به گزارش ایرنا، کاربردی شدن تحقیقات در دانشگاه ها همواره یکی از دغدغه های جاری در جامعه دانشگاهی و ذینفعان در سازمان ها و دستگاه های اجرایی است، ولی سازوکارهای موجود، مساله محور شدن پژوهش ها کاربست نتایج آنها را تحت تاثیر قرار داده و مانع از جهت گیری مطلوب تحقیقات دانشگاهی شده است.
از طرفی در کنار انجام پژوهش های بنیادی و پیشروی در مرزهای دانش، این انتظار از دانشگاه می رود که با رصد مسائل جاری جامعه و تشخیص نیازهای آنی و بروز، دغدغه های پژوهشی محققان و دانشجویان را در جهت پاسخ به مسائل جاری هدایت کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان در این باره گفت: در برخی رشته های علوم پایه همچون ریاضی، پژوهش های کاربردی به این معنا که به حتم نتایج عینی و ملموس داشته باشند و در کوتاه مدت تاثیر آنها نمایان شود موضوعیت زیادی ندارد، چرا که ممکن است تحقیقات در این حوزه ها بیشتر جنبه بنیادی داشته و در مسیر تولید علم باشد.
دکتر ابوالفضل جلیلوند بر لزوم توجه به کاربردی و مسأله محور شدن پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در دانشگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار ایجاد انگیزه و ترغیب اساتید و دانشجویان به پرداختن به موضوعات کاربردی، لازم است زمینه های انجام چنین پژوهش هایی نیز به لحاظ تامین اعتبار و زیر ساخت ها فراهم شود.
وی با بیان اینکه در شرایط حاضر در خصوص تامین برخی مایحتاج و لوازم تحقیقات در دانشگاه ها با محدودیت و مشکلاتی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: تامین هزینه های سالانه تجهیز و نوسازی آزمایشگاه های تحقیقاتی در شرایط فعلی از عهده دانشگاه به تنهایی خارج است و این موضوع مشکلاتی را پیش پای محققان در انجام برخی پژوهش های عملی و کاربردی قرار می دهد.
جلیلوند با بیان اینکه پژوهش، جای هزینه کردن و سرمایه گذاری است، گفت: علاوه بر مشکلاتی که در حوزه تامین زیرساخت ها و تجهیزات وجود دارد، در ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی محدودیت زمانی در پی گیری و انجام پژوهش نیز در مواردی کیفیت و محتوای تحقیقات را تحت الشعاع قرار می دهد، چرا که اگر مدت انجام و نگارش پایان نامه از سقف مجاز فراتر رود، دانشجو موظف به پرداخت هزینه می شود.
وی افزود: با وجود برخی مسائل و مشکلات پیش رو، انجام تحقیقات کاربردی در دانشگاه، همواره جزو برنامه های مهم و اولویت های اصلی است و در این راستا باید تلاش کنیم تا مشکلات موجود حل شود.
معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان نیز گسست بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه را از عوامل ضعف پژوهش های کاربردی عنوان کرد و گفت: البته طی 2 سال گذشته قدم های مثبتی در تقویت ارتباط سازمان ها و دستگاه های اجرایی با دانشگاه برداشته شده است و طی فرآیندی، اولویت های پژوهشی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به دانشگاه ها اعلام می شود.
دکتر مسعود بیات افزود: در کاربست نتایج تحقیقات انجام شده نیز شاهد گسست دیگری هستیم به طوری که هیچ مکانیسم و سازوکاری وجود ندارد تا از طریق آن بکارگیری نتایج پژوهش ها در دستگاه های اجرایی، مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.
وی اختلاف سبک و روش انجام پژوهش ها در دانشگاه ها با موضوعات سازمان ها را از چالش های دیگر انجام پژوهش های کاربردی دانست و اظهار داشت: در مواردی یک موضوع کاربردی از سوی یک سازمان اعلام می شود ولی بر سر انجام آن، از حیث سبک و روش پژوهش، اختلاف و تفاوت دیدگاه به وجود می آید.
معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان با بیان اینکه اغلب موضوعات پایان نامه های دانشجویی در حوزه علوم انسانی آن چنان که باید مساله محور نیست، گفت: بیشتر پژوهش ها در این حوزه بر اساس روش کتابخانه ای و بدون مراجعه به میدان پژوهش انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در کشور وجود دارد که ظرفیت های زیادی برای انجام پژوهش های کاربردی را دارند بنابراین با اهتمام بیشتر سازمان های مختلف و دانشگاه ها می توان در آن زمینه ها وارد کارهای جدی و مثمر ثمر شد.
معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه صنعت و دانشگاه هر دو پدیده های وارداتی به ایران هستند، گفت: به همین دلیل، این 2 نهاد به صورت مکمل هم در کشور تاسیس نشدند و از همان ابتدا ارتباط چندانی با هم برقرار نکرده اند.
دکتر رشید زارع نهندی افزود: صنعت فکر می کرد که می تواند مشکلات خود را با پرداخت مبالغی از طریق کارخانه های خارجی تامین کند و از طرفی دانشگاه هم نیازی نمی دید تا مشکلات موجود در صنعت را رفع کند و بیشتر روی آموزش و نگارش و تدوین مقاله متمرکز شد.
وی ادامه داد: تمام آیین نامه های وزارت علوم نیز بر همین مبنا قرار گرفته اند، به طوری که اگر فردی بر تولید و چاپ مقالات در مجلات متمرکز شود، پیشرفت خوبی نیز در روند اداری خواهد داشت ولی اگر فردی خود را فدای همکاری صنعت و دانشگاه کند، چه بسا به لحاظ محرومیت از پیشرفت ها، مورد تنبیه و حتی اخراج نیز واقع شود.
معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه انجام پژوهش های کاربردی باید به صورت پایه ای بوده و ممکن است طولانی باشد، اظهار داشت: انجام چنین کاری مستلزم صرف هزینه در فرآیند انجام پژوهش است، ولی هیچ کدام از واحدهای صنعتی حاضر نیستند در فرآیند انجام پژوهش چنین هزینه هایی را تقبل کنند و بیشتر مشتری نتیجه و محصول نهایی هستند. حتی ممکن است برخی پژوهشها به نتیجه دلخواه نرسد که در این صورت پژوهشگر از هر طرف متحمل مشکلات عدیده می شود.
وی افزود: وزارت علوم برای انجام چنین تحقیقاتی برنامه هایی اعلام کرده است ولی به هیچ وجه کافی نیست.
زارع نهندی عدم اعتماد بین دانشگاه و صنعت را هم از دیگر عوامل ضعف ارتباط برشمرد و گفت: برخی اوقات به خاطر آیین نامه های دولتی از قبیل اختصاص درصدی از اعتبار صنایع به پژوهش، عده ای به واسطه ارتباطاتی که دارند، کارهایی انجام می دهند که به نتیجه و جواب خوبی منجر نمی شود و همین موضوع باعث می شود نوعی بی اعتمادی متقابل بین دانشگاه و صنعت به وجود بیاید. انتظار صنایع هم برای به دست آوردن نتیجه سریع عامل دیگر بی اعتمادی است.
معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان خاطرنشان کرد: شاید ایجاد محدودیت برای واردات قطعات در نتیجه اعمال تحریم ها بتواند فرصت خوبی را برای بهره مندی از ظرفیت های داخل کشور در حوزه های پژوهش های کاربردی به وجود بیاورد.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت که پژوهش کاربردی بدون پژوهش پایه ای، ابتر است و صنایع باید با سعه صدر بیشتری با دانشگاه برخورد کنند و حمایت مالی مستمری از دانشگاه ها و پژوهشهای کاربردی و پایه ای داشته باشند. به هر حال اکثر نیروی متخصص صنایع، در دانشگاه ها تربیت شده اند و به این ترتیب دانشگاه تا حدی سهم خود را ادا کرده و اکنون نوبت صنایع است تا وظیفه خود بدانند که بدون چشم داشت از دانشگاه ها حمایت مالی بکنند.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.