ایرج امینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ تورم این استان در 12 ماه منتهی به تیر امسال 7.2 درصد گزارش شده است.
وی یادآورشد: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای این استان در مرداد امسال نسبت به ماه قبل، 4.9 درصد افزایش یافته است.
امینی اظهار داشت: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان زنجان در تیر نسبت به خرداد امسال شاهد افزایش سه درصدی بود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: تورم نقطه به نقطه مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال 96، شاهد افزایش 16.8 درصدی بود.
وی به دلایل تفاوت نرخ تورم با احساس مردم از قیمت های بازار اشاره و خاطرنشان کرد: تورم تغییرات نرخ کالاها و خدمات را در 12 ماه گذشته بررسی می کند در حالی که ملاک مردم آخرین قیمت های موجود است.
امینی ادامه داد: احساس تورم در دهک های درآمدی و خانوارهای شهری و روستایی با توجه به سهم متفاوت از کالاها و خدمات در سبدهای مصرفی متفاوت است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: اقلام سرمایه ای مانند اوراق بهادار، سکه و ارزهای خارجی در سبد مصرفی خانوار نمی گنجد و از همین رو در محاسبه تورم لحاظ نمی شوند.
وی اضافه کرد: در اقلام گروه های اصلی در حالی که بیشترین افزایش با 15.6 درصد نرخ تورم در گروه های کالایی مربوط به دخانیات است، اما این رقم در بخش آموزش به 0.1 درصد می رسد و این ارقام در تعیین میانگین نرخ تورم نهایی تاثیر خود را نشان می دهند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.