خلیل آقاجانلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت‌ بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و آب های سطحی موجب فرونشست زمین در اغلب دشت‌های کشور و استان زنجان شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: زنجان بیش از یک‌میلیون و ۲۳۷ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که یک‌میلیون و ۱۳۷ هزار هکتار از آن مراتع و مابقی جنگل است.
آقاجانلو با اشاره به عزم جدی این اداره کل برای مبارزه با قاچاق چوب در زنجان، تاکید کرد: طبق آمار، امسال حدود 40 تن چوب قاچاق کشف شده است.
وی با بیان اینکه مردم در پیشگیری از هرگونه تخلف و اقدامات غیرقانونی عده ای، نقش مهم و ویژه ای دارند، گفت: در حال حاضر به ازای۷۰ هزار هکتار یک نفر جنگلبان در استان زنجان خدمت می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه بخش بزرگی از جنگل‌های زنجان در شهر طارم قرار دارد، تصریح کرد: قطع درختان یک منطقه توسط افراد سودجو به یقین با تبدیل مبارزه با قاچاق به یک مطالبه عمومی و آگاه سازی مردم، کاهش پیدا می کند.
آقاجانلو با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری نقش موثری در حفظ منابع آبی دارد، گفت: ممانعت از هدر رفت آب‌های سطحی و زیرسطحی و کمک به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی از جمله مزیت های اجرای این پروژه ها به شمار می آید.
وی تاکید کرد: پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت سیل تاثیرگذار هستند و همواره باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: چرای زودهنگام، دام مازاد، آتش سوزی، شخم و تصرف و آفات از علل اصلی تخریب منابع طبیعی کشور و استان به شمار می رود، چرا که بیش از ۷۵ درصد مراتع زنجان ارزش زیست‌ محیطی دارد.
آقاجانلو ادامه داد: عوامل انسانی و دخالت ما در طبیعت باعث شده تا هزینه هنگفتی از بابت رسوب سدها به واسطه فرسایش خاک برای کشور تحمیل شود هرچند بسیاری از این آسیب ها تا سالیان سال جبران نخواهد شد.
وی تصریح کرد: برای تشکیل هر یک سانتی متر لایه اصلی خاک که حدود 30 سانتی متر هم عمق دارد، حدود 300 تا 800 سال زمان نیاز دارد، این درحالی است که سالانه میلیون ها تن از باکیفیت ترین خاک ها به دلیل عوامل انسانی دچار فرسایش شده و از بین می رود.
به گزارش ایرنا، زنجان هفت دشت دارد که پنج دشت از آن به عنوان مناطق ممنوعه اعلام شده است و هر نوع برداشتی از سفره های زیر زمینی آنها با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
این دشت ها به طور متوسط سالانه 55 سانتی متر در دشت زنجان، 144 سانتی متر در دشت ابهر، 51 سانتی متر در دشت سجاس، 65 سانتی متر در دشت قیدار و 73 سانتی متر در دشت گل تپه – زرین آباد افت دارند.
عموم مردم در مواقعی که احتمال دست درازی به منابع طبیعی وجود دارد یا آتش سوزی در این مکان ها رخ داده باشد مورد را به سامانه 1504 اطلاع دهند.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.