دکتر پرویز قزلباش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت ها و حکومت ها در ارتباط با چالش بیماری های غیر واگیر برنامه های مدونی را مورد توجه داده اند و استمرار این برنامه ها در کشورمان به همکاری دستگاه های متولی نیاز دارد.
وی اظهار داشت: یکی از سیاست های اخیر در سطح دنیا مشارکت مردم در حوزه سلامت است و در این زمینه ایران از جمله کشورهای پیشرو و مطرح جهانی است.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس با تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و رویکرد اجتماعی شدن سلامت این روند وضعیت بهتری یافته و تلاش بر است که همه مردم با نظام ساختارمند مشارکت فعالانه ای در این حوزه به ویژه کنترل بیماری های غیر واگیر داشته باشند.
قزلباش افزود: عمده ترین دلیل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر، بیماری های قلبی، عروقی، سرطان، بیماریهای تنفسی و دیابت اعلام شده که این چهار گروه از بیماری ها، عامل 82درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر محسوب می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: سرطان به عنوان یکی از مهمترین بیماری های غیر واگیر از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن حاضر است و پس از بیماریهای قلبی و عروقی دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته پس از قلب و عروق و سوانح را شامل می شود.
قزلباش خاطرنشان کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی وگسترش زندگی شهرنشینی، سبک زندگی افراد تغییر یافته و علاوه بر آن، کم تحرکی، تغذیه ناسالم، اضافه وزن و چاقی، افزایش مصرف دخانیات ماحصل سبک زندگی ناسالم است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.