در این میان، ضریب جینی، شاخصی برای تعیین میزان تبعیض یا برقراری عدالت اجتماعی در یک جامعه است.
از این‌رو گفته می‌شود که یکی‌از اصلی‌ترین معیارهای توسعه‌یافتگی یک کشور که نشان از عدالت اجتماعی و کم‌بودن فاصله طبقاتی دارد، شاخص ضریب جینی است.
ضریب جینی نمایانگر عددی بین صفر تا یک است که البته می‌توان آن‌را با حذف دو رقم اعشار، به‌صورت عددی بین صفر تا 100 (به‌صورت درصدی) نوشت. نزدیک‌بودن این عدد به صفر به‌معنای تعادل در میزان درآمدها و بالابودن این ضریب در یک منطقه به‌معنای نشانه‌ای از بالابودن اختلاف طبقاتی و نابرابری در آن منطقه است. چنانچه اشاره شد، از این شاخص برای مقایسه توزیع درآمد، در بخش‌های مختلف جامعه استفاده می‌شود. همچنین ضریب جینی را می‌توان به‌راحتی با نقاط دیگر یک کشور، مقایسه کرد و تفسیر آن نیز بسیار آسان است. برای مثال ضریب جینی برای مناطق شهری با مناطق روستایی در بسیاری از کشورها متفاوت است. بنابراین با محاسبه ضریب جینی می‌توان تفاوت توزیع درآمد شهری با روستایی را در یک کشور نشان داد. همچنین با دانستن شاخص ضریب جینی در فواصل زمانی معین، می‌توانیم سهم جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم، از عدالت اجتماعی دریابیم. به بیان ساده‌تر این امکان برای شما وجود دارد تا ببینید که آیا نابرابری توزیع درآمد در منطقه شما در حال افزایش است یا کاهش؟
وضعیت فعلی استان در میان سایر استان‌های کشور چگونه است؟
استان زنجان ازنظر پایین‌بودن ضریب جینی در میان استان‌های کشور رتبه هفتم را دارد. چنانچه براساس آخرین آمار گفته‌شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، میانگین ضریب جینی در سطح کشور 37/0 است که این رقم برای استان زنجان 28/0 اعلام شده است. از آنجا که متمایل‌بودن ضریب جینی به عدد صفر، نشان از تعادل بیشتر در بین دهک‌های جامعه است، بنابراین می‌توان طبق این اعداد اعلام کرد که استان زنجان ازنظر برقراری عدالت اجتماعی وضعیت مساعدتری نسبت به میانگین کشوری دارد. گفتنی است که شاخص ضریب جینی در مناطق روستایی حدود ۳۲ درصد اعلام شده است. اکنون به این موضوع می‌پردازیم که این اطلاعات تا چه اندازه وضعیت مساعد معیشتی مردم استان را اعلام می‌کند؟
معایب استفاده از ضریب جینی در تحلیل‌های اقتصادی چیست؟
علی‌رغم تمامی آنچه درخصوص مزایای به‌کارگیری شاخص ضریب جینی در تحلیل‌های اقتصادی گفته شد، این شاخص دارای معایبی نیز هست. برای مثال مطلوب‌بودن ظاهری اعدادی که این شاخص مشخص می‌کند، به‌معنای بالابودن سطح رفاه عمومی نیست. درحقیقت در حالی که شاخص جینی نابرابری درآمد را اندازه‌گیری می‌کند، قادر نیست که نابرابری‌های فرصت‌ها را نیز محاسبه کند. از این‌رو پایین‌بودن ارقام ضریب جینی، الزاماً به‌معنای وضعیت مطلوب اقتصادی نیست؛ چراکه اگر برای مثال دو کشور شاخص جینی یکسانی داشته باشند ممکن است یک کشور ثروتمند باشد و دیگری فقیر؛ چون در کشور فقیر، شاخص جینی، نابرابری در کیفیت زندگی مادی را اندازه‌گیری کرده است، اما در کشور ثروتمند، شاخص جینی توزیع، میزان خوش‌گذرانی و رفاه را محاسبه کرده است.
تورم
شاخص دیگری که معمولاً در محاسبه وضعیت معیشتی مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد، نرخ تورم است. درواقع نمی‌توان در یک تحلیل اقتصادی ضریب جینی را اعلام کرد و از نرخ تورم چیزی نگفت. براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تورم نقطه‌به‌نقطه کشوری در آذرماه امسال 4/37 بوده است و برای استان زنجان این نرخ، 9/34 اعلام شده است. در این وضعیت، استان زنجان رتبه دوازدهم کشوری را ازنظر بالابودن نرخ تورم به‌خود اختصاص داده است. بد نیست بدانید که تورم موارد خوراکی نیز در سطح کشور حدود 9/53 و در استان 7/44 و تورم مواد غیرخوراکی 9/30 در سطح کشور و 9/29 در استان اعلام شده است.
منبع: روزنامه مردم نو
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.