محمدباقر حاج کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایش های مداوم مراقبت و کنترل توسط دامپزشکی استان زنجان انجام شده و هم اکنون این روند ادامه دارد و مدیریت و برنامه ریزی لازم نیز در دستور کار است.
به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یکهزار بازدید از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور و بیش از چهار هزار و 800 مورد نیز نمونه برداری بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اظهار داشت: همزمان با نمونه برداری از مرغداری ها و نیز مناطق زیست پرندگان، گروه های دامپزشکی استان زنجان بر سلامت مرغ ها و پرندگان کشتار شده هم نظارت می کنند.
وی ادامه داد: اجرای طرح پایش بیماری، به روز کردن دستورالعمل های دامپزشکی درباره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، دریافت گزارش روزانه از واحد های صنعتی و سنتی در باره تلفات در مرغداری ها از دیگر برنامه های انجام شده برای جلوگیری از شیوع بیماری در این استان است.
مدیر کل دامپزشکی زنجان گفت: به منظور پیشگیری از این بیماری، واحدهای مرغداری و طیور باید قرنطینه شده و توجه به موازین بهداشتی باید از تردد غیرضروری افراد به سالن های نگهداری طیور، ورود پرندگان مهاجر به سالن ها و انبار دان جلوگیری شود.
حاج کاظمی با اشاره به نحوه نگهداری مرغ و پرندگان خانگی اظهار داشت: این پرندگان باید در مکانی بسته نگهداری و با پرندگان مهاجر و بومی در تماس نباشند، محیط نگهداری از آلودگی مبرا و ضد عفونی شود، کودکان و افراد حساس از تماس با آنها خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه های داخل شهر و روستاها به جد خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: مرغداران و دامپزشکان واحد‌های صنعتی پرورش طیور در صورت مشاهده تلفات نامتعارف در واحد‌های پرورش طیور موارد را به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع داده و یا با سامانه 1512 در ارتباط باشند.
حاج کاظمی از مرغداران فعال استان خواست، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر می باشد، اقدام جدی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 171 هزار قطعه مرغ مادر گوشتی و یک میلیون و 658هزار عدد تخم مرغ نطفه دار و 52 هزار و 260 قطعه جوجه یک روزه به علت ابتلا به بیماری مشترک آنفلوانزا در 4 واحد تولیدی صنعتی استان زنجان معدوم شد.
علاوه بر این در 2 روستای این استان نیز حدود یکهزار قطعه مرغ بدلیل ابتلا به این بیماری معدوم شده بود.
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.