به گزارش ایرنا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان در این جلسه گفت: در آستانه 40 سالگی انقلاب، ایران اسلامی در بخش های متعددی به پیشرفت های مختلفی نایل شده و در این میان نباید از سهم بی بدیل زنان غیور این مرزو بوم غافل شد.
ماهرخ بلوی افزود: انقلاب اسلامی فرهنگ ایثار را به جامعه تزریق کرد و باید با ترویج فرهنگ ایثار راهی روشن را برای جوانان امروز فراهم کرد و بهرین کسانی که می توانند در یاداوری مفاهیم اخلاقی و ارزش های انقلاب و ایثار به جوانان مفید واقع شوند، در وهله اول بانوان و مادران و در مرتبه دوم متولیان فرهنگی جامعه و قشر فرهیخته و دانشگاهی هستند.
وی بیان کرد: هنر انقلاب اسلامی این بود که جامعه زنان را متحول کرد و در مسیر اسلام و ارزشهای الهی هدایت کرد و به سوی عزت خواهی، عفاف ، درک شخصیت و تحول فکری هدایت کرد.
این مسئول ادامه داد: این نیروی اجتماعی همواره در طول زمان مانند نیمه پنهان جامعه در فرآیندهای اجتماعی و سیاسی عمل کرده اند و انقلاب اسلامی نقطه عطفی در حیات سیاسی زنان از جمله زنان زنجانی نه ازاین لحاظ که برای اولین بار توده های وسیعی از انان برای اهداف انقلاب پا به عرصه سیاسی در خیابان ها گذاشتند.
وی یادآوری کرد: انقلاب 57 خودآگاهی زنان بود نسبت به تبعیض ها ی وارد شده بر آنها و آگاهی آنان بر نقش و اهمیتی که در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه دارند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان ادامه داد: بر این اساس جمعی از نمایندگان بانوان فرهخته استان برای گفت و گو با همدیگر و مسئولان گرد هم آمده اند تا به طرح فرصت ها، مسایل و بیان انتظارات متقابل آمادگی خود را برای همکاری و مشارکت در یک پویش اجتماعی و حرکت به سمت جامعه ای پویا اعلام کنند.
در ادامه این جلسه بانوان فرهیخته استان در حوزه های مختلف به بیان دیدگاهها، موانع و مشکلات پیشروی این قشر پرداختند .
خانم حاج علی اکبری از جامعه هیات علمی دانشگاه و کار آفرین حوزه خدمات و آموزش استان به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: زنان کار آفرین نقش مهم و سازنده ای در توسعه یافتگی کشورها ایفا می کنند و به این مهم باید در کشور مان و این استان توجه ویژه ای شود.
این کار آفرین زنجانی، وجود تبعیض ها در اخذ اعتبارات بانکی و فناوری و آموزش های تخصصی را از چالش های پیش رو ی کارآفرینان عنوان کرد و گفت که بانوان کارآفرین می خواهند علاوه بر نقش همسری و مادری در خانواده حضوری فعال در جامعه داشته باشند و از فرصت های کسب و کار بهره مند شوند.
حاج علی اکبری افزود: شناسایی و تقویت کانون های مناسب ، تسهیل رشد کارآفرینی بانوان برای توسعه شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و حتی صادرات امری مهم و ضروری است.
به گفته، این بانوی فرهیخته زنجانی، ارتقای فرهنگ و خود اشتغالی و کارآفرینی با هدف کاهش درصد بیکاری و کمک به رشد اقتصادی کشور امری مهم تلقی می شود.

** ورزش بانوان مور مبی مهری وقع شده است
مهسا جاور ورزشکار نخبه زنجانی و دارنده چندین مدال های ملی و بین المللی نیز نیز در ادامه این جلسه گفت: متاسفانه کمبود اعتبارات و از طرفی نبود تجهیزات کافی موجب شده که بانوان فعال در رشته های مختلف ورزشی آنگونه که باید و شاید نتوانند به موفقیت های تعیین شده خود دست یابند.
وی اظهار داشت: در مسابقات آسیایی جاکارتا اندونزی سهم بانوان این استان در رقابت های قایقرانی یک مدال نقره و یک برنز بود که در صورت حمایت بیشتر می تواند رشد و ترقی لازم را طی کند.
این ورزشکار زنجانی ادامه داد: امکانات لازم از قبیل تجهیزات مورد نیاز در رشته قایقرانی در این استان وجود ندارد که حمایت های لازم در این بخش چشم اندار بهتری را ترسیم می کند.
به گفته وی، توسعه ورزش در حوزه بانوان امری مهم بوده و از طرفی نبود حمایت مالی از سوی صنایع و کارخانجات و دستگاه های دولتی در این بخش مشکلاتی را ایجاد کرده است.

** بی توجهی به نیازهای زنان آسیب اجتماعی بدنبال دارد
عضو 2 دوره از شورای اسلامی ابهر نیز در این جلسه به مشارکت بالای زنان در شورای اسلامی شهرها اشاره کرد و گفت: مقایسه دوره چهارم و پنجم شوراهای اسلامی شهرها نشان می دهد درصد مشارکت زنان برای تصدی کرسی ها افزایش یافته و خودباروی این قشر زمنیه بهتری را فراهم می کند.
خانم دودانگه افزود: حضور تاثیر گذار بانوان در شوراهای اسلامی شهرها می تواند به مطالبات و انتظارات این قشر پاسخ دهد و نقش فعال تری را ایفا کنند.
خانم گوزلیان نیز فعال فرهنگی و اجتماعی زنجان نیز ادامه داد: بی توجهی به نیازهای زنان آسیب هایی را به دنبال دارد و در این میان درک درست از حقیقت زن می تواند برنامه ریزی مناسبی را برای این قشر فراهم کند.
وی اضافه کرد: عدم پیوند بین حوزه های فکری و اجرایی موجب ناکارآمدی برنامه ها می شود که می توان گفت اکنون در این زمینه گسست رخ داده است .
این فعال فرهنگی ادامه داد: هم اکنون راهبرد مدونی در حوزه بانوان وجود ندارد و این در حالی است دشمنان بیش از گذشته و با اجرای برنامه های مختلف کیان خانواده وبروز شکاف در این حوزه را مورد توجه قرار داده است.
وی، وجود آسیب های مختلف اجتماعی از قبیل اعتیاد و مشکلات معیشتی را از جمله مشکل بانوان عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد این استان به لحاظ اقتصادی جایگاه بیست و نهمین را در کشور به خود اختصاص داده در حالی که ظرفیت های مناسبی برای توسعه وجود دارد که از آن استفاده نمی شود.
گوزلیان خاطر نشان کرد: برخی معتقدند حضور بانوان در عرصه های مدیریتی ضعیف است و اگر بانوان زنجانی کارآمد نبودند، چرا در پست های مدیریتی انتخاب و سپس کنار گذاشته شده اند.
در ادامه این جلسه نمایندگان جامعه هنرمندان، اصحاب قلم، بانوان کار آفرین حوزه کشاورزی ، خیرین و بخش تعاون مشکلاتی از قبیل محدودیت در اجرای برنامه ها، عدم بهره گیری از ظرفیت های حوزه علمیه ، تسهیلات اعطایی و نگاه جنسیتی را مطرح کردند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.