به گزارش ایرنا، پروژه سبزه میدان که در زمان تصویب طرح تفصیلی شهر زنجان در سال 67 به تصویب رسیده بود، پس از لغو طرحی که در سال 93 عملیات اجرایی آن به دست وزیر راه و شهرسازی و با تایید شورای عالی شهرسازی آغاز شد، بار دیگر شاهد طرح جدیدی است.
اعتبار پیش بینی شده برای اجرا طرح قبلی در ابتدا پنج هزار و 300 میلیارد ریال در نظر گرفته شده و سپس با افزایش نرخ ها تا 10 هزار میلیارد ریال هم رسید، این بار بناست با اعتباری به مراتب کمتر از گذشته اجرا شود.
در طرح قبلی بیشترین نگرانی در میان بازاریان وجود داشت، چرا که پیش بینی نزدیک 2 هزار واحد تجاری در کنار بازار سنتی شهر، می توانست تن نحیف این شاهرگ اقتصادی زنجان را از رمق بیندازد.
به گفته مسیح الله معصومی شهردار زنجان، طرح جدید بدون لحاظ واحدهای تجاری، طراحی شده و به تصویب شورای شهر پنجم هم رسیده است، پروژه ای که بناست عملیات اجرایی آن از فصل پاییز آغاز شود.
معصومی این موضوع را هم تاکید می کند که عملیات اجرایی این پروژه متصل به اتمام طرح پیاده راه در خیابان امام آغاز و منابع مالی آن از محل درآمدهای قانونی شهرداری تامین می شود.
سجاد خدایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در تایید همین موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: در طرح قبلی 150 هزار مترمربع با درصد قابل توجهی از مستحدثات تجاری پیش بینی شده بود که تهدید کننده حیات بازار هم محسوب می شد اما در طرح جدید که مساحت کل فضای قابل احداث به چهار هزار و 200 مترمربع می رسد، سبزه میدان به جای یک مجتمع تجاری به میدانگاه شهری تبدیل می شود.
خدایی این موضوع را هم تصریح کرد: در طرح قبلی اعتبار مورد نیاز تا 10 هزار میلیارد ریال هم می رسید، رقمی که با توجه به بودجه شهرداری تامین آن تا 30 سال دیگر هم ممکن نبود.
وی اضافه کرد: رقم مورد نیاز برای اجرای طرح جدید بسته به مواد و مصالح مورد استفاده، به 10 درصد هزینه طرح قبلی می رسد.
خدایی این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که فضای کنونی سبزه میدان با همان معماری و سیاق قدیمی باید در کنار طرح جدید حفظ شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در تشریح طرح جدید گفت: فضای گودال مانند کنونی در اتصال به سطوح بالایی از طریق رمپ ها و پله های طرفین، ضلع های شمالی و جنوبی بالا می آید و طرف های چپ و راست در قسمت پایین به صورت ابنیه با کارکردهای مکمل بازار و نیازهای شهری ایجاد خواهد شد.
وی افزود: طراحی فضای شمالی به شکل بنای زیبا و با لحاظ بناهای تاریخی همچون عمارت دارایی و ذوالفقاری پیش بینی شده است و کل مجموعه با هارمونی یکدست و رعایت کدهای ارتفاعی و ارتباط منطقی سطوح مختلف اجرا می شود.
خدایی یادآورشد: به این طریق یک پروژه رویایی و خیال پردازانه به یک طرح قابل اجرا و عملیاتی تبدیل شده است که پس از انجام محاسبات و برآورد ریز و مشخص شدن اطلاعات اجرایی، می توان آن را به شکل پیمانی – امانی یا ترکیبی از این یا مدیریت پیمان اجرایی احداث شود.
مسیح الله معصومی شهردار زنجان هم با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی هفت ایراد جدی به طرح قبلی وارد کرده بود، طرح قبلی را که زمانی به دست وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شده است، غیر منطقی خواند.
معصومی اظهار داشت: بناست این طرح پاییز امسال به دست اجرا برود، اما پیش از آن طرح جدید به حتم همچون پیاده راه در کارخانه کبریت زنجان مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحبنظران و دید مردمی قرار می گیرد.
شهردار زنجان این موضوع را هم مطرح کرد که اگر منابع مالی مورد نیاز از محل درآمدهای قانونی متعلق به شهرداری تامین شود، به حتم مشکل 30 ساله سبزه میدان هم با اجرای طرح جدید به اتمام می رسد.
به همه این سخنان اسدالله درویش امیری استاندار زنجان اضافه کرد: شهر از پروژه پر هزینه و سنگینی که تدارک دیده شده بود، به دلایل مختلف از جمله اعتبار مورد بالا دور شد.
درویش امیری با بیان اینکه منابع مالی کنونی شهرداری پاسخگوی آن پروژه نبود، ادامه داد: معاون عمرانی استاندار به همراه شهردار زنجان با هم به توافق رسیدند که پروژه را متناسب با درآمد و بافت منطقه محدودتر کنند.
وی خاطرنشان کرد: همه موانع پیش روی شهردار برای اجرای طرح جدید رفع شده است و به شهرداری هم قول داده ام که اگر عملیات اجرایی پروژه آغاز شود، منابع مالی که متعلق به خود این نهاد است با سرعت بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد.
شهرداری زنجان به طور معمول به جز عوارض و جرایمی که از مردم دریافت می کند، منابع مالی خود را از محل مالیات بر ارزش افزوده، 42 درصد ماده 23 جرایم راهنمایی و رانندگی و عوارض آلاینده ها تامین می کند.
طرح 30 ساله سبزه میدان که پیش از این شاهد اجرای تصمیم های مختلف از جمله تملک منازل مسکونی، مدارس و فروشگاه های موجود در منطقه گرفته تا خاک برداری های انبوه بوده اکنون بناست روزهای جدیدی را تجربه کند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.