محسن بارباز اصفهانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تشکیل این چنین سازمان های محلی برای جلب مشارکت فعال مردم برای تصمیم گیری منطقی و اثر بخشی مناسب در زمینه حفظ منابع طبیعی باید بیش از گذشته دنبال شود.
وی تاکید کرد: جلب اعتماد عمومی، کاهش تنش ها و چالش ها، تقویت احساس مالکیت در منافع طرحهای مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری به حساسیت هر چه بیشتر مردم و حفظ همه جانبه عرصه ها می انجامد.
مشاور اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: مشارکت در حفظ منابع طبیعی علاوه بر حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت ساکنان، عدالت اجتماعی و درآمدزایی بیشتر را در پی دارد.
بارباز اصفهانی ادامه داد: در مقابل، نبود مشارکت موجب به نتیجه نرسیدن طرح ها، حفاظت نادرست، اجرا به شیوه های غلط و در نهایت موجب تنش اجتماعی، تخریب، بهره برداری بی رویه و سیر قهقرایی منابع طبیعی و گنجینه های زیست محیطی می شود.
وی با اشاره به مزایای اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی در ابعاد مختلف گفت: تقویت سفره های آب زیر زمینی که متاسفانه بدلیل کمبود بارش ها و برداشتهای بی رویه و غیر اصولی گرفتار وضعیتی حساس و بحرانی شده است، یکی از موثرترین مزیت های اجرای صحیح این طرح ها به شمار می رود که به دنبال آن چاه ها و قنوات پرآب تر می شود و بخشی از کمبود بارش ها را جبران می کند.
مشاور مشارکتهای مردمی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، کنترل و جلو گیری از فرسایش خاک و جلو گیری از جاری شدن سیل را از دیگر نتایج مفید اجرای طرح ها بویژه با مشارکت مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: این امر تعدیل آب و هوا، حفظ گونه های گیاهی و جانوری، بهبود کشت کشاورزان و فعالیت بهتر دامداران را به دنبال دارد.
بارباز اصفهانی بیان داشت: بالغ بر 67 درصد از طرح های سال جاری آبخیزداری و آبخوانداری، با رویکرد حفاظت از مراتع، جنگل ها و آموزش و ترویج روش های حفاظت از منابع طبیعی در این استان اجرا شد.
به گفته وی عملیات مکانیکی و مدیریتی، استحصال و ذخیره نزولات آسمانی، اجرای عملیات بیولوژیک، جنگلکاری با بذر، ایجاد کمربند حفاظتی، جایگزینی سوخت فسیلی، کشت و مراقبت و تهیه و نصب تابلوهای حفاظتی از جمله فعالیت های انجام گرفته مرتبط با طرح های یاد شده بوده است.
وی ادامه داد : این طرح ها در مساحتی بالغ بر 120 هزار هکتار اجرا شده که به طور غیرمستقیم 420 هزار هکتار از زمین های استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گزارش ایرنا، آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
استان اصفهان دارای 70 هزار هکتار جنگل است که بیشتر این جنگل ها در مناطق سمیرم و فریدونشهر قرار دارد، همچنین 10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می دهد که این میزان در ایران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.