به گزارش ایرنا، امروزه برای دستیابی به ثروت، رفاه و اشتغال، پرداختن به توسعه کارآفرینی امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود.
در جهان در حال تغییر و تحول و پیشرفت، کشورها و سازمان هایی موفق هستند که بتوانند بین منابع کمیاب و سرمایه های موجود و امکانات در دسترس با قابلیت های مدیریت و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار کنند.
کارآفرینی به عنوان پدیده نوین در اقتصاد، نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است.
این مقوله مهم در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه نقش کلیدی داشته و به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا، ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر بوده و این کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.
بر این اساس دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان به عنوان متولی نظام آموزش عالی علمی و کاربردی در کشور و یکی از بازوهای قدرتمند در زمینه مهارت آموزی و آموزش های کاربردی است که می تواند نقش بسیار مهمی در پیاده سازی نظام آموزش مهارت و همچنین رفع نیازهای مهارتی جامعه و بخش های مختلف اقتصادی ایفا کرده و از این طریق به کاهش بیکاری، افزایش کار آفرینی و اشتغال و در نهایت به تقویت نیروی کار توانمند کمک کند.
به همین بهانه دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان چهارمین نمایشگاه اشتغال، توسعه و کار آفرینی را با هدف معرفی کارآفرینان و رشته های شغلی را برگزار کرده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: هم اکنون از مجموع 46 مرکز آموزشی در استان 14 مرکز در شهرستان زنجان و 32 مرکز نیز در سایر شهرستان ها واقع شده است.
مسیح الله سلطانی افزود: هم اکنون در این مراکز 56 هزار دانشجو در سه مقطع کاردانی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند که 48 درصد را دانشجویان دختر و 52 درصد را پسران تشکیل می دهد.
وی اظهار داشت: 25 درصد دانشجویان مشغول به تحصیل را غیر بومی ها تشکیل می دهند که از مجموع 46 مرکز، 18 مرکز مربوط به دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان است که از نگاه ویژه دولت به این بخش حکایت دارد.
این مسئول ادامه داد: رویکرد نظام های آموزشی کشورمان به تولید مدرک منجر شده و دانشجویان بدون بررسی و نیاز سنجی در بخش های مختلف آموزش های تئوری را فرا گرفته اند.
وی بیان کرد: امروزه این مساله موجب شده تا جمع زیادی از دانش آموختگان در رشته های مختلف بدون مهارت وارد بازار کار شوند و به غیر از دستگاه های دولتی رغبت چندانی برای حضور در سایر حوزه ها را نداشته باشند.
سلطانی افزود: تنها ظرفیت دستگاه های دولتی برای جذب دانش آموختگان 10 درصد است و به معنای دیگر اینکه 90 درصد این قشر باید برای فعالیت در مراکز خصوصی و غیر دولتی تربیت شوند.
وی اضافه کرد: برای تحقق این مهم دانشگاه های جامع علمی و کاربردی طی چند سال گذشته در کشور گسترش یافته اند و بهره برداری از ظرفیت های مطلوب این حوزه نتایج مفیدی را به دنبال دارد.

** 50 درصد بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: بر این اساس رویکرد اعمال شده در بحث اشتغال چندان مناسب نبوده و آنگونه که باید و شاید پاسخگوی مطالبات بازار کار نیست.
وی یادآوری کرد: نتیجه عدم نیاز سنجی و بررسی کافی و پذیرش زیاد دانشجویان در دانشگاه ها، انباشت فارغ التحصیلان دانشگاهی است که بر مشکل بیکاری دامن زده است.
این مسئول ادامه داد: در مجموع 21 درصد جامعه بیکاران را جوانان تشکیل می دهند که نیمی از آنان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و بر این اساس باید دانشجویان و دانش آموزان صاحب مهارت لازم برای حضور در بازارهای کار باشند.
وی خاطرنشان کرد: این مهم از سیاست های دولت در چند سال گذشته است که مورد پیگیری واقع شده و بر این مبنا آینده نظام های آموزشی کارآمد توسعه کار آفرینی را تشکیل می دهد که در این ارتباط اقدامات گسترده ای در استان نیز انجام شده است.
سلطانی افزود: یکی از مشکلات اصلی دولت موضوع آسیب های اجتماعی است که طی سه سال گذشته و با بهره گیری از ظرفیت دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد اقداماتی در این خصوص انجام شده است.
وی اضافه کرد: یکی از کارهای مهم از سال گذشته ایجاد اشتغال بوده که بخشی از اعتبارات در این حوزه به روستاها به ویژه مناطق حاشیه نشین اختصاص یافته است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: بین بیکاری و آسیب های اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد.
حسن طغرانگار افزود: رهبری در ارتباط با آسیب های اجتماعی تاکید کرده اند که همگان مکلفند کارهای فوق العاده و فرابخشی در این زمینه انجام دهند.
وی بیان کرد: بیکاری یعنی نداشتن شغل و ممر درآمد که آسیبی جدی است و این درحالی است که بسیاری از دانش آموخته دانشگاهی باید کارآفرین باشند و علاوه بر خود برای دیگران نیز اشتغال ایجاد کنند.
این مسئول ادامه داد: در این نمایشگاه مسیری آغاز شده است که مستمر خواهد بود و فضایی دوره ای برای کارآفرینان این واحد دانشگاهی فراهم شده است تا توانمندی های خود را به منصه ظهور برسانند.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی ظرفیت های دانشگاه جامع علمی و کاربردی در زمینه اشتغال و کارآفرینی، مراکز تحت نظارت و دیگری حمایت از کسب و کار محلی و توسعه فضای کسب و کار است.
وی، معرفی رشته شغل ها، کلینیک اشتغال و کارآفرینی و بازارچه کار آفرینی را از دیگر بخش های این نمایشگاه ذکر کرد.
طغرانگار خاطرنشان کرد: چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در 95 غرفه از 18 تا 20 دی از ساعت 15 تا 19 برای بازدید علاقه مندان در محل دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان واقع در شهرک گلشهر کاظمیه دایر است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.