به گزارش ایرنا، سلامت از ارکان اصلی توسعه پایدار و از حقوق اصلی و تبعیض ناپذیر هر انسانی به شمارمی رود و در این میان یکی از مفاهیم بنیادین در اجتماعی شدن سلامت که از ‌راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محسوب می شود، مشارکت اجتماعی است.
مشارکت اجتماعی به شیوه‌های گوناگونی از جمله با حضور توانمند تشکل‌ها می‌تواند روی دهد، تشکل های مدنی، سازمان های غیردولتی و مردم‌نهاد، موسسات خیریه و نیکوکاری و انواع دیگر تشکل‌ها می‌توانند در بالا بردن و افزایش سلامت و آگاهی همگانی در این زمینه نقشی بی بدیلی را ایفا کند.
به گفته مسئولان ذی ربط تنها 25درصد مدیریت امور سلامت در اختیار نظام سلامت قرار دارد و مابقی آن از طریق مشارکت و همکاری‌های بین‌بخشی در سطوح گوناگون محقق می شود.
این در حالی است در کشورمان و استان زنجان نیز تشکل‌های بسیاری در حوزه‌های مرتبط با سلامت شکل گرفته است که به ایفای نقش خود برای ارتقای سلامت جامعه به طور کلی یا بخش‌هایی از آن به عنوان جامعه هدف خویش می‌پردازند.
تشکل هایی که روز به روز تلاش می‌کنند مستقل تر، بهتر و روزآمدتر به ایفای نقش و وظایف خویش بپردازند و در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تشکل‌ها را در راه دست‌یابی به سلامت جامعه و اجتماعی شدن سلامت در کنار و همراه خود می‌داند و می‌کوشد تا آن جا که امکان دارد در این خصوص پشتیبان باشد و از ظرفیت‌ها گوناگون استفاده کند.
به همین بهانه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز زنجان میزگردی با عنوان ' اجتماعی شدن سلامت، نقش دستگاه های متولی امر و چالش های پیش رو ' را با حضور دکتر مقتدا شعوری، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی زنجان، دکتر جمشید وفا مدیر عامل مجمع خیرین سلامت استان و محمد رضا طهماسبی مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان را برگزار کرد.

** اجتماعی شدن سلامت به عزم عمومی نیاز دارد
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: تحقیقات نشان می دهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تمامی امکانات موجود و مدیریت مناسب حداکثر می تواند 25 درصد سلامت مردم را تامین کند.
دکتر مقتدا شعوری افزود: تامین 75 درصد دیگر سلامت به ارگان ها و مردم باز می گردد و در این راستا باید کمک های لازم انجام بگیرد و موضوع اجتماعی شدن سلامت محقق شود.
این مسئول ادامه داد: تحقق برنامه های اجتماعی شدن سلامت در کشور به عزم همگانی نیاز دارد و در این میان توسعه پایدار در زمینه حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی، اقتصاد بدون در نظر گرفتن کاهش مشکلات آن، امکان پذیر نیست.
وی بیان کرد: برای دستیابی به برنامه های اجتماعی سلامت همکاری دستگاه های بین بخشی امری مهم و ضروری است.
شعوری افزود: بنا بر ضرورت و تاکید مسئولان کشور، معاونت اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی با هدف اجتماعی کردن فعالیت های وزارت بهداشت، با همکاری سایر بخش های متولی و تشکیل مجامع سلامت در شهرستان ها ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: گفتمان غالب نیز در مجامع سلامت شعار' انسان سالم، سبک زندگی سالم' است و علاوه بر آن ایجاد کانون های سلامت محله نیز با هدف مشارکت فعالانه و ساختارمند مردم در این حوزه پیش بینی شده است.

** وزارت بهداشت، به تنهایی متولی حوزه سلامت نیست
رئیس مجمع خیرین سلامت استان زنجان نیز ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در تعریف سلامت هنوز به یک اجماع کاملی نرسیده اما این مقوله مهم سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را در بر می گیرد.
دکتر جمشید وفا افزود: بر این اساس کشورمان در ارتباط با سلامت جسمی در ابتدای کار قرار دارد و در این میان قانون نباید یک ارگان را متولی حوزه سلامت بداند در حالی که هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی عهده دار این بخش ایست.
وی بیان کرد: از جمله مرگ و میرهای با درصد بالا در مورد سلامت جسمی می توان به آسیب های ناشی ازتصادفات اشاره کرد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ نقشی در تولید این آسیب ها ندارد.
وفا افزود: حتی امنیت غذایی نیز در دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست در حالی که عموم مردم از تغذیه سالم برخوردار نیستند و این وزارتخانه به تنهایی نمی تواند مشکلات این حوزه را حل و یا از آن پیشگیری کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون بیماریهای قلبی و عروقی درصدر مرگ و میرهای کشو قرار دارد که بطور مستقیم از تغذیه نادرست مردم ناشی می شود و همه این مسائل موجب می شود که ضرورت اجتماعی شدن سلامت بیشتر احساس می شود.
این مسئول ادامه داد: همه ارگان ها در موضوع یاد شده موثر و مقصر هستند، به عنوان مثال در پنج کیلومتری شهر زنجان کارخانه سرب و روی واقع شده که متاسفانه محیط شهر را آلوده کرده است و بر این اساس آیا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تنهایی می تواند از این معضل پیشگیری کند؟
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت باید بیماری های ناشی از همین آلودگی ها را درمان کند و در صورتی که استاندارد سازی این نوع مکان ها از سوی سازمان های متولی و استقرار آن در فاصله دورتری از واحدهای مسکونی می تواند خطرات کمتری را به دنبال داشته باشند.
وفا افزود: صرف هزینه های هنگفت برای درمان بیماری های تولید شده از این نوع آلودگی ها کار ساز نیست و به عنوان نمونه جمع آوری زباله که اکنون به یک معضل بزرگ جهانی و این استان تبدیل شده، آیا وزارت بهداشت متولی است، در صورتی که یک درصد دخالتی ندارد.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان ادامه داد: شهرداری زنجان زباله های شهری را در هفت کیلومتری شهر زنجان انبار می کند و انجام این کار روستاهایی را که در حال پرورش دام و یا کاشت محصولات مختلف در آن نزدیکی هستند، در معرض خطر قرار داده است.
وی اضافه کرد: بنابراین تولید بیماری را باید مدیریت کرد و اجتماعی شدن این مساله در گرو افزایش آگاهی های عموم مردم بوده و در این میان رسانه ها نقش آفرین هستند که ارائه تعریف سلامت و حقوق مردم در این حوزه امری مهم تلقی می شود.

** قانونی برای نظارت برفعالیت خیریه ها وجود ندارد
وفا همچنین گفت: طی چند سال گذشته سازمان های مردم نهاد و انجمن های خیریه درمقوله سلامت و اجتماعی شدن آن وارد عمل شده اند ولی مشکل اصلی این نوع مراکز این است که آنگونه که باید و شاید آزادی عمل ندارند و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان ادامه داد: از کشور فرانسه به عنوان مهد دموکراسی یاد می شود چرا که به ازای هر 50 نفر یک انجمن خیریه وجود دارد و در کنار آن نیز نظارت های مستمر انجام می شود.
وی بیان کرد: این در حالی است، برای تشکیل یک سازمان مردم نهاد و خیریه تشریفات و مقررات و دیگر موانع در کشورمان وجود دارد و از طرفی قانونی برای نظارت بر فعالیت انجمن های خیریه وجود ندارد.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون برای هر 10 هزار نفر یک انجمن خیریه در کشور وجود دارد در حالی که 50 درصد آنها غیر فعال هستند و واقعیت مسلم این است که قانونی برای نظارت مستمر آنها وجود ندارد.
وی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد می توانند در بحث اجتماعی شدن سلامت نقش آفرین باشند به شرط آنکه قانون نظارت بر این نوع مراکز وجود داشته باشد که خیریه های نیز از این امر مستثنا نیستند.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس خیریه ها می توانند با بهره گیری از مشارکت های داوطلبانه و مالی مردم در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری ها نقش آفرین باشند که لازمه تحقق این امر مهم داشتن سواد سلامت است.
وی اظهار داشت: اگر سازمان های مردم نهاد در حیطه فعالیت های خود به ویژه حوزه سلامت آزادانه فکر وعمل کنند، می توانند در اطلاع رسانی و تفهیم این حوزه به دنبال آن شناساندن حقوق مردم بیش از گذشته موثر واقع شوند.

** پیشگیری لازمه اجتماعی شدن است
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان نیز ادامه داد: بحث سلامت اجتماعی به عنوان محور توسعه در بخش های مختلف محسوب می شود و در این میان کارشناسان و متخصصان امر می توانند با برنامه ریزی های لازم در این راستا تاثیرگذار باشند.
محمدرضا طهماسبی افزود: لازمه اجتماعی شدن سلامت پیشگیری و آموزش و متولی این امر دانشگاه علوم پزشکی است و در این میان می توان از ظرفیت خیریه ها که با پشتیبانی مردمی ایجاد شده نهایت استفاده را داشت.
وی بیان کرد: بر این اساس در صورت بهره گیری از حمایت های مردمی و حرکت در مسیر سیاست های اعلام شده علوم پزشکی، اجتماعی شدن سلامت به وقوع می پیوندد، چرا که هم اکنون بار بیماری های مختلف در کشور رو به افزایش و از طرفی سن مبتلایان نیز کاهش یافته است.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: سه محور اصلی سلامت افراد، تغذیه مناسب، تحرک و آرامش روانی است که زمینه های آن باید توسط دولت و با همکاری دستگاه های متولی امر ایجاد شود و از طرفی می توان با فرهنگ سازی مسائل پیشگیرانه را مطرح کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون هزینه های بسیار بالایی برای درمان در کشورمان صرف می شود که با اقدامات پیشگیرانه می توان از گسترش آن به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد.
طهماسبی افزود: این انجمن تلاش کرده با برگزاری برنامه ها، همایش ها و کارگاه های مختلف و ترویج سبک زندگی سالم در راستای پیشگیری از بیماری های مختلف و اجتماعی شدن سلامت گام اساسی بردارد.

** برای اجتماعی شدن سلامت باید از کارهای جزیره ای اجتناب کرد
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: اجتماعی شدن سلامت در کشور به عزم و اراده همگانی نیاز دارد و در کنار آن باید نقش افراد و متولیان امر تعریف و علاوه بر آن اخلاق مداری را نیز مورد توجه قرار داد.
شعوری افزود: اجتماعی شدن سلامت به عنوان ضرورت نظام سلامت محسوب می شود و این مهم باید برای همه تبیین و اجباری شود چرا که تک تک افراد در تحقق برنامه های این حوزه سهیم هستند.
وی اظهار داشت: توانمند سازی افراد جامعه، نقش آفرینی و از طرفی مسئولیت پذیری آنها در اجتماعی شدن سلامت بسیار تاثیر گذاری دارد و ترویج کارهای هر چند کوچک خیری نیز می تواند به گسترش این مهم منتهی شود.
این مسئول ادامه داد: برای تحقق برنامه های اجتماعی شدن سلامت باید از جزیره ای حرکت کردن دوری کرد چرا که تک روی نتیجه لازم را به همراه ندارد و حفظ حقوق شهروندی به اعتماد مردمی و جلب اعتماد و در نهایت به حضور فعالانه آنها منتهی می شود.
وی بیان کرد: دیکته و تحمیل کردن برنامه های مختلف به مردم راه به جایی نمی برد و بهره گیری از مشارکت های آنها مستلزم برطرف کردن مشکلات و سپس یاری خواستن در تحقق برنامه های اجتماعی شدن سلامت است.
این مسئول ادامه داد: دریافت مطالبات به حق مردم و پاسخگویی به آنها، به طور حتم به مشارکت روز افزون در اجتماعی شدن سلامت منتج خواهد شد و از طرفی درکنار هم بودن مردم و مسئولان، جامعه سالم، انسان سالم و در نتیجه توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.

** مردم همگام با سیاست های وزارت بهداشت حرکت کنند
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان ادامه داد: سازمان مردم نهاد به ویژه خیریه ها برای حمایت از بیماران تحت پوشش تشکیل می شوند و کمک های مالی زیادی را از مردم بابت ارائه خدمات مورد نیاز دریافت می کنند.
وفا افزود: در ارتباط با هزینه کرد برای مشکلات و حتی درمان بیماران تحت پوشش، فقط افراد متولی گرد هم آمده در خیریه ها، تصمیم گیرنده هستند، در صورتی که اولویت های بهداشتی و درمانی کشور توسط کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود.
این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال، تصور انجمن خیریه ای بر این است که همه کمک های مردمی باید برای درمان بیماران سرطانی هزینه شود که باید دید که این موضوع از دید بیمار یا نگاه مدیریتی نگریسته می شود و تا چه میزان اهمیت دارد.
این مسئول افزود: بر این اساس برای درمان بیمارها باید مدیریت کلان وجود داشته باشد و در این میان اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این نیست که با بودجه محدود فقط بیمار سرطانی را درمان کند بلکه منابع را به سمت نیازهای دیگر جامعه نیز باید سوق می دهد.
وی اضافه کرد: بر این اساس مردم باید همگام با سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حرکت کنند و در واقع دید کلانی نسبت به مسایل و مشکلات حوزه سلامت وجود داشته باشد و در این میان خیریه ها نیز شناخت و اشراف کافی به مسائل ندارند که هدایت آنها ضروری به نظر می رسد.
وفا افزود: وجود قانون جامع و تغذیه مناسب خیریه های مختلف می تواند آنها را از خطا و انحراف باز دارد و صرف دریافت کمک های مردمی و درمان بیمار به هر قیمتی نتیجه ای در بر ندارد.

** کانون های سلامت در راستای اجتماعی شدن این مهم تشکیل شده است
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تسهیلگر بوده و با وزارت کشور تفاهم نامه ای مبنی بر فعالیت همسو در راستای سلامت محوری منعقد کرده است.
وی بیان کرد: علوم پزشکی استان راه اندازی کانون های سلامت محله را در شهرهای مختلف مورد توجه قرار داده است و در این میان هر وقت مردم احساس کردند که مسئولان به نیازها و مطالبات آنها توجه کرده و در راستای رفع مشکلات آنها قدم بر می دارند بطور حتم مشارکت و اعتماد آنان نیز به مراتب افزایش پیدا می کند.
شعوری افزود: انجام یک کار خیر حتی درحد ناچیز رضایت خاطری را در فرد ایجاد می کند و اگر همین مهم را بتوان در سطح عموم جامعه گسترش داد دستگیری از اقشار آسیب پذیر نیز بیش از گذشته نمود می یابد.

** خیریه ها باید به روز و رویکرد متفاوتی داشته باشند
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان ادامه داد: عموم مردم با مشارکت های اجتماعی از طریق تشکیل سازمان های مردم نهاد و خیریه ها می توانند نقش آفرین باشند که تاحدودی این امر محقق شده است.
وفا افزود: خیریه ها باید با زمان حرکت کنند و با رویکرد و نگاه دیگری به فعالیت های خود ادامه دهند، چرا که وضعیت جامعه تغییر یافته و صرف کمک مالی و تصمیم چند نفری برای چگونگی پیشبرد کارها، خیری محسوب نمی شود.
وی اضافه کرد: به این موضوع باید توجه داشت که ایران در زمینه خیریه ها جزء کشورهای در رده های آخر قرار دارد، شاید در نحوه دریافت کمک های مردمی وضعیت خوبی حاکم باشد، در حالی در کشورهای دیگر خدمات داوطلبانه به طور روزافزون گسترش یافته است.
این مسئول ادامه داد: در کشورهای دیگر خیریه ها و افراد داوطلب بیماران را به مدت چند روز در منزل نگهداری می کنند، اما مشکلات فرهنگی، از طرفی نبود امنیت و آزادی عمل و ترس عبور از خطر قرمزها موجب شده اجازه چنین اقداماتی از سوی سازمان های مردم نهاد و خیریه ها سلب شود.
وی بیان کرد: محدودیت فعالیت های سازمان های مردم نهاد و خیریه ها موجب شد آنگونه که باید و شاید نتوانند بسیاری از مسائل را مطرح کنند و در این میان مردم خواهان مشارکت و فعالیت بیشتر در حوزه اجتماعی شدن سلامت هستند، اما موانعی وجود دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: دولت باید برای پیشبرد برنامه های خود درحوزه سلامت به ویژه اجتماعی شدن آن به مردم اعتماد کند و با تشکیل صرف خیریه ها کاری از پیش نمی توان برد.

** انجمن های خیریه از ابزار تبلیغاتی فعالیت ها دوری کنند
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: خیریه ها نباید بیمار محور باشند بلکه با چشم انداز وسیع به آینده به سمت پیشگیری حرکت کنند.
طهماسبی افزود: خیریه ها نباید با استفاده از ابزار تبلیغاتی، کارها و فعالیت های خود را به مردم معرفی کنند بلکه باید نگاهی پایدار، درست و هدفمندی را در پیش بگیرند و این نیاز اساسی جامعه است.
وی بیان کرد: هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سیل گسترده بیماری ها مواجه شده که درمان آنها هزینه سنگینی به دولت تحمیل می کند.
این مسئول انجمن ادامه داد: هم اکنون به لحاظ تجهیزات و دانش، مشکلی درحوزه سلامت وجود ندارد، بنابراین اجتماعی شدن سلامت باید به یک ضرورت مهم در جامعه تبدیل شود تا هزینه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت کاهش یابد.
وی تاکید کرد: فعالیت های خیریه ها برای مردم باید شفاف باشد و تحقق این امر مهم می تواند به اعتماد مردم و مشارکت اجتماعی هرچه بیشتر آنها در حوزه سلامت منتهی شود.
طهماسبی افزود: بر این اساس خیریه ها در کنار دولت و برای تحقق برنامه های اجتماعی شدن سلامت در جامعه باید از موازی کاری ها اجتناب کنند و تعامل سازنده با محوریت سلامت داشته باشند.

** 40 درصد استان تحت پوشش کانون سلامت محله قرار می گیرد
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: کانون های سلامت محله با هدف نقش آفرینی مردم، احصا و رفع مشکلات آنها تشکیل می شود که با بهره گیری از امکانات و تجارب افراد توانمند نیز می توان در برطرف کردن مسائل حوزه سلامت و حتی آسیب های اجتماعی استفاده کرد.
شعوری افزود: وظیفه ذاتی ارگان ها نیز پاسخگویی به مشکلات مردمی در کانون های سلامت محله است و حتی ورود افراد خیر نیز با هدف احصای نیاز واقعی منطقه می تواند علاوه بر حرکت در مسیر اجتماعی شدن سلامت به رفع مشکل مربوطه نیز منتهی شود.
وی بیان کرد: براین اساس خیریه ها به عنوان یک شبکه اجتماعی موثر در حوزه کانون سلامت محله مشارکت خواهند کرد و بر این اساس در هر روستا یک کانون که این تعداد در دیگر شهرستانها متغیر خواهد بود ایجاد می شود.
به گفته شعوری تا پایان سال جاری 40 درصد استان تحت پوشش کانون های سلامت محله قرار می گیرند.

** بسیاری از ارگانها در تولید بیماری مقصر هستند
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان زنجان ادامه داد: دستگاه ها و ارگانهای متولی آنگونه که باید به وظایف خود آشنایی ندارند و حتی می توان گفت که در تولید بیماری ها موثر هستند که دولت باید به این موضوع توجه کند.
وی بیان کرد: بسیاری از این ارگانها در بیماری زایی مقصر بوده و حتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نمی تواند این بیماری ها را درمان کند، به عنوان مثال در معضلات مربوط به تغذیه و اصلاح الگوهای تغذیه مقصر کیست؟
این مسئول ادامه داد: باید اقدامات عملی در این خصوص انجام شود که این مهم تا کنون تحقق نیافته و از طرفی یکی از اهداف مجمع خیرین سلامت ساماندهی خیریه ها است اما ساز و کار قانونی ندارد.
وی اضافه کرد: رسانه های گروهی به کار خیریه ها وارد شوند، اینکه تا چه میزان در پیشگیری از بیماری ها موفق و یا ناموفق عمل کرده اند، در صورتی که درمان وظیفه خیریه ها نیست بلکه باید یاریگر دولت باشد.
وفا افزود: خیریه ها باید از ظرفیت های مردمی در حوزه پیشگیری کمک بگیرند که خود از عوامل مهم اجتماعی شدن سلامت بشمار می روند.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان زنجان ادامه داد: درمان هزینه بر است و بر این اساس پیشگیری امری مهم تلقی می شود و مردم می توانند مطالبات و نقایص حوزه سلامت را راحت و آزادانه مطرح کنند تا دستگاه ها و ارگان های دیگر به وظایف خود عمل کنند.

** بهره گیری از ظرفیت خیرین بار بیماریها را کاهش می دهد
مدیر انجمن بیماری های کلیوی استان زنجان ادامه داد: عموم مردم را باید با حقوق شهروندی آشنا کرد چرا که آنها مسئول همه مشکلات مربوط به بهداشت و بیماری ها را در دانشگاه و وزارت بهداشت می بینند و این مهم به دلیل عدم آشنایی مردم با مقوله مهم پیشگیری است.
وی اظهار داشت: همگان وظیفه دارند تا مردم را برای زندگی سالم هدایت کنند و اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند در حالی که این مقوله مهم کمتر به مردم بازگو می شود.
طهماسبی افزود: حتی در رسانه های گروهی به ویژه نوشتاری به موضوع آشنایی با مسایل بهداشتی و آموزش خانواده کمتر پرداخته می شود و بر این اساس می توان از مکان هایی نظیر مساجد و مصلی ها بسوی اجتماعی شدن سلامت گام برداشت.
وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیت های خیرین در حوزه اقدامات پیشگیرانه به نوبه خود هزینه و بار بیماری ها را کاهش می دهد و این انجمن اعلام آمادگی می کند با برگزاری نشست های مختلفی در راستای اعتلای اهداف تعیین شده این حوزه قدم بردارد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: برای اجتماعی شدن سلامت حرکت هایی انجام و زیر ساخت های مناسبی نیز آماده شده است تا خود مردم به آن ورود پیدا کنند.
وی بیان کرد: در راستای مشارکت فعالانه مردم در این حوزه باید به آنها اعتماد کرد و در این میان برای اجتماعی شدن سلامت در استان برنامه هایی از قبیل توانمندسازی، هم افزایی، تشکیل شورای هماهنگی و برنامه ریزی برای رفع نیازهای واقعی آغاز شده است.
شعوری افزود: برای اجتماعی شدن سلامت، خیریه ها و سمن هایی باید ایجاد شوند و علاوه بر آن ورود متخصصان امر برای انجام پژوهش های سلامت محور و کاربردی می تواند به ارتقای این مهم منتهی شود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.