، حفظ آرمان ها و صیانت از اصالت شعارها است، به این معنا که ما آرمانمان مشخص بود و الان هم آرمان هایمان همان آرمان ها هستند و دستخوش تغییر نشدند.
حجت الاسلام صفی یاری با بیان اینکه انقلاب اسلامی همچنان در سایه سار جهان بینی توحیدی می درخشد و خواهد درخشید، افزود: بر اساس شعار 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی'، استقلال و آزادی هر دو ذیل جمهوریت و اسلامیت هستند.
وی به پیشرفت های حاصل شده در 40 سال حیات انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: این 40 سال، 40 سال طبیعی نبود بلکه مملو از فراز و نشیب ها و موانع و دست اندازهای نظامی، اقتصادی، فرهنگی و غیره بوده است بنابراین در مقایسه شاخص های مختلف چنین مواردی را نیز مد نظر داشته باشیم.
حجت الاسلام صفی یاری با بیان اینکه کلمه به کلمه بیانیه گام دوم انقلاب حکیمانه است، گفت: در این بیانیه یک نگاه جامع و البته ظریفی وجود دارد؛ در آن، رکن مردمی انقلاب اسلامی و نظام در سه بخش نسل پدید آورنده، نسل صیانت گر و نسل آینده مطرح شده است که این سه عنصر برای تحقق اهداف انقلاب باید با یکدیگر پیوند داشته باشند.
وی اظهار داشت: اگر این پرسش طرح شود که آرمان غایی انقلاب اسلامی چیست؟ باید بگوییم آرمان غایی همان بحث تمدن سازی است که امروز گامش را داریم برمی داریم.
حجت الاسلام صفی یاری افزود: مرحله نخست در جهت تمدن سازی، تحقق انقلاب اسلامی بود که شکل گرفت، مرحله دوم بحث نظام اسلامی است که به حمدالله اکنون نظام جمهوری اسلامی به معنای نظام قانونمند، سیستمی و منسجم شکل گرفته، ولی آرمان غایی، تشکیل و تحقق دولت اسلامی است که آرمان های انقلاب را در قامت اجرایی و عملیاتی در سطح جامعه محقق کند.

** واگذار نکردن قدرت به جوانان مانع اصلاح است
پژوهشگر مسائل فرهنگی واگذار نکردن قدرت به جوانان را از مصداقی از موانع اصلاح گری در کشور برشمرد و گفت: البته این موضوع متعلق به همه تفکرات سیاسی در جامعه امروز است و منحصر به طیف و قشر خاصی نیست.
عبادتی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب آرزوهایی را طرح و تصریح کردند: 'اگر زمام اداره بخش های گوناگون کشور به جوانان مومن، انقلابی و کاردان که الحمدلله کم هم نیستند سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد انشاالله' .
وی گفت: در مدل ریزومی و مسطح در تمدن سازی چنین است که من سهم خودم را ایفا می کنم و اجازه می دهم که دیگران هم سهم خودشان را ایفا کنند و خلاف این رویه عمل کردن، مانع اصلاح می شود؛ اینکه من اصرار داشته باشم خودم نقش دیگران را هم ایفا کنم.
این پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت: وزرات آموزش و پرورش استرالیا با 73 نفر نیروی ستادی اداره می شود و به اذعان صاحب نظران، یکی از موفق ترین نظام های آموزش و پرورش دنیاست ولی وزارت آموزش و پرورش ما با بالای 100 هزار نیروی ستادی اداره می شود و این یعنی مابه التفاوت سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان، با این وجود ما حاضر نیستیم دست به اصلاح بزنیم، حتی حاضر نیستیم بپذیریم که می شود به نحو دیگری عمل کرد.
وی افزود: به طور مثال گاهی بخشنامه هایی که در سال های 58 در وزرات آموزش و پرورش ابلاغ شده ، بعد از 40 سال هم همان آنها را داریم.
عبادتی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تلاش برای تحقق عدالت در جامعه اشاره کرد و گفت: هر چقدر در تهران به سمت بالا می رویم چگالی مسئول بر متر مربع بالا می رود، چطور شده است که چنین اتفاقی افتاده؟، این نوع مسائل عدالت را در جامعه خدشه دار می کند و باعث می شود مردم اعتمادشان را از دست بدهند.
وی تصریح کرد: اگر عدالت محقق شود شکی نیست که جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش ها قطعا قلب ها را در دنیا فتح خواهد کرد.
این فعال و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت: آن چیزی که ما را به هدف نهایی تشکیل حکومت و نگاه تمدن سازانه می رساند این است که حاضر باشیم با پایبندی به قانون و فهم درست دین و با در نظر گرفتن سهم و نقش مردم، بستر جامعه را آماده کنیم.

** مساله، اختلاف بر سر روش هاست نه آرمان ها
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با اکثریت جامعه به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی پایبند هستند، گفت: آرمان ها یک بحث است، ابزار و راهکارها هم یک بحث دیگر، اختلافاتی که در جامعه جریان دارد، اختلاف بر سر راهکارها و روش هاست و برای بکارگیری روش ها و راهکارها مجبور هستیم که تن به آرای اکثریت بدهیم.
دکتر پرتوی در بخش دیگری از سخنان خود وقوع فساد و وجود رانت ها را ناشی از ضعف برخی ساختارهاست دانست و افزود: این درست نیست که هزاران میلیارد تومان در جمهوری اسلامی اختلاس انجام شود؛ دلخوری مردم از این هاست.
وی تصریح کرد: اگر می خواهیم اخلاق و فضیلت های اخلاقی در جامعه گسترش پیدا کند راهش ارتقای آگاهی و تعلیم افراد است.
وی با بیان اینکه ملاک در اداره امور باید قانون باشد نه عقیده شخصی افراد و گرایشات جناحی، اظهار داشت: آزادی به معنای حاکمیت قانون و استقلال به معنای عدم باج دادن به بیگانگان و قدرت ها و حاکم بودن و اراده ملت بر سرنوشت خود محتوای جمهوری اسلامی است.

** راه طی شده چهل ساله مقدمه ای است برای رسیدن به آرمان هاست
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه تاکید بیانیه گام دوم بر ادامه راه انقلاب است، گفت: ما اصول، شعارها و آرمان هایی داریم و راه طی شده چهل ساله مقدمه ای است برای رسیدن به آرمان هاست.
حجت الاسلام صفی یاری افزود: چالش درونی انقلاب را اگر بخواهیم در یک عبارت جمع کنیم می شود 'چالش نفوذ' که دشمن تلاش می کند از طریق آن نظام محاسباتی برخی از مسئولان، مدیران، اندیشمندان و شبکه های تاثیر گذار اجتماعی ما را به هم بریزد.
وی افزود: ما در موضوع چالش بیرونی مشکلی نداریم چرا که تجربه نشان می دهد عنایت الهی و عزم و اعتقاد مردم همانند هشت سال دفاع مقدس دشمنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام می گذارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: چالش درونی همان چالش جریان نفاق و پیوند آن با دشمنان و جریان کفر و شرک بیرونی است که بخشی از آن را در فتنه 88 دیدیم.
وی به ضرورت نقش آفرینی دولت در گسترش فضائل اخلاقی در جامعه اشاره کرد و گفت: در نظام معرفتی اسلام، اقدام هدایت گرایانه در جامعه و متدین شدن جامعه جزو وظایف دولت است که با بهره گیری از امکاناتی که در اختیار دارد باید آن را انجام دهد.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.