در صورت ادامه این روندی که مقامات ارشد اسرائیل تاکید دارند این جنگ چند ماهی دیگر تا پایان آن زمان خواهد برد امید چندانی به رفع مشکلات به وجود آمده در تفاهم ایران و آمریکا نباید وجود داشته باشد.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک در یادداشتی برای جماران نوشت:

دو روز پیش سه کشور اروپایی عضو برجام به همراه ایالات متحده امریکا بیانیه ای را صادر کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند از افزایش میزان غنی سازی خود در سطح ۶۰ در صد خودداری نماید. این بیانیه مشترک بعد از بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز سه شنبه صادر شد که اعلام کرد جمهوری اسلامی کاهش ۶۰ درصدی اورانیوم را معکوس نموده و این افزایش می تواند امری خطرناک تلقی شود. هر چند که بدنبال آن رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نظر آژانس بین المللی را صائب ندانست و اعلام کرد اتفاق جدیدی رخ نداده و جمهوری اسلامی طبق مقررات همان روند قبلی را ادامه میدهد و اطلاعات آژانس بین المللی نادرست است.

لازم به ذکر است قبل از حوادث ۷ اکتبر و آغاز درگیری حماس با رژیم صهیونیستی، مذاکراتی با واسطه  بین ایران و آمریکا برگزار شد. اخباری که بطور غیر رسمی از این مذاکرات به بیرون درز کرد و تکذیب هم نشد حاکی از آن بود که دو طرف توافق کردند بخشی از پول بلوکه شده ایران به حسابی در قطر منتقل شود، تنش منطقه ای کاهش یابد، بر میزان فروش نفت ایران افزوده گردد و میزان تولید مواد 60 درصد غنی شده کاهش یابد. حالا با این اتهامی که از سوی آمریکا و متحدان اروپایی اش در بیانیه مطرح شده این سوال پیش می آید که تفاهم نانوشته  بین ایران و امریکا کارکرد خود را از دست داده یا هنوز امیدی به حفظ آن وجود دارد.

واقعیت این است که تحولات منطقه آنقدر شتابان است که نمی توان ارزیابی دقیقی از ان ارائه کرد؛ به ویژه آنکه دولت آمریکا با حمایت بی چون و چرا از اسرائیل و تشویق این رژیم به ادامه حملات و مخالفت با خاتمه جنگ، نقش اساسی در ادامه این بحران دارد. زیرا اگر اراده ای از سوی امریکا برای توقف درگیری ها وجود می داشت با فشار سیاسی و قطع کمک های نظامی می توانست پذیرش آتش بس و کشتار غیر نظامیان را توسط اسرائیل متوقف کند.

در صورت ادامه این روندی که مقامات ارشد اسرائیل تاکید دارند این جنگ چند ماهی دیگر تا پایان آن زمان خواهد برد امید چندانی  به رفع مشکلات بوجود آمده در تفاهم ایران و امریکا  نباید وجود داشته باشد. اما این امیدواری هم وجود دارد که با ورود هیأت حماس به قاهره برای گفتگو در رابطه با طرح صلح مصر شاهد باشیم که دو طرف منازعه با رد و بدل کردن امتیازاتی نهایتا به آتش بس تن در دهند. آتش بسی که حماس به خاطر کشتار غیرنظامیان و کشتار زنان و کودکان توسط اسرائیل و اسرائیل بخه خاطر فشار داخلی برای آزادی و امنیت ۱۲۰ اسیر خود بدان نیازمندند.

 در این صورت می توان امیدوار بود که میانجیگران بین ایران و آمریکا چه قطر و یا عمان مجددا سعی کنند در سایه آرامش نسبی به وجود آمده بر فعالیت خود افزوده و از نابودی تفاهم  بین ایران و آمریکا جلوگیری کنند. قطعا هم آمریکا و هم جمهوری اسلامی مایلند تفاهمی که ماهها با مذاکراتی فشرده و طولانی بدست آمده و می تواند مقدمه ای برای تفاهمات بعدی باشد از بین نرود و هر دو کشور نیازمند به ادامه این روند هستند.

نکته قابل توجه اینکه جنگ غزه بر سیاست های جهانی تأثیر گذار بوده و بیش از همه بر جنگ اوکراین اثر گذاشته است. به طوری که منجر به تضعیف قابل توجه اوکراین و موضع برتر سیاسی و نظامی روسیه شده است. تغییر موضع اخیر روسیه به نفع اسرائیل که در مصاحبه دیروز وزیر خارجه روسیه شاهدش بودیم، نشان می دهد که احتمال دارد روس ها در حال بده بستانی با آمریکا برای پایان و داشتن دست برتر در جنگ  و به احتمالی از طریق اسرائیل هستند.

اگر این احتمال در نظر گرفته شود ادامه روند گفت و گوی ایران با آمریکا و حفظ تفاهم ضروری است، زیرا در صورت منتفی شدن تفاهم بین دو کشور، اثر منفی بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی می تواند در نشست بعدی آژانس و مصوبه ای منفی و تند انعکاس یابد که در اینصورت صلاح نیست بر روی  حمایت روسیه در آژانس و شورای امنیت حسابی باز کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.