به گزارش ایرنا، خیلی ها هستند که در دل خود آرزوی این را دارند تا برای کمک به حل مشکل و مساله خاصی که در گوشه و کنار جامعه مشاهده می شود اقدامی ماندگاری انجام دهند ولی فکر می کنند توانایی انجام آن را ندارند.
به طور معمول در حوزه وقف برای امور عام المنفعه اینگونه به ذهن ها نسشته که افراد متمکن به صورت انفرادی بخشی از مال و یا داشته های خود را برای امور خاصی وقف می کنند در حالی که با انجام وقف مشارکتی، انجام وقف برای همه اقشار جامعه با هر وضعیت اقتصادی و هر سطح در آمدی فراهم می شود.
وقف مشارکتی به ساز وکاری در ایجاد موقوفه گفته می‌شود که در آن تعداد زیادی واقف، بر موضوعی واحد، با یک وقفنامه مشترک، وقف می‌کنند.

**هدایت نیت واقفان به سمت نیازهای روز جامعه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر حدود 350موسسه خیریه در این استان فعالیت دارند و این امر البته دغدغه و علاقه مردم استان را نسبت به مشارکت در کارهای خیر نشان می دهد.
حجت الاسلام جعفر جنتی اظهار داشت: مردم هر چه به موسسه های خیریه می دهند در دلشان نیت وقف دارند ولی از آنجا که اطلاعات در خصوص موقوفات ضعیف است، اغلب اوقات این رفتارها تحت عنوان وقف صورت نمی گیرد و همین امر باعث می شود در آینده حفظ و حراست از نیت واقفان با مشکلاتی مواجه شود.
وی به فعالیت مجمع خیران مدسه ساز در استان زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: حاصل کار این نوع تشکل های خیریه ای در دفترخانه های اسناد رسمی به صورت هبه و اهدا به سازمان و ارگان متولی تحویل داده می شود، در حالی که ممکن است در نمونه ای مثل ساخت مدارس، پس از رفع نیاز، سازمان متولی تغییر کاربری در آن ها ایجاد کند؛ ولی اگر چنین مواردی به صورت وقف ثبت شود، اجرای نیت واقف همواره مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.
جنتی افزود: به متقضای شرایط کنونی که تمکن مالی در جامعه پایین آمده است، از این رو شاید همه نتوانند به صورت انفرادی وقفی را انجام دهند، بنابراین می توان در چینن وضعیتی در قالب وقف مشارکتی کارهای زیاد و موثری انجام داد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال جامعه اصناف و بازاریان، جامعه پزشکان، مهندسان، دانشگاهیان و قشرهای مختلف می توانند در قالب وقف مشارکتی در زمینه های مختلف و مورد نیاز جامعه به وقف مشارکتی کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به لزوم ترویج سنت حسنه وقف با نیت های متناسب با نیازهای روز در جامعه اشاره و تصریح کرد: هدایت نیت واقفان به موضوعاتی همچون اشتغال، ازدواج و تامین مسکن جوانان و در کل به نیازهای روز جامعه حتی مسائل علمی و پزوهشی، یک ضرورت است.

** وقف مشارکتی زمینه همدلی آحاد جامعه را فراهم می کند
به گفته معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تاکنون 2 هزار و 805 موقوفه در این استان به ثبت رسیده است که این موقوفات 26 هزار و 916 رقبه را شامل می شود.
حجت‌الاسلام سید موسی موسوی افزود: هم اکنون در موقوفه قرآنی مرکز جامعه القرآن زنجان و نیز حوزه های علمیه قیدار و ابهر شاهد تحقق وقف مشارکتی به اشکال مختلف هستیم و امیدواریم با افزایش آگاهی افراد شاهد مشارکت های بیشتری در این حوزه باشیم.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه در وقف مشارکتی زمینه مشارکت همه آحاد جامعه فراهم می کند، معتقد است: از طریق این نوع وقف در کنار ارتقا انسجام و وحدت در جامعه، با جمع آوری سرمایه های کوچک می توان منشا اثر های عام المنفعه بزرگی را فراهم کرد.
حجت الاسلام ولی الله مصائبی گفت: ترویج وقف مشارکتی حتی می تواند در شرایطی که دولت به خاطر مسائل اقتصادی در پیشبرد و اجرای طرح ها با مشکلاتی مواجه است، کارگشا باشد و به عنوان بهترین راه، موجب پایداری تامین بخشی از منابع مورد نیاز شود.
وی به وجود برخی موانع قانونی و حقوقی در مشارکت مردم در طرح ها اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی مردم با نگاه شرعی می آیند و قصد مشارکت وقفی در اموری را دارند باید با تصریح در قوانین زمینه حضور حداکثری آنان فراهم شود نه اینکه با موانع حقوقی مواجه شوند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان اظهار داشت: در تلاش هستیم تا از طریق شبکه تبلیغی و فعالیت مبلغان در مناطق مختلف استان، فرهنگ وقف مشارکتی را در بین مردم ترویج و نهادینه کنیم و با گفتمان سازی پیرامون این موضوع شاهد تحقق عینی برکات و ثمرات این عمل خداپسندانه در جامعه باشیم.
8068/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.