امجد باقری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جست و خیز آهوان در میان علفزارها، طراوت و زیبایی های طبیعت دشت سهرین زنجان به عنوان تنها مامن و زیستگاه بازماندگان آهوان شمالغرب کشور را دو چندان کرده است و باید از این فرصت و موهبت الهی در زمینه و جذب گردشگر بهره گرفت.
وی اظهار داشت: این دشت زیبا و حاصلخیز، علاوه بر انواع وحوش و گیاهان ارزشمند از وجود چشمه آبگرم وننق و آثار طبیعی و بناهای قدیمی پیش و قبل تاریخ و دوره اسلامی، ازجمله تپه های تاریخی، قلعه تدافعی، ارگ تاریخی و حمام قدیمی برخوردار بوده که وجود آنها می تواند منبع درآمدی خوب و مناسبی از نظر گردشگری برای استان زنجان باشد که نیاز به سرمایه گذاری و تامین زیر ساخت های گردشگری، همچون هتل و رستوران نیز دارد.
باقری ادامه داد: دشت سهرین با وسعت حدود 35 هزار هکتار در ادامه دشت زنجان و در شمال شهر زنجان قرار دارد و یکی از دشت های مهم این استان و جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که علاوه بر آهوان، زیستگاه دیگر جانورانی چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، دال، عقاب، شاهین، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره است.
وی تصریح کرد: دشت سهرین در 20 کیلومتری شهر زنجان واقع است و آهوان در کنار فعالیت های کشاورزی و دامی مردم این منطقه، به حیات و زیست خود ادامه می دهند و در حقیقت ماندگاری این آهوان سبب توسعه این منطقه شده است.
باقری افزود: وجود رودخانه های فصلی و سدهای کوچک و بزرگ خاکی در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه، باعث شده است تا این منطقه به یکی از زیستگاه های پرندگان مهاجر تبدیل شود که گردشگران طبیت می توانند به تماشا نشسته و لذت ببرند.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال 92 قریب یک هزار و 500 راس آهو در منطقه شکار ممنوع فیله خاصه و دشت سهرین واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد، زیست می کردند که در سال 93 جمعیت آنها با کاهش 14درصدی مواجه شد در سال 94 با کاهش 10درصدی به یکهزار و 246 راس و سال 95 نیز یک هزار و 82 راس و سال 96 نیز با اندکی افزایش به یک هزار و 105 راس رسید.
دامنه ارتفاعی منطقه حفاظت شده سرخ آباد که دشت سهرین نیز در این منطقه واقع شده است 500 تا 2 هزار و 900 متر می باشد که با میزان بارندگی و دمای متوسط سالانه به ترتیب 500 میلی متر و 11 درجه سانتیگراد این منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است.
ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.
رویش گیاهان خوراکی و دارویی در ارتفاعات این دشت حاصلخیز ازجمله قارچ های خوراکی (دنبلان)، کنگر، کاکوتی، آویشن و ریواس، هرسال در فصل بهار توجه شمار زیادی از علاقه مندان را به سوی خود جذب می کند.
مناطق حفاظت شده بسیار زیبایی برای زیست حیات وحش در استان زنجان وجود دارد که در نوع خود کم‌نظیر هستند و منطقه حفاظت شده سهرین، تنها یکی از این مناطق است.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.