نماینده مردم استان زنجان در شورای عالی استان‌ها گفت: منابع طبیعی استان زنجان گام‌های چشمگیری در حفظ و مدیریت منابع آب انجام داده است.

مرتضی صالحی‌نژاد ضمن تقدیر از عملکرد مدیر‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: امروزه با وجود بحران آب، و دو چندان شدن مسئولیت‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، عملکرد مدیرکل منابع طبیعی و معاونت آبخیزداری استان که به صورت مجدانه در این برهه گام برداشته و توجه ویژه‌ایی در حیطه فعالیت خود دارند،حسن و مزیتی در حفظ منابع ارزشمند آب به شمار می رود.

صالحی نژاد با اشاره بر دغدغه حفظ و مدیریت صحیح آب بیان کرد: منابع طبیعی استان زنجان علاوه بر اعتبارات مصوب سالانه، با جذب و مدیریت اعتبارات بالغ بر 100 میلیارد ریال، پروژه‌هایی همچون احداث سد، بندهای خاکی، بندهای چند منظوره سنگ و ملاتی، آبخوانداری و همچنین مرمت پروژه‌های قدیمی گام‌های چشمگیری در حفظ و مدیریت آب انجام داده است.

نماینده مردم استان زنجان در شورای عالی استان‌ها ضمن برشمردن تقویت سفره‌های آبهای زیر زمینی و کنترل سیلاب، حفظ و پایداری منابع آب و خاک در کنترل و اصلاح مدیریت تاثیر بسزایی داشته است، گفت: همچنین مبلغ 26 میلیارد ریال اعتبار در سطح استان در جهت فرهنگ سازی، ترویج و آموزش و تحقیقات توسط اداره کل منابع طبیعی تخصیص یافته است .

نماینده شورای اسلامی شهرستان خرم‌دره در ادامه افزود: اجرای پروژه های بیولوژیک، اصلاح و احیا مراتع و جنگل کاری چند منظوره و حفاظت عرصه‌های ملی از دیگر عملکرد‌های قابل توجه این اداره است.

صالحی نژاد همچنین با اشاره بر عملکرد اداره کل منابع طبیعی در خصوص جلوگیری از خروج روان‌آب‌های استان ادامه داد: گام موثری در مورد جلوگیری از هدر رفت روان‌آب‌ها صورت گرفته و هر قدر نگاه جدی‌تر در این زمینه وجود داشته باشد قطعا منفعت آن نیز بیشتر خواهد بود، خصوصا روان آب‌های منطقه ابهر و خرم‌دره که در فصول مختلف سال به ویژه فصل بارش شکل می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: با وجود پتانسیل‌های بالا در خصوص روان آب‌های موجود در منطقه خرم‌دره و ابهر، ادامه پروژه‌هایی همچون ایجاد بندها، ایجاد دستگاه‌های پمپاژ برای زمین‌های اطراف بندها، ساماندهی رودخانه‌های کبیررود، قوری‌چای و ابهررود در خصوص مدیریت و حفظ آب و محیط زیست این منطقه بسیار تاثیر خواهد داشت.

وی با اشاره بر اتخاذ تدابیری جهت کاستن مشکلات بین کشاورزان و منابع طبیعی بیان کرد: تنش بین روستاییان و دولت در خصوص زمین‌های کشاورزان، باعث ایجاد نارضایتی‌هایی می‌شود که با کمک در دریافت سند مالکیت برای روستاییان و تعیین مرز و محدوده‌ها میتوان از این مشکلات کاست و همچنین با آموزش کشاورزان در خصوص مسائلی همچون شخم زدن اصولی در مناطق شیب‌دار روستایی از مشکل ازبین رفتن بافت پوشش گیاهی که سبب بروز سیلاب و طغیان رودخانه‌ها می‌شود جلوگیری کرد.

نماینده شورای اسلامی شهرستان خرم دره در ادامه با توجه به ادامه پروژه حوزه روستای ویستان شهرستان خرم‌دره افزود: این پروژه با پیشرفت خوبی همراه است و با ادامه دار بودن آن میتوان در تغذیه منابع آبی زیرزمینی و همینطور زمین‌های اطراف گام مهمی برداشت و همچنین ایجاد حوزه آبخیز در روستای خلج که قبلا هم در آن کار شده است و با توجه بر استقبال کشاورزان از تاثیرات آن، با ایجاد بندهای رسوب گیر در مسیر رودهای روستای خلج میتواند تکمیل کننده فعالیتهای قبلی باشد.

 صالحی نژاد در پایان با اشاره بر پتانسیل بالای شهرستان خرم‌دره در زمینه ایجاد پارک آبخیز شهری گفت: خرم دره در این زمینه مستعد است. پروژه روستای ویستان که ایجاد پارک آبخیز در امتداد رود است علاوه بر مزایایی مدیریتی آب، می‌تواند زمینه‌ساز منظر و جلوه‌های زیبای محیط‌زیستی و همچنین محل تفریح و جذب گردشگر باشد که یاری و مساعدت مسئولان این حوزه را می‌طلبد و نمونه‌های آن پارک آبخیز عالی‌قاپو قیدار یا گاوازنگ زنجان که از زیبایی‌های خاص خود برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.