به گزارش ایرنا، مجتبی اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مقدار برداشت زیتون روغنی از 20 هزار هکتار باغ شهرستان طارم در سال جاری را 20 درصد از کل زیتون تولیدی عنوان کرد و افزود: از مجموع 25 هزار تن زیتون تولیدی در سال جاری 20 هزار تن به صورت زیتون کنسروی و پنج هزار تن به صورت زیتون روغنی برداشت می شود.
اسکندری تعداد بهره بردارانی که مشغول برداشت و تولید زیتون روغنی در شهرستان طارم هستند را 35 هزار نفر روز در کار برداشت زیتون برشمرد و اظهار کرد: از 19 واحد مجوز دار و دارای پروانه روغن کشی در شهرستان طارم، 10 واحد فعال، کار استحصال روغن زیتون را انجام می دهند.
این مسئول کیفیت روغن تولیدی در شهرستان طارم را مرغوب عنوان کرد و گفت: بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت روغن زیتون تولیدی در شهرستان طارم، زمینه صادرات این محصول با ارزش را فراهم خواهد کرد.
اسکندری خاطرنشان کرد: برداشت زیتون روغنی از اواخر مهر شروع می شود و تا پایان آبان ادامه دارد و با توجه به کیفیت بالای آن در حال حاضر روغن زیتون طارم علاوه بر مصرف داخل استان به سایر استانهای کشور صادر می شود.
به گزارش ایرنا، مهمترین محصول باغی شهرستان طارم، زیتون است که بالاترین سطح زیر کشت را دربین محصولات باغی و زراعی دارد. شهرستان طارم بیشترین تولید زیتون در کشور را به خود اختصاص داده و در سال های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده است.
طارم به دلیل برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن و خاک حاصلخیز به بزرگترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی بویژه محصول زیتون آن شهرت جهانی دارد به طوری که این شهرستان برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار گرفته است.
ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون محسوب می شود که رقم زرد زیتون با 90 درصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است.
در سالهای اخیر کشت ارقام خارجی چون کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین به علت سازگاری با منطقه، عملکرد بالا و خواص خوب، توسط باغداران شهرستان با استقبال فراوانی روبرو شده و در حال گسترش است.
طارم، یکی از بزرگترین بانک ژنهای زیتون خاورمیانه است و در حال حاضر ایستگاه تحقیقات زیتون طارم، با در نظر گرفتن ژنوتیپ ها و ارقام موجود خود بین ایستگاه های زیتون کشور، مقام اول را دارد.
روغن زیتون به دلیل داشتن مقادیر کافی و مناسب از اسیدهای چرب غیر اشباع اولئیک و لینولئیک بهترین منبع تامین انرژی برای افرادی که از ناراحتی های قلبی و عروقی رنج می برند محسوب می شود، از بافتهای دستگاه گوارش محافظت کرده و در مقایسه با سایر چربیها دارای هضم راحتی است و می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود همچنین به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی و رنگیزه های گیاهی از ابتلای به انواع سرطان جلوگیری می کند.
روغن زیتون به سلطان روغن های گیاهی معروف است و قدمت آن به هزاران هزار سال می رسد، از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، صابون، صنایع دارویی و ... استفاده می کنند. در طب اسلامی نیز به خوردن روغن زیتون توصیه شده است.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.