به گزارش ایرنا، عبدالرحمان پور اسد روز دوشنبه در مراسم اختتامیه رزمایش پدافند غیر عامل شهر زنجان افزود: هر سال تقویمی به نام رزمایش های سالیانه توسط عملیات سازمان پدافند غیر عامل کشور تدوین می شود که پس از سیر مراحل و مصوب ستاد کل نیروهای های مسلح به وزارت کشور ابلاغ می شود.
وی اظهار داشت: این رزمایش ها در سطوح مختلف و با سناریوی های مختلفی برگزار می شود که پیش از این برمبنای مدیریت بحران بود که اکنون با توجه به شرایط و اهمیت آن، سناریوهای سایبری، پرتوی و زیستی شیمایی ، هیبریدی یا ترکیبی قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: رزمایش ها در سطوح مختلف در سطح ملی، استانی ،دستگاهی و شهری تعریف می شود و سپس میزان آمادگی ها و ضعف های احتمالی نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
پور اسد افزود: امکان بروز تهدیدهای احتمالی دشمنان بر علیه زیر ساخت ها، تجهیزات و نیروی انسانی کشورمان وجود دارد و بر این اساس وظیفه داریم یک طرح جامع برای هر شهری تهیه شود .
وی اضافه کرد: بر این مبنا، تا کنون طرح جامع شهری برای برخی شهرها انجام گرفته که این وضعیت در شهر زنجان نیز وضعیت خوبی دارد و تهیه این طرح ها در بخش های استانی و در نهایت کشوری نیز باید انجام بگیرد.
مدیر عملیات سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در طرح جامع شناسایی دارایی ها و تهدیدهای متصور و متحمل بر علیه آنها احصا و میزان آسیب پذیری و پیامدهای آن سنجیده می شود،در نهایت اقدامات مقابله ای را انجام داد و درنهایت می توان گفت که کشورمان مصون است.
وی اضافه کرد: با اتخاذ تدابیر یاد شده دشمن بخواهد کشورمان را تهدید کند، مشکلی بوجود نمی آید و این در حالی است برای اولین بار در شهر زنجان رزمایش هیبریدی یا ترکیبی با تفاهم و همدلی مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار شد.
این مسئول ادامه داد: مشکلی که در برخی رزمایش ها وجود دارد، ضعف در لایه ارتباطی با دستگاههای زیر مجموعه رخ می دهد که این مساله هم در رزمایش ترکیبی شهر زنجان نیز وجود داشت که برای رفع آن چند لایه ارتباطی باید تعریف شود.

** ضرورت همکاری دستگاههای اجرایی کشور با پدافند غیر عامل
وی ادامه داد: با توجه به تهدید های محتمل دشمنان درحوزه پدافند غیر عامل بر کشور همکاری دستگاههای اجرایی به ویژه در شهرها برای پیشبرد برنامه های تدوین شده بیش از گذشته ضرورت دارد.
این مسئول ادامه داد: طی سال جاری مسئولان و مدیران پدافند غیر عامل کشور با رهبر معظم دیدار داشتند که ایشان فرامین راهگشای را بیان کردند که می طلبد مدیران، مسئولان نیروهای خدوم شهر و کشور به بند بند مطالب گوش فرا دهند که تبعیت از آن به معنای دفاع از مردم و امنیت کشور است.
پور اسد افزود: رهبری در این دیدار فرمودند که چنانچه مدیران ارشد کشور اهمیت پدافند غیر عامل را درک نکنند و این مقوله مهم آنچنان که باید و شاید در کشور توسعه پیدا نکند و اعمال نشود، کشور در معرض تهدید های قرار می گیرد که برخی از آنها قابل جبران نیستند و اگر بناست این بی توجهی به پدافند غیر عامل ادامه پیدا کند،قطعا ضربه خواهیم خورد.
وی اظهارداشت: بر این اساس همه دستگاههای اجرایی نظام و انتظامی کشور باید این بندها را سر لوحه کاری خود قرار دهند و تحقق این مهم به معنای مصون سازی، کاهش آسیب پذیری در کشورمان است.
مدیر عملیات سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: از این رو به منظور حفظ ارتقا و آمادگی در زیر ساخت های حیاتی اساسی، مهم و و حفاظتی وهمچنین تجهیزات در زیر ساخت ها و نیروی انسانی متخصص و متبحر نقش مهمی بر عهده دارند.
این مسئول یادآور شد: جهت کاهش آسیب پذیری ،تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تدبیر مدیریت بحران در بخش نیروهای نظامی و مسلح و دستگاههای اجرایی اقداماتی را باید انجام داد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.