به گزارش ایرنا، تجاری سازی یا همان فرآیند انتقال دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی مانند مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به صنایع موجود یا کسب و کارهای جدید می تواند راهگشای حل بسیاری از مسائل و مشکلاتی باشد که امروز نبود پیوند معنادار بین دانشگاه و صنعت، توسعه درون زا را در برخی حوزه ها تحت الشعاع قرار داده است.
ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به فناوری همواره با نارسایی هایی همراه بوده است و فعالان صنعتی و دانشگاهی از وجود فاصله و شکاف بین این 2 نهاد شکایت سر می دهند، اگر چه با راه اندازی مراکز رشد واحدهای فناوری در مراکز دانشگاهی و تاسیس پارک های علم و فناوری در استانها و نیز فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه در برخی صنایع، گام های قابل توجهی برای تبدیل پژوهشهای عملی به خدمات فناورانه در حال انجام است.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه زنجان با بیان اینکه اعتبارات اختصاصی به مراکز رشد دانشگاه ها ناچیز است، گفت: وظیفه مراکز رشد دانشگاهی در واقع این است که دست شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس را بگیرند تا آنها بتوانند در نتیجه اتصال به بازار به فعالیت پایداری برسند.
دکتر جلال صبا افزود: مشکلی که در این فرایند وجود دارد این است که در این خصوص نیز نتیجه محور شدیم، یعنی به جای اینکه شرایط و لوازمی ایجاد شود که رشد واحدهای تازه تاسیس را رقم بزند، در عمل شرایط به گونه ای است که گفته می شود هر واحدی رشد پیدا کرده بیاید تا مشمول حمایت شود.
وی با بیان اینکه اگر حمایت دانشگاه زنجان از مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه نبود، یک پوسته از آن باقی نمانده بود، اظهار داشت: متاسفانه حمایت از شرکت های دانش بنیان قبل از رسیدن آنان به مرحله بلوغ، چنان که باید نظام مند نیست.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه زنجان با بیان اینکه در نبود ارتباط مطلوب بین صنعت و دانشگاه در کشور، هر 2 طرف این ماجرا مقصر هستند، گفت: صنعت باید به دانشگاه احساس نیاز کند و از طرفی دانشگاه نیز باید جهت گیری های مساله محور به تحقیقات داشته باشد.
وی افزود: البته طی چند ماه اخیر مراجعه به دانشگاه ازسوی صنایع افزایش پیدا کرده است چرا که شرکت ها به واسطه مشکلاتی در که اثر تحریم ایجاد شده، دنبال جایگزین هایی برای نیازهای خود هستند.
دکتر صبا با بیان اینکه محدودیت ها می توانند موجب تکان و حرکت شوند، خاطرنشان کرد: شرایط جدید می تواند به نوعی یک فرصت برای واحدهای صنعتی و دانشگاهی برای حل کمبودها منجر شود.
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه پارک های علم و فناوری در کشور با هدف ایجاد حلقه واسط بین علم و صنعت راه اندازی شده اند، گفت: فرایند فعالیت این گونه است که بعد از اخذ مشکلات صنایع، فراخوانی داده می شود و شرکت های دانش بنیانی که ظرفیت و توانایی حل مساله را دارند از طریق حمایت های مادی و معنوی با ارائه تسهیلات و مشاوره های مختلف مورد پشتیبانی قرار می گیرند.
سید محمد موسوی افزود: پارک های علم و فناوری بستر یک اکوسیستم کار آفرینی و دارای چندین زیست بوم مختف در رشته های گوناگون آی تی، پزشکی، کشاروزی و صنعتی هستند، از این رو این ظرفیت را دارند که بتوانند خدمات مختلفی را ارائه دهند.
وی اظهار داشت: کشور ما در زمینه تولید علم رتبه خوب ولی در تبدیل دانش به ثروت جایگاه پایینی دارد که این موضوع ناشی از تبدیل نکردن علوم به فناوری است.
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان با بیان اینکه حلقه ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور درست تعریف نشده است، گفت: نیازمند ایجاد تفاهم در این خصوص هستیم تا با توجه به ظرفیت های علمی که در دانشگاه ها است، شتاب توسعه در کشور بیشتر شود.
دکتر حسن طغرانگار افزود: مشکل و گره ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور تجاری سازی علم است.
وی با بیان اینکه موضوع ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه قصه طولانی در کشور دارد که از 2 جنبه می توان به آن پرداخت، اظهار داشت: یک جنبه موضوع به این برمی گردد که دانشگاه باید نیروی متخصص که به درد صنعت بخورد، تربیت کند.
دکتر طغرانگار ادامه داد: لازمه این کار این است که دانشگاه ها در تدوین سرفصل های درسی و تدوین برنامه آموزشی به نیازهای صنعت توجه داشته باشد.
وی افزود: از سوی دیگر واحدهای صنعتی نیز باید از طریق راه اندازی و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه برای پژوهش های علمی وقت بگذارند چرا که در این زمینه هر چقدر سرمایه گذاری شود به نفع صنعت تمام خواهد شد.
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان گفت: غیر از برخی واحدهای صنعتی، اغلب صنایع قدمی پا پیش نمی گذارند و فقط از دانشگاه انتقاد می کنند، در حالی که باید صنعت و دانشگاه دست در دست هم دهند تا نیروی مورد نیاز هر کدام در یک رابطه و حلقه تامین شود.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.