به گزارش ایرنا، اسدالله درویش امیری روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان افزود: این رشد صادرات ثمره اقدامات قابل توجه انجام شده در زمینه تجارت خارجی است.
وی یادآورشد: برخی مدعی بودند که بسیاری صادرات این استان مربوط به مواد معدنی است، در حالیکه این بخش فقط 6 درصد از مجموع صادرات زنجان را تشکیل می دهد.
درویش امیری با بیان اینکه جای خرسندی است که بیشترین میزان صادرات این استان مربوط به بخش صنعت می شود، اظهار داشت: انتظار می رود روزی فرا برسد که 20 تا 25 درصد صادرات این استان مربوط به بخش خدمات باشد.
استاندار زنجان این استان را سرشار از توانمندی در بخش خدمات و صنایع دستی خواند و گفت: باید برای افزایش میزان صادرات محصولات تولیدی چاقوسازی، مسگری و ملیله زنجان تمرکز کرد.
وی خاطرنشان کرد: کل هدفگذاری صادراتی این استان برای سال 97 به 500 میلیون دلار می رسد در حالی که طی پنج ماهه رقم 329 میلیون دلار در این زمینه به ثبت رسیده است.
درویش امیری ادامه داد: امید می رود همانگونه که امسال با خرید 450 تنی گندم رکورد تولید این محصول طی سال جاری شکست، میزان صادرات هم امسال رکورد جدیدی را به ثبت برساند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه این جلسه گفت: در پنج ماه گذشته 329 میلیون و 701 هزار دلار به وزن 272 هزار و 52 تن کالا با مبدا تولید زنجان صادر شده است.
ناصر فغفوری افزود: این رقم در عملکرد گمرک به 274 میلیون و 268 هزار دلار به وزن 227 هزار و 399 تن می رسد.
وی سهم صادرات زنجان از کشور را 1.9 درصد خواند و این رقم را در مدت مشابه سال گذشته معادل 1.13 درصد برشمرد.
فغفوری یادآورشد: سهم بخش صنعت از این میزان صادرات 91.33، معدن 5.31، کشاورزی 2.16، فرش دستباف 1.8، گردشگری 0.045 و خدمات فنی و مهندسی 0.003 درصد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: 90 درصد سرب اولیه و 86 درصد روی کشور در زنجان تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: حداکثر 25 درصد خاک مورد نیاز صنایع سرب و روی زنجان می تواند از معدن انگوران تامین شود، از همین رو تولیدکنندگان این بخش، خاک مورد نیاز خود را وارد و پس از فرآوری صادر می کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در ادامه گفت: پیش بینی می شود، هدفگذاری صادراتی بخش کشاورزی این استان طی سال جاری محقق نشود.
حسین جعفری به علت این موضوع اشاره و اضافه کرد: از سویی اقلام ممنوعه برای صادرات افزایش یافته و از سوی دیگر، میزان تولیدات باغی که محصولات صادراتی عرضه می کرد، به علت سرما زدگی بهاره به شکل چشم گیری کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان هم در ادامه این جلسه خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات صادرکنندگان روند طولانی استرداد مالیاتی بود چرا که حتی پس از ارائه دفاتر و اظهارنامه ها و اسناد گمرکی، پس از 6 ماه مالیات پرداخت شده استرداد نمی شد.
مهدی رنگ رونا ادامه داد: نشستی با امور مالیاتی برگزار شد که ثمره آن منجر به کوتاه شدن روند استرداد مالیاتی شده و اکنون روند به خوبی طی می شود.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.