داوود ارفعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان درآمد سالانه هیات در سالهای اخیر را حدود 400 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: بطور میانگین مبلغ 500 میلیون ریال نیز از سوی فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان زنجان به حساب هیات واریز می شود.
وی ادامه داد: اما با توجه به تعدد رشته های ورزشی مختلف، این میزان اعتبار اختصاص یافته، کفاف هزینه های اعزام تیم های ورزشی به رقابت های کشوری که شامل 'برگزاری مسابقات انتخابی استان و تامین تجهیزات، کرایه اتوبوس و تهیه غذا' است را نمی کند.
این مسئول با بیان اینکه سالانه 17 تیم از زنجان به رقابتهای ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی اعزام می شود، اظهار داشت: بطور متوسط برای هر تیم اعزامی، مبلغ 100 میلیون ریال اعتبار نیاز است که هیات در تامین آن با مشکلات عدیده مواجه می شود.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان زنجان گفت: تاکنون بیش از 210 ماده در بخش بازی های بومی و محلی این استان شناسایی شده است که برخی از رشته ها به عنوان ورزش پایه هستند که این موضوع نیز اهمیت تخصیص اعتبارات کافی و لازم را دوچندان می کند.
ارفعی افزود: ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی در کاهش ناهنجاری های اجتماعی در نقاط روستایی بسیار موثر هستند و به همین منظور برای حفظ، اشاعه، رشد و توسعه این بخش، تلاش وافر و جدی می شود.
وی اظهار داشت: یک خان دوخان، چولنگ آغاج، داژبال، آدقویدی، اوزوک اوزوک، توپ آغاجی، چاتارام، قاچان - قاچان، گل پوچ، هفت سنگ، طناب کشی، کلاه بران، لی لی، یک گل دو گل، پیشیک ملقی، یولداش سنی کیم آپاردی، گیزلن پاچ (قایم باشک) تاخت با اسب، قیقاچ (تیراندازی از روی اسب)، دال پلان، اوخ آتما، (تیراندازی با کمان دوشاخ )، قیش قیش و خروس خروس، اوستام دیدی، هارای جولو، ازجمله بازی های بومی و محلی زنجان است.
در کنار بازی های بومی و محلی رشته های مختلف چون 'کشتی، والیبال، فوتسال، فوتبال، تنیس روی میز، دو و میدانی، والیبال، هاکی، بسکتبال، بدمینتون و فوتوالی' از جمله ورزش های روستایی فعال در روستاهای این استان است.
ارفعی خاطرنشان کرد: پارسال (سال 96) چهار هزار و 638 نفر به صورت رسمی و بیمه شده، تحت پوشش هیات در بخش ورزش روستایی زنجان فعالیت داشتند که از این تعداد، سه هزار و 400 نفر مرد و یک هزار و 238 ورزشکار نیز زن بودند که به حتم امسال نیز کمتر از این رقم نخواهد بود.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.