برنامه ملی ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت از سال 1394 در کشور کلید خورد.
بر اساس این برنامه، اطلاعات مربوط به بیماران سرطانی از جمله نام ، نام خانوادگی ، کد ملی ، نشانی ،شماره تلفن ثابت و همراه ، اطلاعات مربوط به سرطان، نوع آن، گزارش پاتولوژی و وضعیت حیاتی هر بیمار توسط منابع مختلف مورد تایید ثبت و در این سامانه گنجانده می شود.
دکتر مجید یعقوبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون با گذشت حدود چهار سال از اجرای طرح ، داده های این برنامه مربوط به سال 93 و 94 در قالب 2 کتاب با عنوان ' بیماری سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ' به چاپ رسید و در اختیار مجموعه های تصمیم گیر این دانشگاه از جمله معاونت های درمان و بهداشت و نیز وزارت بهداشت قرار گرفته است .
وی ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت سرطان در سال 93 و 94 ، سالانه حدود 4 هزار و 500 بیمار جدید سرطانی در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران شناسایی شدند و با توجه به تکرار این میزان ابتلا به سرطان ، این مساله می تواند به سالهای بعدی اجرای برنامه نیز تعمیم پیدا بکند .
مازندران 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل دارد که هر کدام جمعیت تعدادی از شهرستان ها را برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را تحت پوشش دارند .
** جمع آوری اطلاعات از 80 مرکز
یعقوبی آمارهای ثبت شده را از وضعیت سرطان در مازندران را با توجه به تعدد مراکز دریافت اطلاعات دارای اتکای علمی دانست و توضیح داد: برای این منظور 80 مرکز در استان و کشور اطلاعات مربوط به بیماران مبتلا به سرطان را ارائه می کنند.
وی از آزمایشگاه پاتولوژی، بیمارستان های دولتی، تامین اجتماعی، خصوصی و نیروهای مسلح ، مطب پزشکان ، مراکز رادیولوژی ، رادیوتراپی ، سازمان های بیمه گر از قبیل تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح ، کلینیک های تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، بخش انکولوژی در رامسر و داده های مرگ ناشی از سرطان معاونت بهداشتی به عنوان منابعی نام برد که اطلاعات بیماران جدید سرطانی در سامانه بارگذاری می شود.
او با اشاره به اینکه تا قبل از راه اندازی این سامانه ، تکرار و خطا در ارائه آمار مبتلایان به سرطان وجود داشت، افزود : با استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف و متعدد که بیماران سرطانی برای دریافت خدمات به آنها مراجعه می کنند سعی کردیم تا نظام جامع دستیابی به اطلاعات در خصوص این بیماران برسیم ، در حالی که تا پیش از اجرای طرح ثبت سرطان تنها مراکز پاتولوژی موارد جدید بیماران سرطانی در مازندران شناسایی می شد .
یعقوبی اجرای طرح ملی ثبت سطان را این برنامه را اقدامی با دستاوردهای خوب توصیف کرد و توضیح داد: اطلاع از وضعیت بیماری، مشکلات ناشی از آن، وضعیت گروههای سنی ، تصمیم گیری برای انجام مداخلات درمانی پیشگیرانه و سیاستگذاری بهداشتی از جمله دستاوردها و فواید اجرای این طرح است .
** سرطان های اول مازندران
مسئول واحد ثبت بیماری سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گقت: نتایج به دست آمده در طرح ثبت سرطان مازندران نشان می دهد که سرطان پستان ، معده ، روده ، خون و ریه پنج بیماری سرطانی نخست در این استان هستند .
وی همچنین درباره میزان ابتلای افراد به سرطان براساس جنسیت هم اعلام کرد: براساس شاخص تعداد مبتلایان در هر یکصد هزار نفر مرد مازندرانی 151 و سه دهم نفر و در زنان هم 134 و 9 دهم نفر است.
یعقوبی با تاکید بر این که بیماری سرطان مربوط به سن جوانی نیست، افزود: بیشتر موارد ابتلا به این نوع بیماری مربوط به سنین بالای 40 سال است .
وی همچنین در خصوص ترکیب شهری و روستایی موارد جدید ابتلا به سرطان در مازندران هم توضیح دادد: 47 و 2 دهم درصد مبتلایان جدید سرطان مربوط به مناطق شهری ، 37 و 9 دهم درصد هم روستایی هستند ولی 14 و 9 دهم درصد از افراد محل سکونتشان را مشخص نکردند.
بر اساس نتایج آخرین سرشماری از سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت مازندران تقریبا 57 درصد در مناطق شهری و 43 درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.
** سرطان های نادر
دکتر یعقوبی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که در مراحل اجرای ثبت بیماری سرطان با انواع نادری از این بیماری هم مواجه شده اند یا خیر؟ گفت: سرطان های نادر که تعداد انگشت شماری به آن مبتلا شده اند در اجرای این طرح دیده شده است .
وی توضیح داد: مواردی نظیر ابتلای یک زن به سرطان لب ، ابتلای 2 زن به سرطان چشم ، یک مورد ابتلا به سرطان لوزه و یک مورد ابتلا به نوعی سرطان خون از جمله موارد سرطان های کمیابی است که در مازندران شناسایی شده است .
مسئول واحد ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: علاوه بر استفاده از نتایج به دست آمده از این برنامه برای اجرای سیاستگذاری و برنامه های وزارتخانه بهداشت و علوم پزشکی ، با چاپ این اطلاعات در قالب 2 مقاله بین المللی ISI و مبنا قرار گرفتن این اطلاعات برای 10 پایان نامه دانشجویی این داده ها در اختیار دیگر بخش های علمی و تحقیقاتی نیز قرار گرفته است .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.