به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه، نسخه نهایی سند توسعه روستایی در کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان از سوی مشاور این طرح تشریح شد.
این سند شامل مطالعه وضعیت موجود مناطق روستایی، معرفی امکانات، قابلیت ها، چالشها، و تنگناها در روستاها و ارائه ماموریت ها، چشم اندازها، راهبردها برای تحقق توسعه در این مناطق است.
به گفته مشاور طرح تدوین 'سند توسعه روستایی استان زنجان'، توسعه روستایی در این استان در سه محور توسعه پایدار معیشت روستایی، حفاظت فعال از اراضی با ارزش روستایی و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی و توانمندسازی جامعه روستایی دنبال خواهد شد.
گفتنی است بر اساس این سند قرار است توسعه روستایی در استان زنجان مبتنی بر اصول پایدار و حفظ زیست بوم و با تاکید بر افزایش رفاه عمومی تا افق سال 1410 محقق شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در این جلسه با بیان اینکه طولانی شدن زمان تدوین سند نهایی توسعه روستایی به صلاح و صرفه استان نیست، گفت: بر اساس تغییراتی که طی چهار سال گذشته در برخی متغیرها و حتی سیاست ها به وجود آمده، تدوین طرح نیز دستخوش تغییراتی شده است.
مهرداد سلطانی عملیاتی نشدن را حلقه مفقوده طرح های مطالعاتی و پژوهش ها برشمرد و افزود: متاسفانه عمده طرح های پژوهشی در سطح راهبردها و سیاست گذاری ها باقی می مانند و کمتر نتایج عملی آنها در میدان مشاهده می شود.
وی به اجرای برنامه های مختلف در حوزه توسعه روستایی همچون طرح های هادی، طرح منظومه های روستایی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در واقع سند توسعه روستایی استان زنجان، مادری است که فرزندانش زودتر از خودش به دنیا آمده اند چرا که خیلی از برنامه ها بدون وجود این سند بالادستی در سطح روستا ها عملیاتی شده اند.
سلطانی به ضرورت پویا بودن سند توسعه روستایی استان تاکید کرد و افزود: در ارائه راهبردها که وظیفه اصلی یک سند بالادستی است، نباید به تشریح وضع موجود اکتفا شود، بلکه لازم است چشم اندازها برای تحقق اهداف توسعه ای به درستی در آن تبیین و ترسیم گردد.
به گزارش ایرنا، پس از بحث و بررسی پیرامون مفاد ویرایش نهایی سند توسعه روستایی زنجان، با رأی اعضای کارگروه توسعه روستایی و عشایری مقرر شد پس از انجام اصلاحات، این سند برای طرح و تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی استان ارائه شود.
بر اساس نتایج سرشماری سال 95، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر 346 هزار نفر است که این میزان 38 درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.
استان زنجان دارای 935 روستای دارای سکنه است که از این تعداد 730 روستا بالای 20 خانوار هستند.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.