امجد باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با نزدیک شدن به فصل سرما و بازگشت مجدد پرندگان مهاجر به این استان، احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، دور از ذهن نیست.
وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر عامل شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند، اظهار داشت: این بیماری قابل سرایت به انسان می باشد که به همین جهت استفاده از گوشت این پرندگان، خطرناک و تهدید کننده است.
باقری با تاکید بر اینکه صدور مجوز شکار پرندگان از سوی این سازمان از سال 94 ممنوع اعلام شده است و به هیچ وجه پروانه شکار پرنده به شکارچیان متقاضی داده نمی شود افزود: به شکارچیان هشدار داد بیماری آنفلوآنزای مرغی فوق حاد پرندگان در کمین آنان است و بهتر است دست به شکار نزنند.
وی با اشاره به اینکه ماموران یگان حفاظت این اداره کل درصورت مشاهده شکارچیان متخلف با آنان برخورد قانونی خواهند کرد و هیچ گذشت و اغماضی هم در کار نخواهد بود، تصریح کرد: تاکنون موردی از وجود بیماری آنفلوانزای مرغی در زنجان گزارش نشده اما لازم است هشدارها و توصیه ها در خصوص این بیماری جدی گرفته شود.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: با توجه به برنامه ها و تدابیر اتخاذ شده، این اداره کل بر مناطق تحت مدیریت، اشراف کامل دارد و با جدیت هرچه تمام زیستگاه های پرندگان را کنترل می کند.
باقری، افزود: با توجه به اینکه با ورود مهاجرت پرندگان وحشی به زیستگاه های آبی زنجان ازجمله سدها و حاشیه رودخانه ها، احتمال آلودگی و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا وجود دارد بنابرین شکار و استفاده از گوشت این پرندگان می تواند سلامت شکارچیان، خانواده و دیگران را مورد تهدید قرار دهد.
وی اظهار داشت با نزدیکی فصل سرما، ورود پرندگان مهاجر از سیبری به سمت مناطق معتدل و خوش آب و هوا، ازجمله ایران، نیز آغاز می شود به هشدار داده می شود دست از شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر و وحشی اعم از آبزی و کنار آبزی خودداری کنند.
باقری تصریح کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تمام پرندگان حتی مرغ و خروس های محلی را نیز تهدید می کند و لازم است صاحبان مرغداری ها و دیگر اماکن دام و طیور، نسبت به رعایت بهداشت به منظور پیشگیری از این بیماری توجه بیشتری داشته باشند.
باقری یادآور شد: سال 95 در اغلب استان های ایران بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شد و تلفات زیادی نیز همراه داشت اما در زنجان با توجه به اقدامات پیشگیرانه انجام شده از سوی سازمان های مرتبط ازجمله محیط زیست و دامپزشکی و همچنین همراهی مردم و دارندگان دام و طیور، فقط در یکی از روستاها چند قطعه مرغ به خاطر ابتلا به این بیماری مشاهده و بلافاصله نیز معدوم شدند.
به گزارش ایرنا، آنفلوانزا مرغی یکی از بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و عامل این بیماری ویروسی می تواند به سرعت منتشر و پرندگان بسیاری را آلوده و بیمار کند.
ویروس آنفلوآنزا انواع مختلف دارد که برخی فقط پرندگان را مبتلا می کنند و بعضی نیز علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان ها هم می شوند به این دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته شده و مبارزه با آن در جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است.
تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده، راه های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان است.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.