به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا صائینی روز چهارشنبه در برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان افزود: براین اساس در بیشتر استان‌های شمالی کشور از قبیل زنجان، اردبیل، گیلان و آذربایجان میزان ابتلا به سرطان معده رو به افزایش است که بالا بودن مصرف نمک و استفاده از خوراکی و نوشیدنی‌های داغ از علل های مهم آن اعلام شده است.
وی اظهار داشت: شایع‌ ترین سرطان ها در ایران معده، پستان و پوست بوده و در این استان نیز طبق آخرین آمار شایع‌ ترین آنها معده، مری، پوست و پستان است.
این مسئول ادامه داد: طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از 40 درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیست، خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به‌ موقع، و تشخیص بهنگام درمان پذیر هستند.
وی اضافه کرد: بر این اساس می توان دست‌ کم نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب درمان می شوند در صورتی که زودتر به علایم مشکوک توجه شود.
صائینی افزود: تاکنون 10 کمیته استانی سرطان تشکیل شده که مهمترین دستاوردهای آن، راه‌اندازی دبیرخانه کمیته سرطان استان در معاونت بهداشت، تدوین چشم‌انداز و نقشه راه 10 ساله استان در حوزه سرطان، تبیین بیماری سرطان، تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان در استان، تشخیص زود هنگام و درمان سرطان بوده است.
وی، فراهم آوردن امکان جذب نیروی متخصص مورد نیاز، پیگیری راه‌اندازی مرکز طب تسکینی سرطان و تبادل اطلاعات و هماهنگی اجرای مطالعات مشترک با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در حوزه سرطان را از دیگر اقدامات اعلام کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان خاطر نشان کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه سبب مرگ و میر حدود 38 میلیون نفر در جهان می‌شوند که مهمترین علل مرگ و میر ناشی از این نوع به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و دیابت اختصاص دارد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.